• Rocket Mania

    Hur mycket får era barn (5-10 år) spela på dag? (data, PS, etc)

    Vi har lite problem med att det blir så mycket bråk kring data/ps-spelande. Hittills har det funkat hyfsat utan tydliga riktlinjer men inte nu längre.

    Hur mycket är normalt att barn på 6 resp 9 år får spela per dag? Efter ev läxor? Före maten?

    Motivera gärna era svar och om ni haft problem med gråt och skrik och att allt rör sig om att spela men att ni fått bukt med det, hur gjorde ni?

    Väldigt tacksam för många svar! 

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket får era barn (5-10 år) spela på dag? (data, PS, etc)
  • Khaleesi

    De "får" spela alldeles för mycket. Våra är 8 och 10, och det känns ibland som om deras liv kretsar kring att få spela, och att det ska vara rättvist. Nu kommer ju barnen hem före oss på dagarna, eftersom de går hem själva från skolan, så vi har egentliegn ingen koll på vad de gör före middagen. Men inte tusan ägnar de sig åt städning och läxläsning direkt...

  • cosinus

    20-30 min per barn och dag 6 och 8 år snart. Just nu har vi haft totalt spelförbud en vecka för att det blev sånt tjat och de gjorde inget annat än att tjata och vänta in sin speltid. Nu har de börjat leka igen så vi får se hur det blir på söndag när de går köra igång igen. Blir de för besatta ryker det igen.

  • Rocket Mania
    Khaleesi skrev 2012-01-27 11:02:27 följande:
    De "får" spela alldeles för mycket. Våra är 8 och 10, och det känns ibland som om deras liv kretsar kring att få spela, och att det ska vara rättvist. Nu kommer ju barnen hem före oss på dagarna, eftersom de går hem själva från skolan, så vi har egentliegn ingen koll på vad de gör före middagen. Men inte tusan ägnar de sig åt städning och läxläsning direkt...
    cosinus skrev 2012-01-27 11:05:20 följande:
    20-30 min per barn och dag 6 och 8 år snart. Just nu har vi haft totalt spelförbud en vecka för att det blev sånt tjat och de gjorde inget annat än att tjata och vänta in sin speltid. Nu har de börjat leka igen så vi får se hur det blir på söndag när de går köra igång igen. Blir de för besatta ryker det igen.
    Usch, det låter ju precis som här. Dom blir helt besatta och allt kretsar kring spelen :( Jag vill bara slänga ut skiten.
  • tahira

    Han spelar på bussen till och från skolan, det är 45 minuter enkel resa.

    Sedan får han spela här hemma i kanske en timme, mellan att vi gjort läxor och att vi äter, han brukar spela en kvart i taget, sedan göra något annat en stund och sedan spela igen. Men sammanlagt blir det nog en timme.

    På helgen blir det mer, på fredagar och lördagar får han även spela i sängen efter att vi läst godnattsaga. Dessutom brukar min man spela med honom då

    Vår son är 6 år. 


    Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.com
  • annca

    En halvtimma innan läggdags.
    Hon är inte så inne på att spela dataspel än. Blir mest Bolibompawebben eller Angry Birds... (Fyller 7 om tre veckor)


    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • skånegås

    Röstade på 1 timme, men regeln är att efter kl 18 är det ok med tv eller dator eller tv-spel. Har 3 barn 5-9 år och de får komma överens. Vill alla spela dator blir det 40 min var, ,men oftast är det bara två som vill och då tar de en timme var och en timme tv innan avstängning och läggdags kl 20. Sammanlagt 2 timmar alltså. Vid sjukdom får de hur mycket de vill och nu när maken är superdeppig har de också fått titta/spela mer då vi inte orkar vardagen annars... men mest är det tv/film...

  • skånegås

    PS har vi inte hunnit äta kvällsmat före 18 eller om de har andra aktiviteter blir ju spel och tv-tiden mindre..

  • CeeJay

    Röstar på "hur mycket dom vill". Mina tjejer är 6 resp 7,5 år och deras tid vid datorn är inget problem än så länge. Dom spelar/tittar på Bolibompa, leker på "Kalle Kunskap" och någongång har det hänt att dom sökt ut låtar på youtube.

    Nån gång kanske ett av barnen sitter i två timmar och tittar på "filofix", hundprogram eller nått kreativt där dom själva är aktiva. För mig är det inget problem.

    Sen om dom tex vill utveckla spelandet och spela "rena spel" kommer jag dra ner på tiden, jag kan inte se nått bra alls med små barn som tex spelar krigsspel eller WOW - det kommer dom få göra när dom har rekomenderad ålder inne.   

    Vi har också haft perioder där dom velat sitta båda två samtidigt och då det var väldigt viktigt att dom spelade EXAKT lika länge, då hade vi äggklocka på 30 minuter. 

  • Yosa

    Båda mina barn 4 och snart 7 år är väldigt facinerade av datorn. Köpt en del spel men de blir bara liggandes. Bäst (ur pedagogisk synvinkel) tycker vi att spelen är som är på Bolibompa.se och nickelodeon.se. Även radioapan och nestle har bra spel som tränar mus-träning, färer, foemer, bokstäver och sätta ihop tex rör med Händige Manny.

    ofta får de sitta fritt en stund tex när jag ser ett naturligt slut på det tex strax innan vi ska äta eller åka någonstans.

    Vid bråk dem emellan är det ÄGGKLOCKA som gäller här hemma. Tex först får stora sitta till klockan ringer och sen sonen. De tänker liksom inte då att mamma/pappa tar dem därifrån utan det är ju klockan Då brukar det acceptera att lämna över datorn utan protester.

  • Karisma

    Liam 8år får sitta max två timmar per dag vid datorn. Mellan 6.30-7.30 på morgonen och sen mellan 19-20 på kvällen.

    Har han kompis på kvällen så blir det bara runt 30min, ibland inget alls då de leker ända till kl.20..

    Tv-spel har vi ingen tidsbegränsning på då vi inte ser det som ett problem. Han spelar bara någon gång i veckan och då bara en liten stund. Kanske i 30min. Tv har han ingen tidsbegränsning på heller utan säger till om vi tycker han tittat nog mkt och sen får han hitta på ngt annat.

    Han är annars väldigt mkt ute och leker med sina vänner.

    /K

Svar på tråden Hur mycket får era barn (5-10 år) spela på dag? (data, PS, etc)