• Annie2011

    Laga egen barnmat till vegetarianer!

    Hej!

    Jag tänkte att vi kunde dela med oss av våra recept på vegetarisk mat till våra små. Skriv gärna också hur gamla era barn är som äter av recepten. Jag är nybörjare och har inte så stor koll på när barn äter vad. Ska snart introducera mer än en tesked potatis/broccoli/ärtor till min 5 månaders son.
    Hur äter era barn?
    Vad tänker ni på när det kommer till maten?

    Alla kommentarer om att barn behöver kött för att växa, fisk för att bli smarta eller liknande undanbes.

  • Svar på tråden Laga egen barnmat till vegetarianer!
  • Eleonor01

    Har inga vegetariska recept tyvärr. Laga enbart m kött. Tror du borde vända dig till Bvc för att få rätt recept eftersom du lämnar ute köttet.

  • Annie2011

    Nja, det tror jag inte. Jag är nog inte den enda föräldern på Familjeliv som inte har planer på att ge mitt barn kött. Jag har pratat med BVC, och de kommer såklart att ha en liten extra koll på honom. Det jag tänkte var att föräldrar som är inne på samma bana som mig kunde dela med sig av sina erfarenheter. Men om du enbart serverar kött till ditt barn kan du säkert dela med dig av dina recept i de andra barnmatstrådarna.

  • ingensoldat

    Jag är själv vegetarian sedan åtta år, min sambo äter kött, och vår son får båda delarna.
    Nu är sonen 1½ och äter det mesta som jag/sambon lagar, både vegetariskt och icke.
    Vår son älskar broccoli, avocado, ärtor + annat grönt. Jag lagar ofta matträtter med quornfiléer, i ugn, grytor etc. Något jag gav till honom tidigt (ca 8-9 mån kanske?) var quornfärssås. Alltså köttfärssås fast quornfärs istället för köttfärs, det var och är fortfarande populärt.

    Finns en bok som heter "Grön barnmat" av Elisabeth Kylberg & Åsa Strindlund, den tycker jag är bra!

    Lycka till! 

  • Mornie Alantie