Forum Studerande - Samhälle
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Sjuksköterskestudenter!

Lör 14 jan 2012 23:19 Läst 170064 gånger Totalt 2594 svar
    Vacker­t
    Visa endast
    Lör 14 jan 2012 23:19

En tråd för oss som läser till sjuksköterskor. Här kan vi ställa frågor och prata om precis allt! Välkomna Hjärta
  • Sön 14 jun 2015 22:58 #2579

Hej, jag kommer att börja t6 till hösten och har en stor oro inför osce.

Hur går det till ?

Vad blir det för patientfall?

Vad ska man lösa på?

Känns mastigt att fräscha upp allt vi går igenom under tre år.

Tacksam för svar

• Sön 21 jun 2015 12:31 #2580

Vårt osce var 5 stationer man gick till. På alla var de olika patient fall som handla om hygien på ena, lagar och författningar ena, prioritering ena, hmmm, minns inte två sista... Kan varit delegering på någon. Så skulle man antingen svara muntligt :)

• Sön 21 jun 2015 12:32 #2581

Patientfall*

• Tor 9 jul 2015 16:43 #2582

Hej hopp. Ny i tråden och vill bara ställa en fråga till alla er som pluggar till sjuksköterska. Jag sökte in nu till hösten och hamnade på reservplats 632. Känns som om det är totaltkört för min del. Eller vad tror ni?

• Fre 10 jul 2015 08:53 #2583
    NickiLi skrev 2015-07-09 16:43:24 följande:

Hej hopp. Ny i tråden och vill bara ställa en fråga till alla er som pluggar till sjuksköterska. Jag sökte in nu till hösten och hamnade på reservplats 632. Känns som om det är totaltkört för min del. Eller vad tror ni?

Tyvärr så är dina chanser nog rätt körda... Men ge inte upp! Vet inte om du har skrivit hp, om du inte har gjort det så skriv det! Hoppas att du kommer in till våren istället :) Lycka till!
  • Tor 13 aug 2015 11:44 #2584

Hej!

Hur har sommaren varit för er som tog examen i juni?

På måndag börjar jag T5, nedräkning nu till examen juni 2016

blääääääääääää
  • Tis 8 sep 2015 14:27 #2585

Så var T6 igång. Just nu skriver vi examensarbetet, sedan väntar 10 veckor slutpraktik och NKSE. Är sååååå nervös för NKSE. Både bedsiden och det skriftliga. Har ingen aning hur jag ska plugga, känns så sjukt mycket. Känns så galet konstigt att jag är färdig i januari. Att man snart ska börja jobba. Wah!

• Tor 17 sep 2015 19:32 #2586

Fråga! Nån som studerat på ersta eller annan skolai stockholm! Vad tyckte ni? Svårt? Mycket muntliga redovisningar osv! Tack! :)

• Fre 18 sep 2015 18:34 #2587

Finns det någon aktiv grupp för sjuksköterskorstudenter även på facebook? :) Eller någon annanstans på nätet för den delen!

• Fre 18 sep 2015 21:05 #2588
    mamac skrev 2015-09-17 19:32:18 följande:

Fråga! Nån som studerat på ersta eller annan skolai stockholm! Vad tyckte ni? Svårt? Mycket muntliga redovisningar osv! Tack! :)

Det är det nog på de flesta lärosäten! Man har olika examinationssätt; muntligt, skriftligt (tentor, duggor), i grupp, praktiskt. 
  • Fre 18 sep 2015 23:41 #2589
    Momalicious skrev 2015-09-08 14:27:35 följande:

Så var T6 igång. Just nu skriver vi examensarbetet, sedan väntar 10 veckor slutpraktik och NKSE. Är sååååå nervös för NKSE. Både bedsiden och det skriftliga. Har ingen aning hur jag ska plugga, känns så sjukt mycket. Känns så galet konstigt att jag är färdig i januari. Att man snart ska börja jobba. Wah!

Hej!

Vi skriver vår C-uppsats nu i termin 5. Härligt att du snart är klar! Tiden går så snabbt
    blääääääääääää
  • Fre 18 sep 2015 23:43 #2590
    mamac skrev 2015-09-17 19:32:18 följande:

Hej!

