• Anonym
    Äldre 3 Feb 21:17
    7517 visningar
    18 svar
    18
    7517

    Vad gäller vid separation, vad har jag rätt till?

    Jajamen.
    Det ni köpt under tiden ni varit ihop för att använda ihop (gemensamt bruk) ska delas på. Dator och bil är dock undantagna.

  • Anonym
    Äldre 3 Feb 21:29
    #2

    Typisk kvinnofälla att stå för mat och räkningar hann kan få igenom att ni inte var sambo så länge

  • Anonym
    Äldre 3 Feb 21:43
    #5

    Han får det han har betalat för och du får det du har betalat för, så länge ni inte kommer överens om annat...

  • Anonym
    Äldre 3 Feb 23:00
    #6

    Det finns en minimi gräns för hur man delar beroende på hur länge man varit sambo men tror den minimi gränsen börjar ffrån 2 år. Har man inte varit sambo i 2 år behöver man inte dela om en motsäger sig det. Så kvinnofällan är att kvinnan pyntar maten och kanske räkningar och mannen pyntar de dyrare sakerna som möbler tv osv vid separation har mannen ätit kvinnan pengar och har sina saker kvar. Därför ts delar man lika hälften mat hälften tv när man köper nåt och inte vet nåt om framtiden

  • Anonym
    Äldre 4 Feb 09:23
    #7

    Låter som om du borde vänta med separationen 6 månader till

  • Anonym
    Äldre 4 Feb 09:43
    #8

    Jag tror inte du har rätt till något.Och du står för ingenting,inte ens vissa köp av möbler.
    Det du kan göra är att flytta och börja på ny kula.Och ta detta som en erfarenhet,att aldrig göra om det.

    Jag kan inte förstå hur man blir sambo med någon,men inte har någon backup alls ifall man går isär.
    Det har jag alltid haft.Min man och jag har varit gifta i 14 år och vi skulle vissligen aldrig bråka om pengar eller möbler om vi gick isär (vi gick isär för 8 år sen men bor ihop igen).
    Han fick ta hur mycket han ville i stort sett,vissa saker behöll jag eftersom det betydde mer för mig än honom.

    Hur som hellst så har du hamnat i den typiska kvinnofällan där du faktiskt inte har rätt till något alls.
    Även om du väntar med sepration ett halvår finns det inga garantier,speciellt då detta ärende inte ens är prioriterat.Och det är inte ens värt att bråka om möbler.

  • Anonym
    Äldre 4 Feb 10:23
    #9

    Se det som lärdom ts! Visst snart vaknar de andra som snabbt ropar sambolagen men den gäller inte om inte båda står för inhandling och man kan bevisa med kvitto. Har du kvitto på nåt ts? Som andra redan sagt du hamnar i kvinnofällan

  • Anonym
    Äldre 4 Feb 14:17
    #12

    Ni får ju dela på möbler/tv. De är ju inte värda som de var när ni köpte dem..men om du tex,får soffa,matbord och han tv,säng. Tex. Du är med?

Svar på tråden Vad gäller vid separation, vad har jag rätt till?