Inlägg från: lilia4ever |Visa alla inlägg
  • lilia4ever

    Sjuksköterskestudenter!

    En fråga till er som läser och tacksam om någon från Göteborg svarar.
    Ni som läser på GU, fick ni placering för VFU inom Göteborg eller blev någon här tvungen att pendla?
    Vilka terminer är det praktik som kan vara förlagd på kvällar och helger? Antar att det gäller väl enbart sjukhus, är man på vårcentral så är det väl enbart dagtid som gäller?
    Säg en 10 veckors praktik period eller hur långa de nu är, hur många kvällar och helger kan man ha?
    Är det även nattpass? Om inte, till hur sent på kvällen?
    Tackar så hemskt mycket på förhand för era svar!

  • lilia4ever

    En fråga till

    Jag får ersättning via facket för litteratur, dock inte i oändlighet. Funderar att köpa viss litteratur ny, viss begagnad, viss lånar på biblioteket. Kan ni ge tips vilken litteratur är i första hand bra att ha om man vill spara det för egen skull (typ medicin) samt vilka böcker används i flera kurser? Litteraturlista för varje kurs, behövs verkligen all litteratur?

  • lilia4ever
    JA77 skrev 2013-12-20 05:30:04 följande:
    Nej, allt behövs verkligen inte. Ofta är listan lång, och de flesta böckerna är rekommendationer. En viss anatomisk kan anges, men man kan oftast ta ett liknande exemplar. Jag har behållt böcker i medicin, resten har jag lånat. Det är ju för det mesta bara enstaka kapitel som man läser. 
    Kan du rekommendera vilka böcker  är riktigt bra att ha även efter avslutad utbildning för sin egen skull?
  • lilia4ever

    Ni som läser/har läst, är det möjligt att kombinera deltidsjobb, 4 h per dag på förmiddag med studier? Nu undrar jag inte om det går rent fysiskt, detta skulle jag klara av ihop med heltidsstudier, undrar mer hur det funkar med förälasningar, semenarier, tentor? Studievägledaren svarade att mycket beror på kurs, ibland kan man ha enstaka träff på skolan under veckan, ibland fler. 
    Hur brukar schemat se ut? Heldag, eftermiddag eller förmiddag? Är alla seminarium obligatoriska?
    Blev idag erbjuden ett jobb av en person jag känner som är medicinansvarig på en vårdcentral, det är deltidsjobb på förmiddag ca 3-4 timmar. Bra chans att komma in där för att sedan få möjlighet att vikariera efter 3-4 termin samt möjligheter för anställning efter studier finns. Men jag vet inte hur upplägget på högskola ser ut... Tacksam för svar, behöver meddela angående jobbet snarast och vet inte hur jag skall göra. 

  • lilia4ever

    I litteraturlistan förslag på anatomi boken en engelsk bok Hole's Human anatomy and physiology. Använde ni denna eller en svensk variant?

  • lilia4ever

    Tack för era svar. Efter att ha kollat upp litteraturlistor så har jag insett att Omvårdandes grunder måste jag ha samt Medicinsk terminologi för T1 dock vet ej vilken bok skall jag välja istället för Hole's Human anatomy, använder flera av er boken Människokroppen?

    Jag tackade nej till jobbet, insåg det själv att det inte går.

    Tack för era svar.

  • lilia4ever

    Användes dessa böcker mycket? Enbart termin 1 eller även längre fram?

    Birkler J. Filosofi och omvårdnad: etik och människosyn. Stockholm: Liber; 2007.


    Landelius A-C. Sekretess inom hälso- och sjukvården. Lund: Studentlitteratur; 2010.


    Thurén T. Vetenskapsteori för nybörjare. 2 uppl. Malmö: Liber; 2007. 


    Henricson M (red) (2012) Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom omvårdnad.


     

  • lilia4ever

    En fråga till er och stort tack för era svar.

    Ser att många säljer på blocket bl ssk litteratur Atlas över människokroppen, ni som har köpt sådan, vad skiljer sig i den med boken Människokroppen? Är det värt att ha? 