Jag går på Ersta. Vissa kurser var tunga och då måste man plugga mycket för att klara de stora salstentorna medan vissa kurser är lätta med hemtentor/grupparbeten. Muntliga redovisningar är det ibland men det är inte så farligt.
    blääääääääääää
  • Sön 1 nov 2015 22:45 #2591

Följer

• Mån 16 nov 2015 14:40 #2592

Skrev NKSE i fredags. Har aldrig känt mig så missnöjd med en tenta förut. Fy fan. Och nu ska man plågas i 11 dagar till innan man får veta resultatet. Usch. Vill inteeeee behöva göra om tentan...
    Imorgon är det 60 dagar kvar till examen i alla fall. Har bara praktiska NKSE kvar samt att vårt examensarbete behöver revideras lite. Ja, och så kanske den skriftliga NKSE också då. Vill bara att det ska bli 27 november nu så jag får veta! Att skriva det jäkla provet var verkligen lika hemskt som jag föreställt mig. Och när man ser svaren när man vänder blad så står inte alltid just det man skrivit med fastän man vet att det är rätt och då blir man osäker på om man kommer få poäng eller inte.

Gör min sista praktik nu och trivs skitbra! Känner verkligen att jag vet vad jag håller på med (kanske inte alltid såklart), det kommer rätt naturligt nu. Hur går det för alla andra?

• Tis 12 jan 22:32 #2593
    Momalicious skrev 2015-11-16 14:40:56 följande:

Skrev NKSE i fredags. Har aldrig känt mig så missnöjd med en tenta förut. Fy fan. Och nu ska man plågas i 11 dagar till innan man får veta resultatet. Usch. Vill inteeeee behöva göra om tentan...
    Imorgon är det 60 dagar kvar till examen i alla fall. Har bara praktiska NKSE kvar samt att vårt examensarbete behöver revideras lite. Ja, och så kanske den skriftliga NKSE också då. Vill bara att det ska bli 27 november nu så jag får veta! Att skriva det jäkla provet var verkligen lika hemskt som jag föreställt mig. Och när man ser svaren när man vänder blad så står inte alltid just det man skrivit med fastän man vet att det är rätt och då blir man osäker på om man kommer få poäng eller inte.

Gör min sista praktik nu och trivs skitbra! Känner verkligen att jag vet vad jag håller på med (kanske inte alltid såklart), det kommer rätt naturligt nu. Hur går det för alla andra?

Åhhh, gruvar mig otroligt mycket över NKSE, och jag börjar bara termin 4 nästa vecka... Hur gick det för dig? Tar gärna emot information hur både den praktiska och teoretiska biten går till, och även exempel på frågor från tentan! =) 
    Måste säga att tiden gått fort när man tittar tillbaka, men skola är fruktansvärt tråkigt, så det går segt om man tänker nutid! Har klarat alla kurser utan större bekymmer, men jag tycker det är dötrist. VFU håller mig vid liv, tackålov ;-P
    Nån fler som har samma känsla?
  • Ons 13 jan 11:40 #2594
    thiswillhurt skrev 2016-01-12 22:32:06 följande:
    Åhhh, gruvar mig otroligt mycket över NKSE, och jag börjar bara termin 4 nästa vecka... Hur gick det för dig? Tar gärna emot information hur både den praktiska och teoretiska biten går till, och även exempel på frågor från tentan! =) 
    Måste säga att tiden gått fort när man tittar tillbaka, men skola är fruktansvärt tråkigt, så det går segt om man tänker nutid! Har klarat alla kurser utan större bekymmer, men jag tycker det är dötrist. VFU håller mig vid liv, tackålov ;-P
    Nån fler som har samma känsla?
    Njä, jag har läst massa kurser som är jätteintressanta. Men visst blir det drygt ibland när man skriver rapport efter rapport efter rapport. Men ämnena i sig är ju ändå rätt roliga. Men så är jag innerst inne en nörd som siktar på doktorstitel i framtiden. :)

Jag skulle börjat termin 6 på måndag, men pga diverse omständigheter tar jag en termin med studieuppehåll. Det suger faktiskt rätt fett... Men men, det är vad det är. Och jag får sjuhelvetes massa erfarenhet av att jobba som uska på sjukhuset. Mest pga bra syrror som låter mig göra en hel del mer än jag borde få som uska. Inom ramen för vad som är lagligt vill säga :)

Följ oss på instagram!

Annat innehåll