• feffel­i
    Äldre 19 Jan 13:54
    3347 visningar
    1 svar
    1
    3347

    Efterlevandskydd ...

    Hej.
    Jag försöker reda ut ett och annat ang min pension.

    För ett tag sen så blev jag kallad till banken, blev pålurad något "paket" där det ingick förvaltning av mina fonder och efterlevandeskydd. För detta betalar jag ca 100 kr per månad.

    Nu var facket här och pratade försäkringar och pensioner. Jag berättade hur det låg till och han sa att det lät konstigt. Efterlevandskydd gäller bara när man börjat ta ut pensionen sa han.

    Som jag har förstått det så är detta en sorts försäkring på mitt privata pensionssparande som jag har i banken. Jag ville säga upp tjänsten och ringde då Indecap som jag tror bolaget heter. De sa INGA problem men det måste gå igenom banken. Sagt och gjort, jag gick till banken och hon sa återigen att då förlorar jag mitt efterlevandskydd. GAH! Sökt och läst och ringt ... ingen kan reda ut detta. Sista gången skrev min bankdam så här:

    Du blandar ihop de olika pensionerna. Pensionerna är 3 olika. Den statliga pensionen som alla har, i den ingår PPM, Sedan finns  avtalspensionen som din arbetsgivare betalar in. Tredje pensionen är den privata, som du själv sparar till och bestämmer över. Facket som du pratat med gäller ju avtalspensionen. Det kan vara olika avtal ang efterlevandskydd.  PPM har inget efterlevandeskydd  om du ej har ett avtal, som du ju har hos oss.

    Jag förstår INGENTING!!!

    Mitt problem är att jag VILL att mina barn ska få ta del av dessa pengar OM jag avlider innan pension. Det hade skett automatiskt om jag sparat på ett vanligt bankkonto, så varför inte samma för de jag väljer sätta i pensionsfonder?!?

    Då skrev jag så här till min bankdam:
    Låt säga att jag bara har råd att betala in (spara) 100 kr per månad, då ska jag betala 100 kr till denna försäkring och har i slutändan (efter 22 år då jag uppnått pensionsålder, om jag hade börjat från noll nu) 26 400 kr och betalat en försäkring på UNGEFÄR lika mycket för att vara säker på att mina barn får de pengarna OM jag avlider innan 65? Har jag uppfattat detta rätt? Då hade jag istället kunnat sätta undan ca 50 000 på ett sparkonto som de automatiskt fått?

    Kan du reda ut detta till mig?!? Mycket tacksam då ...

  • Svar på tråden Efterlevandskydd ...
  • Pensio­nsrådg­ivaren
    Äldre 26 Jan 13:28
    #1

    Hej!

    För mig låter det som ett paket där de bakat samman förvaltning och någon typ av riskförsäkring.
    Om du har ett privat pensionssparande kan du välja att ha ett återbetalningsskydd. Då kommer dina
    närmaste att få det sparade beloppet om du skulle avlida. Återbetalningsskyddet har ingen avgift men
    det du går miste om är arvsvinster. Därför bör man fundera om man ska ha det och hur länge det behövs.
    Om du avstår från återbetalningsskydd kan din egen pension bli 5-10% högre.

    Så länge dina pengar är nödvändiga för att familjen ska klara sig är återbetalningsskyddet bra. Den dag
    barnen klarar sig själva kan man fundera igen på om man ska ha det.

    Med hälsningar

    Carina

Svar på tråden Efterlevandskydd ...