• Emissima

    I närheten av döden har frågan om tro väckts.

    Vilken resa vi gjort de senaste åren. Först några år av försök att bli med barn som slutade med ett par år av IVF-utredning och väntan på IVF-försök. Det lyckades! Vår son är idag 15 månader+13 dagar. Fantastiska unge!
    Att bli mamma var omvälvande på många sätt. Inte minst för att jag varken har mamma eller mormor kvar i livet. Min pappa var också dålig. Hade svårt att hantera ålderdom, krämpor och förlust av vänner. Han blev på många sätt som en bebis igen - inte dement eller något sådant - bara känslomässigt otroligt skör och passiv. Ringde dygnet runt med akut behov av hjälp med en det ena än det andra varav mycket var sådant han rent fysiskt mycket väl kunde klara av själv. Men behovet att bli omhändertagen var så starkt hos honom + upplevelsen av sin egen hjälplöshet-  att han ändå inte klarade av det. Samtidigt som jag ammade varannan timme dygnet runt, och var mitt i att bli mamma till vår efterlängtade son. Helt galet. När min pappas ångest och hur den påverkade mig gick ut över amningen fattade jag det oerhört svåra beslutet att jag var tvungen att ta en paus från pappa.Och det gjorde jag i fyra månader. Skönt. Smärtsamt men skönt. Sedan var det också skönt att återuppta kontakten med pappa. Och jag är så oerhört glad och tacksam för att vi fick en fin kontakt sedan, igen. I september förra året fick vi reda på att pappa hade cancer. Jag förstod att det inte skulle ta så lång tid, för han hade släppt taget om livet redan för två år sedan. Vid nyår dog pappa. Jag saknar honom så oerhört och funderar mycket på livet efter detta. Döden sätter perspektiv på allting. Jag som alltid haft en vardaglig känsla av att det finns något mer, tvivlar nu och behöver hitta en starkare tro än bara ett "kanske det". Vad händer när vi dör? Vart tar vi vägen. För mig är det faktiskt så att om det inte finns något mer så är ju detta livet i grunden meningslöst. Visst, vi lever här och nu och kan njuta av det medan det är - och det är klart att man ska. Men ändå... Livet är ju inte rättvist. Det finns ju de - överallt i världen - som av olika anledningar får utstå enorma påfrestningar - utan att sagan får ett lyckligt slut. Om det då inte finns något "mer" så blir det ju så totalt tomt och meningslöst. Nej, jag måste tro på något mer. Jag måste tro att jag får träffa mina älskade en gång. Att de finns med mig här och nu. På något sätt. Att de ser sitt barnbarn och älskar honom för den lilla underbara person han är.
    Men vad ska man tro på? Jag har alltid haft svårt att tro att en religion är den enda rätta. Att det bara finns EN väg som är rätt. Det blir ju så oerhört fördömande för dem som går en annan väg.  

  • Svar på tråden I närheten av döden har frågan om tro väckts.
  • Robi123

    Hej
    Jag beklagar så mycket för all sorg du har haft.
    Livet är full av prövningar, och ingen människa stannar evigt på jorden.
    i boken sahih berättas det om vår profets död. När han nådde sin runt 60 års ålder kom dödsängel till honom och sa Ya Mohammed, jag är här för att hämta dig om du vill komma med med. Profeten sa om jag nekar och vill leva 1000 år till kommer du därefter komma tillbaka igen för att hämta mig. Ja sa dödsängeln. Och Profeten svarade med ett leende ja men då är det bäst att jag följer med nu..
    Meningen är att hur mycket än vi lever så kommer vi en dag att återvända till gud och stå inför våra handlingar och få belöning.

    Jag är muslim men mer kristen dem kristna själva kan jag säga. Det finns ett liv efter döden och det säger bibelnm koranen hindiska skrifter och judiska skrifter. Vi alla religioner som har spliitrats på ett eller annat sätt har samma gud samma profeter med inom historian gång har vi kommit bort och våra religiösa skrifter ändrades. I koranen sägs att vi kommer få träffa våra förfäder och gud ser allt. Om du är rent i hjärtat och din tro kommer gud göra så att alla dina önkningar går i uppfyllelse. När vi läser koranen säger vi att det tar bort ångest och ger ro till själen och man blir lugnare och börjar förstå meningen med livet och döden och livet efter det. allt står i koranen. Det gäller att välja rätt väg innan det blir försent.

    Det sägs i bibeln johannes kapitel 16 vers 13-14 13 Men när han kommer, som är sanningens Ande, då skall han leda eder fram till hela sanningen. Ty han skall icke tala av sig själv, utan vad han hör, allt det skall han tala; och han skall förkunna för eder vad komma skall.

    I denna vers nämns Profeten mohammeds Ankomst.
    Jag skulle rekomendera dig att läsa lite i bibeln och koranen och gämföra. Du kommer att få vägledning av gud inshallah. Jag kan bara tillägga att i dagens läge har många mycket dåligt syn på islam och koranen, det anses terror, död onda och bråk och krig. Men det är bara ett samhälle och länder och deras handlingar som visar det där. Koran stödjer inte alls död av oskyldiga människor. Jag lovar dig av hela mitt hjärta att du kommer hitta din lycka inom islam. Och jag svär och vittnar att det finns ingen gud förutom allah och profeten mohammed är hans sändebud och jesus och moses och flera tusen andra profeter som har kommit till världen får att få de att förstå sanningen om vår gemensamma gud.

    Syster om du behöver fråga mer kan du skriva till mig. Jag kan hjälpa dig och stödja dig.

  • Vibban01
    Emissima skrev 2012-01-31 10:38:12 följande:

    Vilken resa vi


    TRO*


    Definition: "Tro är den säkra förväntan om ting man hoppas på, det tydliga beviset på verkligheter som man inte ser." (Hebr. 11:1)


    Sann tro är inte detsamma som godtrogenhet, dvs. att man är snar till att tro på något som man inte har välgrundade bevis för eller bara därför att man vill att det skall vara på det sättet. Sann tro kräver att man har en grundläggande kunskap, att man både är förtrogen med bevisen och av hjärtat uppskattar det som dessa bevis vittnar om.


    Därför säger Bibeln att även om det är omöjligt att ha verklig tro utan exakt kunskap, är det "med hjärtat" man utövar tro. - Rom. 10:10.

    (Johannes 17:3) Detta betyder evigt liv: att de lär känna dig, den ende sanne Guden, och den som du har sänt ut, Jesus Kristus.

  • Vibban01
    Emissima skrev 2012-01-31 10:38:12 följande:

     


    En global regering behövs det?


    Går det?


    Vem ska styra?


    Svaren får du under ett seminarium som är öppet för alla.


    Det här är din inbjudan,


    Sundsvall 27-29 Jun1 Nordichallen


    11-13 juli Älvsjö


    4-6 juli Malmö Arena

Svar på tråden I närheten av döden har frågan om tro väckts.