• Nenne

    Stort huvudomfång

    Jag är lite orolig ang min dotters huvudomfång. Hon är prematurfödd. Men har nu korrigerad ålder 4 ½ månad ett huvudomfång på 44 cm. De hade växt 1 cm på 2 ½ vecka. Vilket jag tyckte var mycket. Men BVC sköterskan verkar inte bry sig alls om det.
    Ska till BVC nu på måndag och ta upp detta igen att jag är orolig att huvudet växer så fort.
    Hon gjorde en magnetröntgen på hjärnan när hon var ca 1 månad gammal korrigerat å då såg den bra ut. Kan man lita på den eller kan de ändra sig efter det??

    Någon som vet?
    Och vad var eras barns huvudomfång vid 4-5 månaders ålder??

  • Svar på tråden Stort huvudomfång
  • Philippa

    Min son föddes 10 veckor för tidigt och när han var 4 månader (okorrigerat) var hans huvudomfång 41 cm.

    Klart du ska prata med en läkare om barnets huvudomfång växt så mycket på så kort tid.... 

  • Philippa

    Hans huvud var 42,3 cm vid 4 månader i korrigerad ålder....

  • Nenne

    Men när jag mätte de hemma sen så fick jag ner de en ½ cm.
    Hon är född 12 veckor förtidigt. Sen hade pappan nästan exakt samma huvudomfång när han var lika gammal som henne. Men BVC-sköterskan säger bara hela tiden att hon följer ju sin kurva, så hon sticker ju inte iväg.
    Men jag vet inte. Tyckte de var lite väl mkt på bara 2 ½ vecka.

    Men hon utvecklas helt normalt som hon ska, och orkar hålla upp huvudet.

  • Taaanja

    Inget att oroa sig för tror jag, när min son var 3 månader gammal så hade han 43 cm i huvudomfång. Idag är han snart 14 månader och jag skulle tro att han har ca 50 cm nu, lite stort men inte onormalt. 

  • 3 barns mamma84

    Min hade 40 cm när han var nyfödd


    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • Flickan och kråkan

    Jaghar två pojkar som haft "stora" huvuden. Inte prematurer men båda födda i v.37+. Vid 4½ månade hade de huvudomkrets på 43 respektive 44 cm. Deras huvuden han följt sin kurva jättefint hela tiden, men har legat över vad gäller huvudet medan de legat under på längd och vikt. Sedn växer ju huvudet fort första halvåret. Tittade på kurvan här för min yngsta:

    2 månader + 3 veckor: 41,5 cm

    3 månader  + 3 veckor: 43 cm

    4 månader + 3 veckor: 44 cm

    6 månader:  45,5 cm      

  • Flickan och kråkan
    Flickan och kråkan skrev 2012-01-29 08:20:04 följande:
    Jaghar två pojkar som haft "stora" huvuden. Inte prematurer men båda födda i v.37+. Vid 4½ månade hade de huvudomkrets på 43 respektive 44 cm. Deras huvuden han följt sin kurva jättefint hela tiden, men har legat över vad gäller huvudet medan de legat under på längd och vikt. Sedn växer ju huvudet fort första halvåret. Tittade på kurvan här för min yngsta:

    2 månader + 3 veckor: 41,5 cm

    3 månader  + 3 veckor: 43 cm

    4 månader + 3 veckor: 44 cm

    6 månader:  45,5 cm      

    De är idag 4 år respektive snart 3 år och har mössor för sin ålder, så resten har vuxit ikapp .
  • Margaux

    Min son är fullgången. Hans utveckling såg ut såhär:
    födsel: 36
    1,5 mnd: 41
    3,5 mnd 43,5
    6 mnd: 46

    Nu gissar jag att han har runt 50 cm och är 21 månader. De har hållt koll på honom delvis pga av att han har stort huvud men det i sig är inget problem. Han har i tillägg fortfarande en öppen fontanell och det har oroat mig stort, men inte heller det är något fel. Helt normalt enligt nevrolog.

  • Mercurialis

    Min första tanke är att det inte är helt lätt att mäta huvudomfånget, så det kan nog uppstå mätfel ibland. Det gäller ju att mäta på samma ställe varje gång. På neonatal var det viktigt att det alltid var samma sköterska som mätte huvudomfånget samt att samma måttband användes varje gång.

    Mitt första barn hade ett huvudomfång på 33 cm vid födseln (v 36+3).
    Vid 4 månaders ålder var hans huvudomfång 41 cm.

    Mitt andra barns huvudomfång mättes inte vid födseln (v 35+3) men vi 1 veckas ålder var det 32 cm.
    Vid 4 månaders ålder var hans huvudomfång 40 cm.         


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Louisejp
    Taaanja skrev 2012-01-24 20:44:46 följande:

    Inget att oroa sig för tror jag, när min son var 3 månader gammal så hade han 43 cm i huvudomfång. Idag är han snart 14 månader och jag skulle tro att han har ca 50 cm nu, lite stort men inte onormalt. 


    Hej! Gammal tråd men minns du vad din son hade för huvudomfång när han var 5-6 månader?
Svar på tråden Stort huvudomfång