• Äldre 31 Jan 19:02
    3476 visningar
    21 svar
    21
    3476

    Skola in på dagis

    Hej!

    Vår dotter blir 1 år i juli och hennes pappa som ska vara föräldraledig från och med april kommer att sköta inskolningen på dagis.

    Från början hade vi bestämt att lillan skulle skolas in januari 2013. Men nu har han helt plötsligt ångrat sig och har bestämt på jobbet att han ska börja jobba igen 1 november 2012. Då ska inskolningen alltså ske i slutet av oktober.

    Spontant tycker jag inte det låter kul att hon ska börja mitt i terminen, eller när den snart är slut. Känner faktiskt lite irritation över detta. Jag tänker att  sen kommer ju jullov etc, då måste kanske en ny inskolning ske i januari. Men det kanske inte spelar någon roll?

    Hur tänker ni? 

  • Svar på tråden Skola in på dagis
  • stroje­s
    Äldre 31 Jan 19:05
    #1

    Om hon skolas in i slutet av oktober så hinner hon ju gå ca två månader innan julen kommer med ledighet. Och julledigheten är ju inte lika lång som sommaren så det går säkert bara bra.

  • Äldre 31 Jan 19:06
    #2

    Spontant tänker jag att det kan vara svårt att få en plats mitt i terminen!

  • Äldre 31 Jan 19:07
    #3
    Ville och Agnes skrev 2012-01-31 19:06:12 följande:
    Spontant tänker jag att det kan vara svårt att få en plats mitt i terminen!
    Han säger att de är skyldiga att ge en plats oavsett när på treminen. Jag vet faktiskt inte hur det är..
  • 969910
    Äldre 31 Jan 19:07
    #4

    Det är mycket lugnare att skola in mitt i terminen då det inte är så mycket inskolningar samtidigt , allt fokus kan läggas på ert barn då .

  • bananf­lugan8­2
    Äldre 31 Jan 19:09
    #5

    Jag hade nog tyckt det var värre om det var över sommarledigheten! Alltså att hon skulle skolas in precis innan sommaren och sen går alla på semester, typ. Julledigheten är ju inte jättelång och iaf på den förskola våra barn går på så var där barn även mellandagarna. Det är inte alla föräldrar som är lediga eller vill ha sina barn hemma fast dom är lediga... 

    Hon kommer ju ändå gå 2 månader innan julen kommer! Jag tror det blir jättebra.     

     


    Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13 minaunderbaraskitungar.blogspot.com/
  • Äldre 31 Jan 19:10
    #6

    Om ni får en plats då så tror jag inte att det är några problem. Har skolat in många barn mitt i terminer. Var beredda på att ta några "lugna" dagar efter julen så det inte blir pang på!

  • Äldre 31 Jan 19:11
    #7

    Det är inget problem att skola in mitt i en "termin". Barnen är så små så de eventuella projekt som man bedriver på terminsbasis är såpass enkla och repetitiva att det inte är några problem att komma in mitt i. Och direkt efter nyår/efter sommaren är det som sagt massor med andra barn som skolas in och det kan snarare vara en fördel att inte skola in då.

  • Äldre 31 Jan 19:11
    #8
    969910 skrev 2012-01-31 19:07:47 följande:
    Det är mycket lugnare att skola in mitt i terminen då det inte är så mycket inskolningar samtidigt , allt fokus kan läggas på ert barn då .
    Det lät ju positivt
  • Äldre 31 Jan 19:12
    #9

    Jaha, redan övertalad och övertygad!! Tänk vad bra FL är... tusen tack alla

  • Äldre 31 Jan 19:12
    #10

    Ni kanske inte får en plats det datum ni önskar när det blir mitt i terminen och inte på den förskola ni önskar. Kommunen har en skyldighet att fixa en plats inom 4 mån men då kan det bli på vilken förskola som helst i kommunen!

Svar på tråden Skola in på dagis