• Anonym

    Pansexuell? Vad fan är det?

    Har läst i ett par trådar om folk som är pansexuella. Men vad är det? Är det inte bara ett modernare namn för bisexuell? Kan någon förklara, tack.

  • Svar på tråden Pansexuell? Vad fan är det?
  • Themis

    "Pan" betyder allomfattande ("pandemi" kan t ex vara ett influensautbrott över hela världen) så då borde man kunna  humpa allt som rör sig tänker jag...
    ----

    Lite googling ger följande plausibla förklaring från ett HBT-forum:

    "Men pansexualitet innebär attraktion för dem som faller utanför de traditionella könen; alltså att den pansexuella kan attraheras till transexuella, androgyna med mera. Man kan säga typ såhär:

    Den bisexuella tänker: "Hm... Jag är sugen på tjej eller kille."

    Den pansexuella tänker: "Hm... Jag är sugen på människa."


    I will smite all thy borders with frogs.--Exodus 8:2
  • Anonym
    Themis skrev 2012-02-03 22:06:05 följande:
    "Pan" betyder allomfattande ("pandemi" kan t ex vara ett influensautbrott över hela världen) så då borde man kunna  humpa allt som rör sig tänker jag...
    ----

    Lite googling ger följande plausibla förklaring från ett HBT-forum:

    "Men pansexualitet innebär attraktion för dem som faller utanför de traditionella könen; alltså att den pansexuella kan attraheras till transexuella, androgyna med mera. Man kan säga typ såhär:

    Den bisexuella tänker: "Hm... Jag är sugen på tjej eller kille."

    Den pansexuella tänker: "Hm... Jag är sugen på människa."
    Men är det inte desamma? Jag menar alla är ju tjej eller kille.
  • Trust me

    Kanske samma som queer.


    Jag vill dig bara väl, lita på mig.
  • imperfectskills
    Trust me skrev 2012-02-03 22:45:11 följande:
    Kanske samma som queer.
    Nja inte riktigt. Bi betyder två och och pan alla. Vilket innebär att om man är pan så bryr man sig inte ett dugg om kön, personen faller för asexuella, transsexuella, cispersoner  osv. Man begränsar sig inte att bara kunna bli kär i en man eller kvinna.
  • Trashie

    Tänk såhär. Ifall 1 är fullständigt kvinnlig och 5 är fullständigt manlig på en skala så gillar pansexuella allting däremellan också, och i vissa fall, kanske specifikt de som inte är längst ut på skalan. Medan en vanligt bisexuell kan gilla de som är 1 och de som är 5 men inte de som är 3 typ. För en pansexuell spelar inte könet någon roll alls medan en bisexuell vill att någon ska vara antingen man eller kvinna, inget däremellan.

  • Trust me

    Glöm inte de metrosexuella.


    Jag vill dig bara väl, lita på mig.
  • Pwen
    Trust me skrev 2012-02-04 06:31:41 följande:
    Glöm inte de metrosexuella.
    Fast det är ju egentligen ingen sexuell läggning om vi ska vara petiga? Handlar om livstil till skillnad från att tex vara bög, flata eller asexuell.

    Funderar på varför jag skriver detta då det är fullkomligt överflödig info til dig? Men eftersom jag redan skrivit, kl är "vad fan gör jag uppe-nu" och jag gillar att se mina ord i skrift så väljer jag att posta ändå  
  • Trust me
    Pwen skrev 2012-02-04 06:51:57 följande:
    Fast det är ju egentligen ingen sexuell läggning om vi ska vara petiga? Handlar om livstil till skillnad från att tex vara bög, flata eller asexuell.

    Funderar på varför jag skriver detta då det är fullkomligt överflödig info til dig? Men eftersom jag redan skrivit, kl är "vad fan gör jag uppe-nu" och jag gillar att se mina ord i skrift så väljer jag att posta ändå  

    Haha! Fick dig på kroken.

    Det här kanske inte är rätt ställe men bör man inte fundera på om man ska prata om samma sak. Handlar det om sexuell läggning vilket är en ganska enkel sak eller "kön" vilket är betydligt mer komplicerat.
    Jag vill dig bara väl, lita på mig.
  • Pwen
    Trust me skrev 2012-02-04 07:31:22 följande:
    Haha! Fick dig på kroken.

    Det här kanske inte är rätt ställe men bör man inte fundera på om man ska prata om samma sak. Handlar det om sexuell läggning vilket är en ganska enkel sak eller "kön" vilket är betydligt mer komplicerat.


    Metrosexuell är beskrivning på en heterosexuell man/kille med känsla för trender och skönhet. Hans sexuella läggning är bestämt hetrosexuell och könet avgör benämningen. 
    Ser inte det komplicerade, OM denna man inte är transexuell vill säga? 
Svar på tråden Pansexuell? Vad fan är det?