• Annie2011

    Laga egen barnmat till vegetarianer!

    Hej!

    Jag tänkte att vi kunde dela med oss av våra recept på vegetarisk mat till våra små. Skriv gärna också hur gamla era barn är som äter av recepten. Jag är nybörjare och har inte så stor koll på när barn äter vad. Ska snart introducera mer än en tesked potatis/broccoli/ärtor till min 5 månaders son.
    Hur äter era barn?
    Vad tänker ni på när det kommer till maten?

    Alla kommentarer om att barn behöver kött för att växa, fisk för att bli smarta eller liknande undanbes.

  • Svar på tråden Laga egen barnmat till vegetarianer!
  • Eleonor01

    Har inga vegetariska recept tyvärr. Laga enbart m kött. Tror du borde vända dig till Bvc för att få rätt recept eftersom du lämnar ute köttet.

  • Annie2011

    Nja, det tror jag inte. Jag är nog inte den enda föräldern på Familjeliv som inte har planer på att ge mitt barn kött. Jag har pratat med BVC, och de kommer såklart att ha en liten extra koll på honom. Det jag tänkte var att föräldrar som är inne på samma bana som mig kunde dela med sig av sina erfarenheter. Men om du enbart serverar kött till ditt barn kan du säkert dela med dig av dina recept i de andra barnmatstrådarna.

  • ingensoldat

    Jag är själv vegetarian sedan åtta år, min sambo äter kött, och vår son får båda delarna.
    Nu är sonen 1½ och äter det mesta som jag/sambon lagar, både vegetariskt och icke.
    Vår son älskar broccoli, avocado, ärtor + annat grönt. Jag lagar ofta matträtter med quornfiléer, i ugn, grytor etc. Något jag gav till honom tidigt (ca 8-9 mån kanske?) var quornfärssås. Alltså köttfärssås fast quornfärs istället för köttfärs, det var och är fortfarande populärt.

    Finns en bok som heter "Grön barnmat" av Elisabeth Kylberg & Åsa Strindlund, den tycker jag är bra!

    Lycka till! 

  • Mornie Alantie

    Jag hinner inte skriva nu men återkommer med några recept imorgon! Klart man inte behöver prata med BVC. Det går utmärkt att ge vegetarisk mat till barn, det är inte svårt att få med allt som behövs. Tvärtom är jag övertygad att en allsidig vegetarisk kost är bättre än den köttbullar-och-makaroner-diet som många barn växer upp med.


    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • tidigareplatt

    Färssås, linsgryta, grönsaks- och bönbiffar, böngryta, kikärtsgryta, quornprodukter. Mums!

  • Barbabok

    Quinoa, gröna grönsaker som broccoli, ärtor, haricots verts, spenat (eller var det för över 1år?), hommous på smörgåsbitar. Att tänka på järnet (quorn=0g järn), proteinbehovet är inte så stort när de är under året. Äggrätter är smidigt som omelett, kokta äggbitar, pannkaka osv.


    han kommer i juni
  • Nyårsmamma

    Vegetarianism är inget bvc behöver blandas in i, de vet ingenting utanför den lilla fyrkantiga ram de opererar inom och där ingår ingen vegetarisk barnmat :) Man behöver heller inte vara orolig för att ”misslyckas”, den genomsnittlige vegetarianen har en bättre sammansatt kost än den genomsnittlige köttätaren. Har man bara grundläggande koll så går det bra.


     


    Det finns nio ”matgrupper” som barnet ska äta ur till slut: spannmål, baljväxter, nötter och frön, gröna grönsaker, vitamin C frukter, vitamin A frukter, övriga frukter, mjölkprodukter, förstärkare (om någon vill veta vad som ingår i respektive kan jag rabbla upp på önskemål).


     


    Introducerade i den här ordningen ungefär:


     


    Allra först: banan, avocado, risgröt, sötpotatis, potatis


     


    6 mån: havregröt, dinkelgröt, gröt på brunt ris, kokt fruktpure på päron, persika, plommon, katrinplommon, äpple etc. Kokta grönsaker: squash, majs, ärtor, morot. Röda linser.