  • lilia4ever
    Sweet life skrev 2013-12-21 17:53:20 följande:
    Har också omvårdnadens grunder hela serien och människokroppen om någon är intresserad, använda en termin på Sophiahemmet.
    Vackert skrev 2013-12-21 08:19:34 följande:
    Jag säljer omvårdnadens grunder, alla tre och Människokroppen :)
    Har skrivit meddelande till er, tacksam om ni svarar hur mycket ni vill ha för böckerna. Samt vilken utgåva och år de är utgivna. 


  • lilia4ever

    Så om jag har förstått rätt inför första termin är det värt att ha:
    Omvårdandes grunder
    Människokroppen
    Ev Atlas över människokroppen (eller den behövs inte förrän senare?)

    Medicinsk terminologi står med på listan också, värt att ha?

    Inget mer?
    Sorry att jag har vart så jobbig med massor av frågor. 

  • lilia4ever
    Jag frågade tidigare men fick inget svar. Jag är tacksam om ni som läser nu detta program kan säga under vilka praktikperioder är det ev kvälls/natt och helg praktik samt ungefär hur många sådana pass per arbetsvecka det kan bli. Jag har kollat upp terminsplanering i Göteborg och så ser det ut med praktiken. Termin 1
    Introduktion till omvårdnad, 15 hp
    (VFU 1.5 hp) - 1 vecka

    Termin 2
    Symtom och tecken på ohälsa, 20 hp
    (VFU 4.5 hp – somatisk vård) - 3 veckor

    Termin 3
    Omvårdnad vid hälsa och ohälsa, 30 hp
    (VFU 9 hp – somatisk vård) - 6 veckor

    Termin 4
    Omgivningens betydelse vid hälsa och ohälsa, 22.5 hp
    (VFU 18 hp – psykiatrisk vård, kommunal hälso- och sjukvård, primärvård, barnhälsovård/barnsjukvår) - 12 veckor

    Termin 5
    Omvårdnad vid komplexa
    vårdsituationer,
    7.5 hp (VFU 3 hp) - 2 veckor

    Termin 6
    Klinisk omvårdnad, 15 hp
    (VFU 10.5 hp – somatisk vård) - 7 veckorOm jag förstår rätt så är väl enbart sjukhuspraktik med tider utanför ordinarie dagtid, men vilka terminer är det?
    Jag är tacksam också om studenter som läser eller nyligen klara med programmet i Göteborg hör av sig. Är orolig för praktik och vill på ett ungefär veta så att jag kan ev lösa med barnvakt, eller söka nattis plats om det inte går att komma överens med dem att enbart vara på praktik dagtid. Men det är bra att känna till i alla fall vilka perioder det kan handla om.
    Tacksam för era svar.
    /orolig ensamstående mamma som hemskt gärna vill gå denna utbildning/
    Fortsatt god jul på er alla!
  • lilia4ever

    En del av texten försvann ovan, dubblerar. 

    Jag frågade tidigare men fick inget svar. Jag är tacksam om ni som läser nu detta program kan säga under vilka praktikperioder är det ev kvälls/natt och helg praktik samt ungefär hur många sådana pass per arbetsvecka det kan bli. Jag har kollat upp terminsplanering i Göteborg och så ser det ut med praktiken. 


    Termin 1
    Introduktion till omvårdnad, 15 hp
    (VFU 1.5 hp) - 1 vecka

    Termin 2
    Symtom och tecken på ohälsa, 20 hp
    (VFU 4.5 hp – somatisk vård) - 3 veckor

    Termin 3
    Omvårdnad vid hälsa och ohälsa, 30 hp
    (VFU 9 hp – somatisk vård) - 6 veckor

    Termin 4
    Omgivningens betydelse vid hälsa och ohälsa, 22.5 hp
    (VFU 18 hp – psykiatrisk vård, kommunal hälso- och sjukvård, primärvård,
    barnhälsovård/barnsjukvår) - 12 veckor

    Termin 5
    Omvårdnad vid komplexa
    vårdsituationer,
    7.5 hp (VFU 3 hp) - 2 veckor

