• dejavu85

    Någon med erfarenhet av muskel enzym prov? (CK) Eller någon barnläkare?

    Är det någon här som har erfarenhet av prover på muskel enzym (CK)?
    Eller finns någon barnläkare här?

    Jag är så sjukt orolig för min son på 1 år. Han fick ett provsvar på 2,5 och referensvärdet var enligt läkaren 2,4.
    Är så rädd att han ska ha någon farlig muskelsjukdom...

    Han är lite sen i sin utveckling och väger lite för lite, det är allt. Därför gjorde de ett prov på honom, enligt läkaren en "bred utredning" och just CK var det enda som inte var helt normalt.

    Även om det inte ligger mycket över så är man ju orolig...

  • Svar på tråden Någon med erfarenhet av muskel enzym prov? (CK) Eller någon barnläkare?
  • baselillen

    Hej jag såg ditt inlägg och blev nyfiken. Såg även att det vara ganska länge sedan du la upp inlägget.

    Men det jag undrar är hur det går/gått för er?

    Vi sitter i samma läge här med en ettåring som lite svag i överkroppen och har fått svar att hans muskelenzym är lite över det "normala" 

    Man är orolig och då söker man svar på alla sätt man kan:), ibland kan man bara behöva höra hur det går för någon i "samma" position.  

  • dejavu85

    Hej!

    Ja det har vart en lång resa med magnetröntgen och mängder av prover, här idag fick vi faktiskt besked om vad det är med vår grabb. Han har en kromosomavvikelse som ger hans symptom, bland annat att han är lite svag i sin muskulatur och sen i den motoriska utvecklingen.

    Tack och lov är det inget allvarligt, han kommer högst troligt leva ett normallångt liv med vissa svårigheter p.g.a. avvikelsen, men ingenting man inte kan träna med och göra så bra som möjligt så det var en lättnad för oss.

    En sak jag lärt mig under denna resa som för min del vart jäkligt jobbig psykiskt är att det inte behöver vara något med musklerna för att man har ett högre värde, det kan bero på mycket mer. T.ex. i vårt fall så tror vi det beror på att han, p.g.a. sin svaghet, fått anstränga sina muskler mer än normalt när han tagit sig fram och det kan ge ett förhöjt värde. CK värdet är t.ex. kraftigt förhöjt hos de som tävlat på elitnivå, t.ex. en marathon löpare har ett högt CK dagarna efter tävling. Så om man får arbeta mer så kan musklerna "gå sönder" precis som vid hård fysisk träning och därmed ge lite förhöjda värden.

    PM:a mig gärna om du vill prata mer! Hade inte många med samma erfarenhet att prata med när vi började vår utredning så jag vet att det kan vara skönt att prata av sig lite.

  • marixma

    Hej.

    Vi har också en son på 2 år som utreds för utvecklingsförsening. Han är muskelsvag och har överrörliga leder. Vi fick idag veta att även han har högt ck-värde.

    Jag är livrädd och har sån ångest. Hur har det gått för er? Fick ni göra nya tester eller hur går man vidare efter detta?

    Kram

  • Lindamangs

    Hej

    Min son är nu 5 år & han är just nu under utredning pga mycket smärtor i sitt högra ben, han har varit väldigt sjuk ofta, har lågt socker samt luktar amonniak i munnen då han är dålig. Har fått prover som visar att det läcker CK muskelenzym i hans blod. Röntgen, muskelbiopsi & nu inlagda i 1dygn för provtagning 1gång\h insulin & glykos & nytt CK. De vet fortfarande inte vad som drabbar honom & detta är oerhört jobbigt för både honom & resterande familjen.

    Hur har det gått för alla? Har ni fått svar?

    MVH Linda

Svar på tråden Någon med erfarenhet av muskel enzym prov? (CK) Eller någon barnläkare?