     


    7 mån: rå frukt (mosad): mango, papaya, vattenmelon, honungsmelon etc. Tofu, äggula (inte vitan!), kokta grönsaker: sparris, gröna bönor, broccoli, palsternacka. Mungbönor, svarta linser. Olivolja, rapsolja, majsolja.


     


    8 mån: tahini, kiwi, persilja, basilika, koriander. Ris, pasta. Kikärtor, vita bönor. Bär: jordgubbar, vinbär, hallon, blåbär, björnbär etc. Från denna ålder bör barnet serveras äggula ungefär 3ggr/vecka.


     


    9 mån: ananas, blomkål, aubergine, kokad lök, okra, kålrot, haricot verts. Vid 9 månader var jag ”klar” med i princip alla frukter och bär och de flesta grönsaker som kan kokas.


     


    10 mån: olika smör på nötter – jordnötssmör, valnötssmör etc. Bulgur, kokt röd paprika. Rå gurka. Turkisk yoghurt. Bröd.


     


    11 mån: fullkornspasta, quinoa (vit + röd). Äggvita. Citrusfrukter, vindruvor.


     


    12 mån: tomat (i matlagning, ej rå), vitlök, chili, citrongräs. Sojamjölk.


     


    Efter 12 månader kan man ge i princip allt (utom salt). Jag väntar lite till med mangold, rödbetor, honung och spenat för att verkligen vara på säkra sidan så barnen klarar det (dessa produkter får inte ges tidigare än 12 månader).


     


    Bra kombinationer för fullständigt protein: spannmål + baljväxt, spannmål + tahini, mjölk + frön/nötter, mjölk + baljväxt, potatis + ost, bröd + baljväxt/nötter.


     


    Började kombinera mat vid 7 månader (bara saker som redan testats separat + en tidigare otestad matvara så man vet vad som är problemet vid eventuell reaktion) enligt följande modell:


     


    rotfrukt + grön grönsak + baljväxt + övrig grönsaker + färsk kryddört + olja/fett. Ex sötpotatis + sparris + röda linser + aubergine + basilika + olivolja. Alternativt med ägg istället för en av grönsakerna.

  • Mornie Alantie

    I början är det ju enkla puréer som gäller. Min dotter gillade och gillar fortfarande en blandning av potatis, broccoli och majs. Jag tar ungefär lika mycket potatis och broccoli och kanske hälften så mycket majs och rör ner en liten skvätt grädde (eller havregrädde, min flicka blev gasig av grädde men havregrädde gick bra) och så lite rapsolja.

    Min dotter verkar vilja ha mat med mycket smak, så rena puréer ville hon inte ha mycket av. När hon var drygt 6 månader började jag med mer liknande min mat, det är smidigt att laga bebismaten med samma råvaror som man själv ska äta, självklart med vissa undantag. Jag har använt kryddor, både örtkryddor, vitlök och curry. Så klart ska man ta det lite försiktigt med mängden, men många barn gillar smak.

    Tillsätt ordentligt med fett, kallpressad (gärna ekologisk) rapsolja är bra. Bebisar behöver energität mat med mycket fett. Av samma anledning ska man undvika fullkorn, det mättar men ger inte så mycket energi. Jag gör ganska mycket mat och fryser in i iskubslådor. Smidigt att kunna ta fram så mycket som behövs.

    Skriver några av min dotters favoriter nu vid 8 månader. Testa hur slätt ditt barn vill ha maten, min dotter ville ha helt slätt tills nyligen så jag har passerat mycket genom en sil. Nu går det bra med bara mixat. Risoni är bra pasta i lagom stora bitar nu, när hon var mindre mixade jag pastan också. Prova dig fram!

