• Äldre 2 Feb 12:04
    16655 visningar
    8 svar
    8
    16655

    Hur skriver man en faktura?

    Har gjort ett jobb och ska nu skriva faktura. 

    Hur gör jag?

    Det är första gången jag ska skriva en faktura, men har ingen aning om hur jag gör... 

  • Svar på tråden Hur skriver man en faktura?
  • Äldre 2 Feb 12:28
    #1

    Här har du uppgifter från Skatteverkets hemsida om vad en faktura måste innehålla.

    Följande uppgifter måste finnas med på alla fakturor:
    Det datum fakturan utfärdades (fakturadatum).
    Ett unikt löpnummer för varje faktura baserat på en eller flera serier.
    Säljarens momsregistreringsnummer.
    Köparens momsregistreringsnummer, om köparen är skattskyldig för köpet (s.k. omvänd skattskyldighet) eller finns i ett annat land inom EU:s momsområde och har åberopat sitt momsregistreringsnummer för att få leveransen utan moms.
    Säljarens och köparens namn och adress. Tänk på att rätt namn på köparen är viktigt för bl.a. avdragsrätten för moms.
    Varornas eller tjänsternas omfattning och art.
    Det datum varorna såldes eller tjänsterna utfördes eller slutfördes.
    Vid betalning i förskott eller a conto: betalningsdatum — om det kan fastställas och är något annat än fakturadatumet.
    Beskattningsunderlaget för varje skattesats eller undantag, enhetspriset exklusive moms samt en eventuell prisnedsättning eller rabatt som inte ingår i enhetspriset.
    Den aktuella skattesatsen.
    Vilken moms som ska betalas om det inte är en momsfri försäljning.

  • Äldre 2 Feb 12:33
    #2

    Tack!

  • Äldre 2 Feb 12:40
    #3

    Det var så lite så!

  • Hin
    Äldre 4 Feb 02:41
    #4

    Det enklaste sättet om du inte har ett program för fakturering (typ klassiska SPCS) eller något i den stilen, och inte känner någon som kan göra en fakturamall åt dig i t ex Excel eller så, måste vara att traska in där du brukar köpa kontorsmateriel och köpa ett fakturablock. Då har du ett block med färdiga, tomma fakturor inkl kopior, som du bara behöver fylla i för hand.

    Om du nu tänkte fakturera via snigelpost, alltså.

  • Äldre 3 Mar 08:17
    #5
    http://kjeell.se/gratismallar/multidokument-utraknande Här finns en gratis fakturamall.
  • Äldre 3 Mar 08:22
    #6

    Det finns massor av program på nätet där man kan göra gratis fakturor. Kommer dock inte på vad dom heter i detta ögonblick men sök på det så du hitta dom.

  • Äldre 3 Mar 10:57
    #7

    frifaktura.se eller nåt sånt, där kan du göra fakturor gratis.


    jag säger bara vad jag tycker
  • Äldre 21 Mar 10:28
    #8

    Du kan ladda ner en gratis fakturamall för Excel här www.zervant.com/se/news/2012/03/07/gratis-fakturamall-i-excel-med-instruktioner/

    Vill du ha ett mera komplett men enkelt faktureringsprogram med bokföring mm. kan du kolla in deras hemsidor.

     

Svar på tråden Hur skriver man en faktura?