• Mint

    Ni som har tagit automatkörkort har ni ångrat er?

    Att bara ha körkort för automat är ju i princip som att bara ha körkort för sin egen bil, som man då måste äga. Man kan glömma att låna bekantas bilar, att avlasta dem om man kör långt tillsammans eller att hyra bil snabbt och billigt.

    Frågar de på jobbet till exempel om man har körkort måste man ju säga nej, eftersom man troligen inte kommer att kunna köra jobbets bilar, ej heller kollegernas och knappt några hyrbilar. Man begränsar sig EXTREMT mycket. Lite som att bara kunna köra rosa bilar, eller något. Jag känner en enda person som äger en automatväxlad bil. Alla andra bilar jag hyrt/lånat har varit manuellt växlade.

    Så hemskt många körlektioner kan det väl ändå inte gå åt till att lära sig växla? Särskilt inte om man känner någon som kan öva lite med en vid sidan om. Jag tyckte växlingen kom av sig själv, i takt med att man lärde sig ha kontroll över bilen i högre hastigheter.

  • Mint
    Argo skrev 2012-02-01 05:02:01 följande:
    Snålheten bedrar visheten.

    Sedan då? När du har ett automatkort? Ska du komplettera med ett vanligt då så att du kan använda andra bilar än bara din egen?
    Det är ju inte snålheten som bedrar utan något annat Flört, eftersom det totalt sett måste vara dyrare att ha körkort för automatväxlad bil. Automatväxlade bilar drar mer bensin, marknaden är begränsad (alltså; man kan bli tvungen att välja en dyrare bil), de är dyrare att hyra.

    Det hade varit intressant att höra från en trafikskolelärare hur mycket lättare det verkligen är att ta körkort för automatväxlad bil, alltså hur många färre lektioner som krävs och om man mer sällan kuggar på körprovet om man kör automat.
Svar på tråden Ni som har tagit automatkörkort har ni ångrat er?