• Dojdan

    Söker släktforskare som kan hjälpa mig!

    Hej! Jag söker en person som kan mycket om släktforskning då jag har väldigt svårt att komma någonstans alls med min forskning. 

    Skriv gärna ett privat meddelande om någon har lust att hjälpa mig lite längst vägen! 

  • Svar på tråden Söker släktforskare som kan hjälpa mig!
  • Sea

    Jag har ett abonnemang på Arkiv Digital om du vill ha någon uppsökt i en kyrkbok? Annars kan du ta kontakt med mig i morgon/helgen - då har jag lite mer tid. Däremot är jag inget proffs, ifall du kört fast på sent 1600-tal eller så...


  • Bolaget

    Hjälp kan du ju alltid få, frågan är bara vad du fastnat i, ibland finns det ingen enkel lösning även när man vet hur man ska söka.

    Kan som exempel säga att i den församling jag forskar i på min fars sida  har alla kyrkböcker mellan 1830-1880 brunnit upp. Inte lätt då att hitta någon eller snarare få det bekräftat att en viss person är den man tror eftersom det finns ett stort glapp. Har en anfader född 1827 och som finns med i de sena kyrkböckerna från slutet av 1800-talet. Men av böckerna kan man ju inte följa att den flickan som föds på ett ställe 1827 verkligen är samma som den äldre kvinnan som är gammelmora på en gård i slutet av 1800-talet. 

    Här behövs personliga berättelser, gamla släktingar som kommer ihåg att mormor hade en bror som hette Kalle eller andra namn på ex faddrar som gör att man kan  korstesta olika namn och släkter och på så vis få visserligen en osäker men trolig koppling.

    Här är anbytarforum ovärderligt då där finns massor med folk som släktforskar och många många gånger trillar man in på spår som andra också forskar på. i synnerhet när man som jag i vissa fall är tillbaka på både 1400-talet och 1500-talet då kommer man inte längre tillbaka i kyrkböcker utan får söka i andra källor

    Skicka ett meddelande om du vill så kan jag se vad jag kan hjälpa till med 

  • Aniiee
    christin skrev 2015-03-03 12:21:05 följande:

    Hej vet inte om du har fått hjälp Med släktforskning? Jag kan isåfall. :)

    Mvh Christin


    Tre år senare så gissar jag på antingen fick TS hjälp eller så gav TS upp.... =)
    Happiness is something that comes into our lives through doors we don't even remember leaving open. - Rose Wilder Lane
Svar på tråden Söker släktforskare som kan hjälpa mig!