• Äldre 1 Feb 22:30
    10278 visningar
    14 svar
    +1
    14
    10278

    Bosniska mammor - Hur gör ni?

    Hej! Mitt namn är Anela och är mamma till en liten busunge på 13,5 mån som heter Emin. Jag är ursprungligen från Sarajevo och är bosatt i Göteborg sedan 2003. Jag vill med denna tråd skapa ett forum för mammor från Bosnien där vi kan prata, byta erfarenheter och bara reflektera om allt möjligt som har med vår härliga bosnisk-svenska kombination att göra:)  Hoppas att det finns fler där ute som skulle vilja göra samma sak.  Jag kan börja med en fråga som jag undrar hur ni gör/gjort med era barn vad det gäller språk. Pratar ni enbart bosniska med dem eller blandar ni? Ni kanske kör den tuffa skolan som min pappa gjorde; "Samo bosanski!! Jeste li bosanci ili svedani?";) Jag pratar enbart bosniska med Emin då jag tänker att han kommer lära sig svenska väldigt snabbt när han börjar på förskolan och jag vill lära honom så mycket bosniska som möjligt. Hur gör ni?

  • Svar på tråden Bosniska mammor - Hur gör ni?
  • Minne0­0
    Äldre 1 Feb 22:33
    #1

    Hej!
    jag är varken Bosnisk eller mamma men jag måste bara få säga att jag tror att du har helt rätt i ditt tänk med språket!
    Jag jobbar på en idrottsförening där barnen ofta börjar vid 5 års ålder, vi har haft flera barn som börjat hos oss utan några kunskaper i svenska men de lär sig otroligt fort och lagkamraterna är mer än villiga att hjälpa till!

    Hoppas att du får ihop en bra grupp så att ni kan stötta varandra för det kommer alltid att finnas folk som opponerar sig!

    Min röst har ni!      

  • Äldre 1 Feb 22:40
    #2

    Tack för det fina inlägget! Jag vet att jag och min syster lärde oss svenska oerhört fort och vi var ändå 10 respektive 14 år. Så jag hoppas och tror att lilla pyret kommer klara sig väldigt snabbt och utan problem:)

  • Minne0­0
    Äldre 1 Feb 22:50
    #3

    Jag tror absolut att Emin kommer att klara sig utmärkt, din svenska är ju toppenfin så om han behöver hjälp så finns du ju där för honom.
    Fint att ni inte låter svenskan dominera så att han tappar sin bosniska, den kommer han ju alltid ha nytta av! 

  • Äldre 11 Feb 23:34
    #4

    Hej Anela,

    Jag tycker att du gör helt  rätt i. Bara Bosniska, svenska lär han sig på dagis sen!!!! Det går fort kan jag lova dig :)

    Jag är själv från Bosnien( Banjaluka) och är gift med en svensk man och vi har en son som heter Melvin, han  är 21 månader gamal.  Jag pratar bara bosniska med han och min man svenska. När jag pratar med Melvin då är jag väldigt noga att inte blanda svenska och bosniska. Nu har han fått hemspråk på förskolan, en gång i veckan. Vilket är jag jätteglad för.

    När ska Emin börja förskola?

  • Äldre 12 Feb 09:06
    #5

    Hej Sanela,
    Så kul att du hittade tråden! Grymt jobbat av dig att du lär din son bosniska, jag har några "blandäktenskap" i familjen och för de föräldrarna har det inte varit så lätt med språket, bosniskan har kommit lite i skymundan.
    Emin ska börja på dagis i augusti, när han blir 20 månader. Ha insett vilken djungel det är med att välja dagis...!

    Vart bor du?

  • ummabd­illeh
    Äldre 17 Feb 20:18
    #6

    zdravo anela...

    jag bor ocksa i goteborg..
    jag har 3 barn..min dotter (den aldsta) pratade jag alltid nasi med och hon ar 9 ar nu och fattar och kan prata..mina 2 soner pratar jag bara arabiska med (deras pappa ar arab) och varan aldsta son som ar 2,5 och gar i dagis pratar bara arabiska med oss...ibland sager han nej pa svenska eller hej da..annars funkar det bra med spraken

  • Äldre 21 Feb 15:35
    #7

    Hejhej! mitt namn är Alma kommer också från Bosnien , min man är svensk . Vi har en son på 3 år , jag pratar bara bosniska med honom och min man svenska det kan hända ibland att min man säger några ord på bosniska då han kan lite. Jag bor också i Göteborg :)

  • Äldre 22 Feb 22:30
    #8

    Jag blir imponerad av att höra hur ni löser språkproblematiken. Emin ska inte ens snart börja på dagis men jag tänker redan och hoppas att han inte kommer känna samma känsla som jag hade när jag kom till Sverige och kom till skolan första dagen... Jag får lära honom de väsentligaste orden "kom", "äta", "drycka" da mi dijete ne ostane gladno hehe ;)

    Många av er som skrev i tråden är gifta/sambo med "icke-bosnier". Brukar ni åka ofta ner till Bosnien eller blir det andra typ av semester? Min man börjar redan nu planera hur vi ska åka ner nu till sommaren, älskar och hatar det samtidigt. Älskar sommaren, frukten, min familj men avskyr bilresan ner...

