• Delicious

    Vilka djur tjänar man mest på att ha på bondgård?

    Hej.
    Någon som vet något om vilka djur som är  mest lönsamma att ha på en bondgård?
    Nu handlar det inte om att ha 50 mjölkkor utan kanske antingen 10 kor, 10 höns, 10 grisar, några får eller dylikt.
    Vill absolut INTE tjäna pengar på sälja mina djur till SLAKT. 

  • Svar på tråden Vilka djur tjänar man mest på att ha på bondgård?
  • EmperessOfLove

    Eftersom du inte har tänkt att slakta några djur så får du ju inget betalt för köttet. Grisar får ju givetvis bort med en gång, får är oxå bra betalt för köttet samt för skinnet, du kan även få betalt för ullen då du klipper dem, men det är inte många kronor.

    Då har vi kor och höns kvar. Eftersom du bara tänkt ha ca 10 djur så tror jag inte du tjänar så mycket på mjölken, plus att det är ett himla jobb, i bästa fall kanske det blir plus minus noll.

    Hönorna kan du inte heller tjäna så mycket på, men det är inte så mycket utgifter och det är gott med egna ägg. Så hönorna är
    Väl i så fall det du kan tjäna mest på...

  • lovemark79

    Håller med föregående talare, om du inte skall sälja köttet så är det inte mycket kvar att tjäna pengar på. Ska du ha 10 mjölkkor så är det ju en himla process att hålla de gående, med mjölkmaskiner och allt, pch sen blir det ju inte mjölk nog att någon kommer och köper den. Så hönsen är nog det som gäller, om du inte räknar att knäcka ett ägg som slakt? 

    Lycka till! 


  • Diablo

    Får går bort, man får in en spottstyver på ullen men det kostar också att klippa dem om man inte gör det själv.


    Har man tur behöver man inget vett!
  • Saltbird

    Ohhhhhh! Jag vet jag vet jag vet!!!!! Min svärmor har några jätteskumma ödlor som bor i källaren,tydligen är dom små filurerna ovanliga som attan så hon får feta bidragen för dom Tungan ute

  • hektorsmamma
    Saltbird skrev 2012-02-02 00:48:14 följande:
    Ohhhhhh! Jag vet jag vet jag vet!!!!! Min svärmor har några jätteskumma ödlor som bor i källaren,tydligen är dom små filurerna ovanliga som attan så hon får feta bidragen för dom Tungan ute
  • Lenora

    Med en sådan liten bondgård är det väldigt svårt att gå med någon egentlig vinst. Men jag har ett tips...

    Vi brukar besöka en bondgård där ägarna har en blandning av djur som de själva tycker om. De har ett cafe, en liten lanthandel där de säljer produkter från gården och en liten lekpark.

    Man får också köpa en liten burk med foder till djuren och mata dem. Min dotter älskar det.

    Skulle det kunna vara ett alternativ? 

    Man kanske kan utöka längre fram med husvagnsplatser osv. 

  • Lenora

    Kan tillägga att de har lite roliga och annorlunda ägg till exempel som vi har köpt någon gång, jag vet inte vad det heter på svenska men "quail eggs" köper vi någon gång ibland och deras supergoda sylt.

  • Lenora
    Saltbird skrev 2012-02-02 01:22:04 följande:
    "quail eggs" är väl vaktel ägg?
    Det var det jag tänkte på, men var inte säker! Små, små ägg men goda.
  • Leia_

    I dagens läge tror jag det blir mycket svårt att få någon lönsamhet när man inte kan tänka sig att slakta exempelvis grisar eller t ex ha ett större antal mjölkkor. Att skicka djur till slakt ibland är liksom på något vis en del av att vara "bonde", åtminstone om man skall försöka få en inkomst av det. Hur tänkte du ts få lönsamhet i t ex 10 grisar om du inte kan tänka dig att sälja dem till slakt, de producerar ju inte så mycket andra saker än kött. Och 10 höns ger kanske en inkomst på 200-300 kr i månaden, om du säljer direkt till konsumenten. Och då skall ju hönorna köpas först också. Tyvärr inga större pengar i det.

  • Saltbird
    Lenora skrev 2012-02-02 01:52:34 följande:
    Det var det jag tänkte på, men var inte säker! Små, små ägg men goda.
    jo men det kan ju stämma med vaktel ägg Cool
  • Thursday

    Undrar om inte bin kan vara något? Honung kan man ju dra in lite pengar på. Men det är knappast så man försörjer sig.


    I reject your reality and substitute my own.
  • MSL

    Vissa djur av lantras, tex linderödsgrisar, får man bidra för. Det ger inga pengar, men täcker deras foder ungefär, så att man kan ha djur utan att de behöver kosta så mycket. 

    Myskankor är trevliga och ger goda ägg. De kan man hyra ut på sommaren till villaägare som har problem med sniglar, så tjänar de också in sin foderkostnad.

    Jag tror att det blir väldigt svårt att tjäna några pengar på något djurslag om man inte vill att de ska födas upp till slakt. Man kan visserligen ha en sugga eller några får tex och sälja kultingar och lamm till någon annan som vill föda upp dem till slakt, men det är ju inte så stor skillnad mot att skicka dem till slakt själv och jag skulle ha större problem att skilja ungar från mödrar än att skicka dem till ett litet slakteri i närheten där de blir väl omhändertagna.

    Enda sättet tror jag är att ha flera olika intressanta och trevliga djurslag till sällskap och ta emot besökare som får titta på djuren och köpa mat, prylar eller fika på gården. Att sälja foder så att besökarna får mata djuren var en bra idé, men förutsätter att man har ordentlig koll på vad djuren får i sig så att det inte blir för mycket eller för lite.  

  • Saltbird

    Nån som är på att köpa mini kossor? tänkte avla fram såna så småningom,på tal om att tjäna pengar på djur Guld i mun Sno INTE min idé nu bara haha

  • Saltbird

    Nån som är på att köpa mini kossor©? tänkte avla fram såna så småningom,på tal om att tjäna pengar på djur Guld i mun Sno INTE min idé nu bara.

  • Fett Smal

    Vill du bara ha djur i liten omfattning finns inga pengar att tjäna.

    Vill du satsa lite mer kanske du kan läsa kurser i svinskötsel och satsa på att föda upp gyltor som du sedan säljer till besättningar eller pooler. Det genererar en del pengar, men det är inget du blir rik på. Slakten kommer du dock förbi.  


  • Jemp

    Gäller ju att du inte tar för många unga också om du bara vill sälja till liv eller behålla.

Svar på tråden Vilka djur tjänar man mest på att ha på bondgård?