    -----------------------------------------------------------------------
    Purjolök
    Morot
    Broccoli
    Kokta kikärter
    Kokosmjölk
    Grön currypasta
    Nudlar
    Rapsolja

    Fräs strimlad purjo och riven morot i rapsolja på väldigt låg värme. Det ska inte bli stekt, bara mjukt. Rör ner lite lite currypasta, ett kryddmått räcker. Tillsätt broccolibuketter, kikärter och kokosmjölk. Låt allt koka tills grönsakerna är riktigt mjuka. Koka nudlar, låt dem koka extra länge så de blir mjuka. Mixa allt slätt med en stavmixer.

    -----------------------------------------------------------------------
    Purjolök
    1/2 vitlöksklyfta
    Zucchini
    Gröna ärter
    Champinjoner (inte så mycket, en eller två svampar ger mycket smak)
    Grädde
    Pasta
    Persilja
    Rapsolja

    Fräs strimlad purjo, finhackad svamp och vitlök försiktigt i rapsolja. Tillsätt ärter, zucchini och lite vatten. Låt det puttra tills grönsakerna är mjuka. Tillsätt grädde och persilja och låt allt koka ihop en stund. Späd med vatten om det behövs. Koka pastan extra länge så den blir riktigt mjuk. Mixa såsen och blanda med pasta i lagom bitar. Min dotter tycker om lite riven parmesan till, jag rör ner det när jag värmer maten.

    -----------------------------------------------------------------------
    Purjolök
    1/2 vitlöksklyfta
    Morot
    Broccoli
    Kokta kikärter
    Grädde
    Pasta
    Persilja
    Rapsolja

    Fräs purjolök, vitlök och riven morot försiktigt. Tillsätt broccoli, kikärteroch lite vatten, koka tills allt är mjukt. Tillsätt grädde och persilja och låt allt koka ihop en stund. Späd med vatten om det behövs. Koka pastan extra länge så den blir riktigt mjuk. Mixa såsen och blanda med pasta i lagom bitar. Även denna rätt gillar min dotter parmesan till.

    -----------------------------------------------------------------------
    Purjolök
    Röda linser
    Potatis
    Kokosmjölk
    Rapsolja
    Spiskummin
    Malen koriander

    Koka strimlad purjo, fintärnad potatis och torra röda linser i kokosmjölk. Krydda med ca 1 kryddmmått vardera av malen koriander och spiskummin. Tillsätt vatten om det blir torrt. Mixa allt när potatisen och linserna kokat sönder. Tillsätt extra rapsolja.

    -----------------------------------------------------------------------

    Slutligen ett boktips: Grön barnmat, inspiration och näringslära av Elisabeth Kylberg och Åsa Strindlund. Den innehåller lite näringslära och en del recept. Finns till mycket överkomligt pris på adlibris och bokus.


    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Annie2011

    Vilket positivt gensvar! Vad glad jag blir! Här ska det lagas och smakas och så kommer jag med egna recept. Har boken Grön Barnmat någon tipsade om. Den kommer med all säkerhet till användning senare :)

  • SannaM

    Åh, måste favorita den här tråden! Fick för övrigt en bok på BVC om allmänna råd och lite recept osv, och i den finns ett helt kapitel med laktovegetarisk kost. BVC kan alltså också lite om detta, och att utesluta kött till sitt barn innebär ju snarare att man "innesluter" en massa massa mer. Köttbullar från mamma scan och pasta må vara icke-vegetariskt, men inte på långa vägar lika nyttigt som en grönsaksbiff med linser och pasta. T.ex.

    Min bebis är snart 5 mån. Han var tidigt intresserad av mat, så vi började så smått ge honom lite smakportioner strax innan 4 mån. Lite banan, potatis, morot, päron, palsternacka, majs, katrinplommon, mango, gröna ärtor och gröt har han hittills fått smaka. Han gillar allt, så har inte brytt oss om att köra sött (frukt) sist, osv. Sötpotatis tänkte jag fixa nu i veckan, det borde vara en höjdare.

    Allt detta är ju egentligen samma för vegetarianer och köttätare, man börjar ju inte med köttet liksom. Har inte ens börjat tänka på mat utöver grönsaker och frukt än Vi är dock lite fuskisar i vår familj, äter en del fisk också, så det kommer vårt barn få.

Svar på tråden Laga egen barnmat till vegetarianer!