  • ummabd­illeh
    Äldre 24 Feb 20:01
    #9

    mina barn har olika pappor..alltsa min aldsta dotter har en annan pappa(inte  nasi) och mina 2 sma soner har samma pappa (min man)(inte nasi) sa min dotter har varit i kroatien varje ar sen jag var gravid med henne, hon ar 9 ar nu..(jag ar kroatisk, bosnisk och italiensk) men mina 2 soner kommer aldrig aka  till kroatien, men vi har akt till min mans land med dom med bada sma barnen..det ar inga problem att aka med barnen utomlands och eftersom man pratar ju spraket med dom hemma sa det blir inga sprakproblem eller nagot annat nar man aker ner..sa det blir nog inga problem for er med lilla emin...

  • Jimmie­02
    Äldre 24 Aug 23:03
    #10

    Hej, jag ville bara säga att det är jätte kul att ni vill lära era barn bosniska!
    Jag är 17 år med en bosnisk mamma och en svensk pappa. Jag lärde mig aldrig bosniska när jag var liten för min mamma var bortrest väldigt mycket.
    Det är jätte bra att lära sig det när man är liten, jag har väldigt många vänner från bosniern som lärde sig som små och de pratar perfekt bosniska och svenska!
    Jag lärde mig däremot aldrig bosniska och har nu väldigt svårt att lära mig då jag måste studera många andra ämnen i skolan och finner ingen tid till det. Men jag skulle verkligen vilja kunna prata eftersom det är väldigt jobbigt att inte kunna kommunicera med min bosniska släkt, ända sen jag var liten har jag fått sitta och dra i mammas arm och fråga vad dom säger, haha. 
    Men som sagt otroligt kul för alla era barn om de lär sig, de kommer de ha stor glädje och nytta av!
    Ska fortsätta försöka lära mig men önskar jag lärde mig när jag var liten.

    MVH Jimmie 

  • asko00
    Äldre 4 Nov 15:31
    #11

    Anela,

    Jag har två barn. Båda är födda i Sverige. När den äldsta (18åringen) började på dagis hade jag samma dilemma. Vilket språk ska jag prata med barnet? Då sa den utbildade pedagogen på dagiset att vi ska prata enbart bosniska. På så sätt får barnet en bra grund i språket vilken är förutsättning att lära sig andra språk.
    Jag som kan flyttande bosniska har det att erbjuda mina barn. Varför lära dem en dålig svenska(inte så dålig faktiskt;)) Det visade sig att hon hade rätt. Den äldsta pratar fyra språk flytande och förstår flera....

  • fbj
    Äldre 1 May 09:17
    #12

    hej jag har förhållande med en bosnisk tjej men problemet är att hon vill inte bo hos mig hon bor 
    bara hos sina föräldrar så trött hon är snart 30 är hur hur fungerar det hon kan lite svenska men  sen hur 
    blir det då om jag skulle gifta mig med henne ? hoppas på svar hjälp mig

  • Sun 12 Mar 2023 23:21
    #13

    Hej! 

    Mitt namn är Amina och kommer också från Bosnien. Till Sverige komm jag för 3,5 år sedan och nu bör jag med min man och dotter Ilma nära Göteborg. 
    Ilma är snart 2 år gammal och på tisdag ska hon börja med förskolan. Vi har pratat med henne bara bosniska, på svenska kan hon bara "hej, hejdå och tack". Nu är jag lite orolig hur ska det gå för henne i förskolan för hon förstår ingentig på svenska. Och lärarna förstår heller inte henne. 
    Hoppas att allt ska vara bra. 

  • Sun 12 Mar 2023 23:29
    #14
    Amina97 skrev 2023-03-12 23:21:10 följande:

    Hej! 

    Mitt namn är Amina och kommer också från Bosnien. Till Sverige komm jag för 3,5 år sedan och nu bör jag med min man och dotter Ilma nära Göteborg. 
    Ilma är snart 2 år gammal och på tisdag ska hon börja med förskolan. Vi har pratat med henne bara bosniska, på svenska kan hon bara "hej, hejdå och tack". Nu är jag lite orolig hur ska det gå för henne i förskolan för hon förstår ingentig på svenska. Och lärarna förstår heller inte henne. 
    Hoppas att allt ska vara bra. 


    Hej Amina! 


    vill bara tipsa dig om podden Vår flerspråkiga vardag! https://sverigesradio.se/varflersprakigavardag


    Själv är jag ursvensk och kan tyvärr inte ge några tips eller dela ergarenheter. Men jag är intresserad av språk och hittade podden av den anledningen. :)

Svar på tråden Bosniska mammor - Hur gör ni?