• kg8

    Färska räkor?

    Jag är en räk-nybörjare då ja inte är så jätteförtjust i det, men idag tänkte jag överaska min man och köpte hem färska räkor från fiskbilen.
    Sen insåg jag att jag lovat dottern tacos till fredagsmys och jag kan absolut inte övertala henne till att skjuta upp det.

    Hur länge håller räkor i kylskåp?
    Klarar dom sig tills imorgon kväll? Jag köpte dom vid lunch-tid idag.
    Hjälper det om jag skalar dom idag tro? Eller borde jag frysa dom? 

    Hoppas att någon kan hjälpa mig  

  • Svar på tråden Färska räkor?
  • Carlsson83

    Det beror på hur länge det tog innan dom kom i kylen när du väl hade köpt dem. Var dom bara riktigt färska och du åkte direkt hem och stoppade dem i kylen, eller la dem i bilen där det är kallt, om du uträttade andra ärenden så är det lugnt att äta dem imorgon utan att frysa dem. Har jobbat i fiskaffär kanske jag kan tillägga också... :)

  • kg8

    Från att jag köpte dem så var jag i affären tio-femton minuter, sen max tio minuter hem.
    Kan jag alltså bara låta dom vara i kylen oskalade och äta dom imorgon kväll? 

  • Carlsson83

    Det går utmärkt, lägg dom i en skål med en tallrik över, ligger dom i papperspåse kan dom ta smak, och i plastpåse blir det för tätt. Det bästa är att skala dem när du ska äta dem. Hoppas det smakar!

  • Carlsson83

    Har nämligen vart med om folk som mitt i sommaren köpt räkor, jag erbjuder alltid lite is i botten av bärkassen på sommaren och upplyser om att dom måste direkt i kylen. Personen som köpt räkorna säger då ibland att is inte behövs för att dom har så kort hem, ändå kan man träffa på personen någon timme senare på stan när man slutat jobbet då fortfarande med räkorna i högsta hugg. En gång kom personen i fråga till och med tillbaka och klagade dagen efter. Trots att vi i butiken försökt att förklara att det just är så känsligt med skaldjur, speciellt på sommaren. Så därför Blir jag alltid lika Engagerad när någon undrar över såna här saker.. :)

  • Stenbjorkman

    Hej kära du, jag har haft samma problem som du. 
    Du kanske borde köpa räkor en annan dag. Annars så klarar sig räkorna i kylen jätte länge, men skala inte dom. Då blir dom inte så gott ska jag säga :) Ha en bra dag fina du.

Svar på tråden Färska räkor?