• Anonym (Kaffedraken)

    Feber i 5 dagar!

    Min lilla tjej på 13 månader är inne på sin femte dag med feber, hon har nu 40.3. Dom två första dagarna hade hon bara 38.3 som mest men nu har den legat över 40 alla dagar! Ipren hjälper några timmar, sen kommer den höga febern tillbaka. Varit inne med henne 2 gånger och dom säger bara att vi ska fortsätta med Ipren var sjätte timme. Hur länge kan hon egentligen gå såhär? Hon dricker, men vill inte längre äta.. Jag är så orolig!!


    ♥ Nova 101219 ♥
  • Svar på tråden Feber i 5 dagar!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Halsprov har dom tagit, men inget urinprov. Sänkan var något förhöjd, låg på 22 i förrgår..


    ♥ Nova 101219 ♥
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hur länge är det okej att ha så hög feber?


    ♥ Nova 101219 ♥
  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi har en 17 mån son som först hade feber i 8 dagar, febern låg mellan 38-39 och vi var i den vevan på barnklinik och tog en del prover. Man hittade inget och iom gott allmäntillstånd fick vi åka hem. Så var det nästintill feberfritt i 3-4 dagar för att i söndagskväll bli nästan 40. På måndagen fick vi komma in igen. Snabbsänka togs igen den visade inget varken nu eller första ggn. Nu tog man urinprover med men det visade inget. Vi fick gå hem och läkaren sade att det var "okej" om han hade 40 graders feber i 4 dygn om det blev mer skulle vi komma in igen. Febern var som högst 40.7 i förrigårkväll och då blev det samtal till 1177. Vi fick ner febern med hjälp av kombination Alvedon och Ipren. Barn ville ha in oss idag igen om sonen haft feber under natten. Dock inatt var tempen på 37.6 och på morg 36.1 så dom och vi ansåg att vi kunde vara hemma. Men nu på dagen ökade det till 38.2 och jag ber till Gudarna att det inte ska bli mer. Vi vill få hans hals kollad igen imorg då han låter "snorklig" i halsen sen igår och är lite vit på tungan och snarkar när han sover. Plus att han inte vill äta utan smärtstillande i kroppen. Så vi har tid imorg kl 11.00. Men till oss sade barnläkare iallaf att man skulle söka igen om han hade 40 graders feber mer än 4 dygn. Kram till Er!

  • Anonym (Kaffedraken)
    Novis mamma skrev 2012-01-26 13:51:26 följande:
    Hur länge är det okej att ha så hög feber?

    Det är inte farligt för barn att ha hög feber (för ett barn är inte 40 grader som för en vuxen), anledningen till att de vill att man ska kolla efter ett par dagar är ju för att vara på det säkra att det inte beror på något som behöver behandlas.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Idag är hon inte sig själv.. Tidigare har Ipren fått henne att bli pigg, hon har gått runt här hemma och varit sig själv till febern kom igen. Idag fick hon Ipren vid 12 och en timme senare hade febern gått ner till 38. Tog upp henne för att få i henne lite yoghurt, fick i ytterst lite. Hon var jättegnällig, ingenting dög. La henne igen och hon somnade på en gång. Nyss vaknade hon och var ledsen, tröstade henne och så somnade hon om igen :(


    ♥ Nova 101219 ♥
  • Anonym (Kaffedraken)

    Precis så var min son av en influensa som vi alla hade under julen. Har var sämst dag 4-6 tror jag (feber fri efter 7 dygn).

    Vi kollade inte upp det eftersom vi alla haft flunsan och gjort minst 5 dagar var men jag hade kollat det på måndagen om han inte blivit feberfri söndagkväll. Jag antar att han liksom inte orkade pigga på sig ens på alvedon/Ipren efter att ha varit dålig så länge.

    Men jag tycker nog ändå det är läge att ringa VC imorgon igen för att kolla så det inte är något som behöver behandlas innan helgen. Mina barn har vid några tillfällen haft ÖI som inte gett andra symtom än feber som inte velat ge med sig.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag hade ringt 1177 om råd. Har du fått i henne tillräckligt med vätska? Dom behöver mer när dom går med feber dessutom. Dom ska kissa minst var 6:e timma då har dom fått i sig ok med vätska. Här kör vi nu med allt sonen kan tänkas vilja dricka på egen hand så vi slipper tvinga, saft, juice, läsk, vatten, bubbelvatten, smoothie osv igår fick vi dock tvinga i honom vätska på kvällen via pipett i munnen. Då piggade han på sig och kom också igång att äta bättre.

Svar på tråden Feber i 5 dagar!