    Termin 6
    Klinisk omvårdnad, 15 hp
    (VFU 10.5 hp – somatisk vård) - 7 veckorOm jag förstår rätt så är väl enbart sjukhuspraktik med tider utanför ordinarie
    dagtid, men vilka terminer är det?
    Jag är tacksam också om studenter som läser eller nyligen klara med
    programmet i Göteborg hör av sig. Är orolig för praktik och vill på ett
    ungefär veta så att jag kan ev lösa med barnvakt, eller söka nattis
    plats om det inte går att komma överens med dem att enbart vara
    på praktik dagtid. Men det är bra att känna till i alla fall vilka perioder
    det kan handla om.
    Tacksam för era svar.
    /orolig ensamstående mamma som hemskt gärna vill gå denna utbildning/
    Fortsatt god jul på er alla!
  • lilia4ever
    aronnax skrev 2013-12-25 22:43:50 följande:
    Vårdcentralen, psykiatrin och den valbara kan du ju önska en mottagning med dagtid. Annars har Högskolan väst haft ganska liten acceptans för att man inte kan gå helg/kväll då de menat att man gått in i detta med villkoret att det ingår.

    Nätter kanske du kan undvika men två helger av fem och minst en kväll per vecka är nog så det ser ut även om du byter en del.

    Sök nattis så behöver du ju inte oroa dej, det är en jättekul utbildning, gör det!
    Vi har inga lediga platser på nattis, ev om några barn hoppar av. Så det är inte så enkelt att få en plats till hösten som det ser ut nu. Kollade upp detta redan i höstas. Sedan för att söka nattis så måste man ha bekräftelse att man har regelbundna schemalagda obekväma arbetstider, är inte så säkert att man kan få det för att man har vissa kvällar och helger under vissa veckor. Så sa de till mig i alla fall när jag kollade upp detta. 

    Hur sent in på kvällen är kvällspassen? 22 eller senare? Om man har helg, är det både lör och söndag då, dag eller helg natt?
  • lilia4ever

    Det dumma med deras formulering - "det är dessa tider vi arbetar inom vården" - att när man väl är anställd så har man rätt till barnomsorg på kvällar och helger vilket man inte har egentlig rätt för några veckors praktik under studier. Sedan när man är färdig så finns det chanser att få jobb även under enbart dagtid, på ex vårdcentral, barnmedicin osv.

    Tack för era svar. Får se hur det löser sig.

  • lilia4ever

    En annan sak också, på universitets och högskolornas hemsidor (har läst på flertals) står att utbildning bedrivs 100 dagtid. Det står att man kan bli placeras hur som helst i länet men inte ett ord om att det är helg och kvälls praktik. Nu visste jag det innan jag sökte, men annars....Får prata vidare med kommunen om barnomsorg.

  • lilia4ever
    JA77 skrev 2013-12-26 05:10:15 följande:
    Jag kan lugna ner dig. 

    På VFU följer du i möjligaste mån din handledares schema, men det innebär inte att du ska gå 3 helger av 5 bara för att handledaren jobbar så just den perioden du är där. En helg per VFU kan räcka lagom. En kväll i veckan också, men säger du till din handledare att du har svårt med OB-förskola, så räcker det kanske med en kväll varannan vecka. Däremot ska du se till att vara på plats när arbetspassen börjar, speciellt på morgonen. Att komma tex 08 istället för 07, gör att du missar en stor del av morgonbestyren. 
    Vår förskola har öppet från 6,30 till 18, så dessa tider har jag inga problem att vara på praktiken. Jag har även bil så jag kan vara på plats utan problem kl 7. Jag kan även acceptera praktik som det står i riktlinjerna i närliggande kommuner i värsta fall, Kungälv osv. Det är just kvällar och helger. Kan också lösa med nån kväll hit och dit samt en helg. Men mer än så blir svårt för mig. Hoppas det kommer gå att lösa. Har mejlat ansvariga för VFU fördelning. Hittade även en ansökan om förtur som förälder till praktik i samma stad. 
    Emmeliina skrev 2013-12-26 08:59:27 följande:
    När min man jobbade natt och jag jobbade som usk på ett boende med många kvällar och 2 helger av 5 som så krockade med min mans nätter också, ville jag att vår dotter skulle få en plats på en OB-förskola men det fanns ingen plats då. Och kommunen hjälpte inte oss med det överhuvudtaget, vi fick helt enkelt fixa själva med passning och det gick helt enkelt inte så många dagar i veckan. Jag hoppas att din kommun har bättre med platser och är lite mer hjälpsamma, men tyvärr är det inte alltid man får en plats bara för att man har rätt till en. Men som sagt så hoppas jag det löser sig för dig.
    Jag fick svar att jag kan söka plats på Nattis, som tur har vi en sådan avdelning på vår förskola, dock inga lediga platser och mina barn kan få en plats där om - 1. Andra barn hoppar av. 2. Om inga förälder med arbete finns för att gå före, då dem har förtur, studier är inget som självklart ger plats på en nattisavdelning. Vi har enbart en till förskola i Göteborg med nattis och den ligger på andra sidan av stan, mycket dumt att placera barnen där enbart för praktiken när de få gå resterande tider under året där dagtid och det blir en del resande fram och tillbaka. Vi har även en föräldrakooperativ ca 20 minuter med bilen bort, jag sökte plats för båda barnen där samtidigt som jag sökte denna utbildning för säkerhetens skull, men det är inte heller några garantier att de får plats där till hösten när första praktikperioden börjar. 

