• Anonym (funderar)

    allergi??

    Sen min lilla ettåring börjat med annan kost utöveramningen har hon haft problem med magen. För det mesta varit mestadels hård, men alltid väldit oregelbunden.

    Har vid något tillfälle även haft slem i avföring men var nu flera månader sen sist. Trots att hennes kost är i princip den samme sedan hon varit ett halvår är den ibland stenhårda mörka klumpar bara för att nåsta gång vara löst. Pratat med BVC om detta ggr fler och inte kommit någon vart. De tyckte att man skulle ge laktulos, men känns inte heller bra att ge läkemedel till så små. 

    Dessutom har hon haft "torrhetsfläckar" länge, men nu har de gått till att bli riktigt eksem. Har blivit ganska mycket värre sista tiden. Smörjt med allt som tänkas kan förutom kortison då jag inte vet om det är OK på så små. Har inte ringt BVC om denna försämring då vi ska på ettårskontroll snart. Är förvisso själv atopiker, men undrar nu lite över om dessa två saker kan ha nåt samband och i så fall vad det kan bero på??

    Har inte märkt samband med någon speciell kost eller så. Men undrar bara lite?
    Tack på förhand

     (p.s hon är själv ganska obesvärad av sina probem)

  • Svar på tråden allergi??
  • Allergiexperten

    Hej! Slem i avföringen kan man ha utan att det är något som är fel. Men att hårda klumpar är besvärligt när man är så pass liten. Att ha både hård och lös avföring är inte ovanligt vid förstoppning men eftersom flickan är så pass liten bör en läkare undersöka flickan.
    Jag tycker du ska blanda i mer kokta grönsaker i kosten och radikalt minska på välling om dottern dricker detta. Vad det gäller torr hud bör den smörjas med mjukgörande salva och eksem smörjas med en receptfri cortisonsalva morgon och kväll. Smörjer man inte eksemen finns risk att det sprider sig. Ta också en vikt för att se att dottern växer som hon ska.
    Mitt råd är alltså att du bör låta en barnläkare bedöma din dotters mage och hud.
    vänliga hälsningar Anitha   

Svar på tråden allergi??