• Lilla fröet

    magvärk hos 5 åring

    Hej, har en dotter på 5 år, hon har sedan födseln varit känslig, både kroppsmässigt o i huden, lätt torr. Fick vid några tillfällen ge henne laxermedel upp i rumpan då hon va hård i magen, innan det så fick hon en massa utslag vid 1 mån ålder o JAG uteslöt då mjölkprotein, (amning) o testades för diverse allergier, men inget utslag, fick vid 2 års ålder en allergisk reaktion mot nötter då jon svällde upp i öron o delar av ansiktet, men inte heller där fanns allergi..hon har av o till i 2 år klagat på magont, det går o perioder..har själv ibs så jag vet ju att man till slut vänjer sig, vi äter även laktosfritt hem, inte på dagis, det har vi testat också. Häromdagen kom det igen, mamma, varför har JAG ont i magen varje dag.. JAG pratar aldrig om min mage så hon hör..hon är väger 20 kg, normalt o 115 cm o alltid växt bra..vad tror du om nån allergi? Tacksam för svar

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-25 23:05
    Oj, va många konstig ord som smög sig in, vill tillägga ATT JAG inte är allergisk, pappan endast mot rådjur...min pappa är dock mot olika saker, skaldjur, katter, vissa blommor o har astma...

  • Svar på tråden magvärk hos 5 åring
  • Allergiexperten

    Hej! Magvärk hos barn kan ha många orsaker men i de flesta fall brukar det bero på förstoppning. Försäkra dig alltså om att dottern inte är förstoppad utan bajsar normalt i stort sett dagligen. Prova också att ta bort alla mjölkprodukter under ett par veckor för att se om besvären minskar. Om fortsatta besvär trots att flickan bajsar normalt och du provat ta bort mjölkprodukter tycker jag du ska kontakta läkare för bedömning.
    vänliga hälsningar Anitha 

  • Lilla fröet

    Hon säger att hon ofta får trycka på, ibland e det korvar o ibland större "harpluppar" om du förstår, ofta magvärk i samband med socker...helt mjölkfritt då? Får man det på dagis? Det va ett himla liv när vi skulle pröva laktosfritt i 2 veckor..

  • Lilla fröet

    O ofta så kan det gå i vågor detta, ibland e det uppehåll på 1 vecka eller 1 mån eller varje dag, väldigt olika, hon bajsar varje dag, snabbt går det oxå...o när JAG frågar vart det gör ont e det i navelområdet, för ca 1;5 mån sen fick vi åka till akuten då hon hade ont så hon inte kunde ligga ner, o grät, när hon skulle lämna urinprov släppte hon sig på toa, en del luft, o sen grät hon som bara den o sen efter nån TIM blev det bra,..

Svar på tråden magvärk hos 5 åring