    Tidigare när jag pratade med GU då jag sökte så var de inte ens villiga att diskutera, utan svaret var välj inte utbildningen i princip. Trots att egentligen om man inte rotar sig fram till VFU tider så står inte det något om det. Det står att utbildningen är 100 dag och ev kan VFU vara utanför staden. Och som JA77 skrev ovan, så står det i riktlinjerna att student skall följa i MÖJLIGASTE mån handledarens schema med kväll osv, men inte ett måste. Håller tummarna att det löser sig, för jag vill väldigt gärna läsa denna utbildning, har god studievana och 2 barn inget hinder för mig alls att läsa klart denna utbildning. 
  • lilia4ever

    Tack för era svar.


    JA77 skrev 2013-12-27 19:23:12 följande:
    Min erfarenhet är att det är bra att följa två personer. Då har man gemensamt ansvar om studenten och schemat blir inte så sårbart. Andra fördelar är att studenten kan se att jobbet kan göras på olika sätt. 

    Jag har inte börjat läsa, men personligen, utöver att det hade underlättat för mig med schemat att följa två handledare, hade verkligen gett mer erfarenhet och inblick än att följa enbart en. Hoppas det löser sig. Har fått svar från ansvarig lärare att hon har vidarebefordrat min fråga till ansvarig för VFU, finns lite hopp att hon inte svarade Nej med en gång. 
    Tack för allas svar. Hoppas det löser sig i slutändan. 
  • lilia4ever
    JA77 skrev 2013-12-27 19:23:12 följande:
    Min erfarenhet är att det är bra att följa två personer. Då har man gemensamt ansvar om studenten och schemat blir inte så sårbart. Andra fördelar är att studenten kan se att jobbet kan göras på olika sätt. 
    En fråga till, när man får placering på viss plats och blir tilldelad handledare, är det med denna handledare man tar upp att man har svårt att gå kvällar osv så löser det sig på plats med ev en till handläggare, eller är det VFU ansvarig på Universitetet som löser det från början? Jag antar att platsfördelning så att man inte hamnar som ensamstående i en annan kommun beslutar ansvarig för VFU, men vilka tider man följer på plats, vem bestämmer det? 
  • lilia4ever

    Hej alla!

    Ute i sista stund men hoppas någon kan svara. Jag läser termin 2, vi har mikrobiologi just nu. Hela kursen på 2 veckor och tenta imorgon. Är ensam med barnen och har pluggat så gott det gick, dock fick vi inga ex frågor/tentor denna gång som vi fick i förra kurs. Är det möjligtvis någon som kan dela med sig av sina tentor i mikrobiologi? Bara ta kort på dem och mejla? Om någon har kvar och har tid att göra detta, skriv till mig.

    Tack!

  • lilia4ever

    Hej alla!

    Ute i sista stund men hoppas någon kan svara. Jag läser termin 2, vi har mikrobiologi just nu. Hela kursen på 2 veckor och tenta imorgon. Är ensam med barnen och har pluggat så gott det gick, dock fick vi inga ex frågor/tentor denna gång som vi fick i förra kurs. Är det möjligtvis någon som kan dela med sig av sina tentor i mikrobiologi? Bara ta kort på dem och mejla? Om någon har kvar och har tid att göra detta, skriv till mig.

    Tack!

Svar på tråden Sjuksköterskestudenter!