• Äldre 5 Feb 18:15
    1781 visningar
    12 svar
    12
    1781

    Lite funderingar från en nybörjare

    Jag har några funderingar som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med. Vi sätter dottern på toan i samband med blöjbyte sen nån gång runt jul. Hon var då 8,5 mån och är idag snart 10 mån.

    1. Hur gör man när man är borta? En vanlig toa är ju på tok för stor för henne. Tar ni med toaring/potta?

    2. Jag lyckas undvika drygt 50% av alla bajsblöjor (vissa dagar alla, vissa inga) medan sambon ännu inte lyckats pricka in en enda på toan. Just nu är vi hemma 50-50 men snart går han hem på heltid. Hur mycket påverkar det? Han använder även skötbordet oftare än vad jag gör och då sätts hon ju inte på toan eftersom skötbordet inte får plats i badrummet. Han gillar inte bajsblöjor mer än vad jag gör men han har inte lärt sig känna igen minen där det är dags

    3. Ofta, men långt ifrån alltid, kissar hon när hon sätts på toan. Det mesta hamnar dock fortfarande i blöjan. Hur lång tid kan det tänkas ta innan hon blir torr? Vi stressar inte, det får ta den tid det tar men nyfiken är man ju

    4. Hur går det när barnet börjar förskola? Brukar de gå med på att sätta barnet på toa/potta i samband med blöjbyten?

  • Svar på tråden Lite funderingar från en nybörjare
  • Äldre 5 Feb 18:46
    #1

    1: Jag sätter henne direkt på toan och hukar framför och håller fast henne under armarna. Eller så håller jag henne ovanför handfatet om toan är sunkig (typ offentlig toa).


    A -03, F -05, V -10 - karinkristina.wordpress.com -
  • Äldre 5 Feb 21:02
    #2

    Ofta tar det en liten stund innan hon kissar och då är det ju inte praktiskt att sitta och hålla i henne. Hon verkar heller inte gilla det

  • Äldre 6 Feb 09:12
    #3

    Öva hemma? Ibland protesterar V också, särskilt när jag började sitta framför och hålla, men nu har hon vant sig.


    A -03, F -05, V -10 - karinkristina.wordpress.com -
  • Äldre 6 Feb 10:48
    #4

    Får väl fundera på att börja träna hemma. Inte så lockande eftersom vi oftast sitter och leker på toan och då behöver jag ju händerna fria

  • Äldre 6 Feb 10:50
    #5
    Mellanmjölkens land skrev 2012-02-06 10:48:36 följande:
    Får väl fundera på att börja träna hemma. Inte så lockande eftersom vi oftast sitter och leker på toan och då behöver jag ju händerna fria
    Ni kan ju göra så typ en gång om dagen, jag tror inte det behöver vara varje gång för att det ska börja funka.
    A -03, F -05, V -10 - karinkristina.wordpress.com -
  • Äldre 6 Feb 10:53
    #6

    2: Kan ni ha en potta vid skötbordet? Eller byta blöja i badrummet utan skötbord?

    3 Ingen aning, men jag skulle tro att hon är torr innan hon fyller 2 iaf, min största tjej var torr då och hon är inte ec:ad alls.

    4: F började dagis när hon var runt 1½, då var hon pålitligt torr och personalen hade följt henne sen hon var nyfödd eftersom storasyster gick på samma avdelning, så det var aldrig ett problem att ha henne blöjfri där. Det var en åldersblandad grupp, så hon hängde med när "storbarnen" gick på toa.


    A -03, F -05, V -10 - karinkristina.wordpress.com -
  • Äldre 6 Feb 11:02
    #7

    2. Oftast använder vi byxblöjor och byter i badrummet. Jag använder skötbordet endast på/inför natten när jag vill att hon använder vanlig blöja och efter en bajsblöja eftersom det känns lättare att få rent då.

    Sambon däremot använder det oftare. Jag vet inte exakt hur mycket oftare men definitivt oftare än vad jag gör. Vet egentligen inte varför eftersom hon skriker som en stucken gris på skötbordet

    Vi har en potta men hon verkar inte ha förstått vad den är till för. Den används mest som reserv om toan är upptagen när nöden trycker på

  • Äldre 6 Feb 11:07
    #8

    4. De dagis vi sökt har specifika småbarnsgrupper och då misstänker jag att det är svårare eftersom de kanske inte har nått kiss-schema. Det är ju inte så många barn under 2 som börjat toaletttränas

  • Äldre 6 Feb 11:36
    #9

    Du får väl säga åt sambon att börja använda badrummet istället. Tungan ute

    Jo, det kan ju vara svårare med småbarnsavdelning, V ska ev börja till hösten, då är hon 1 år & 8 mån som tidigast, då är det småbarnsavdelning, så vi får väl se hur det går, men jag tänker mig att de får väl göra någon slags rutin för det, sätta på potta/toa när de kollar blöjorna på övriga barn typ. Iom att hon inte haft blöja alls på typ ett år känns det ju helknäppt att sätta på det på dagis. Men förhoppningsvis är hon så pålitlig då, som storasyster var, att det inte ens blir något att fundera över.


    A -03, F -05, V -10 - karinkristina.wordpress.com -
  • Äldre 6 Feb 14:53
    #10
    kixan skrev 2012-02-06 11:36:43 följande:
    Du får väl säga åt sambon att börja använda badrummet istället. Tungan ute
    Vi har bara en toa/badrum
  • majsan­533
    Äldre 6 Feb 21:56
    #11

    Vi körde EC-light, dvs när vi såg att det var dags så försökte vi hänga på låset och vi erbjöd alltid potta/toa som ett alternativ vid blöjbyte.

    Ibland gick det flera veckor mellan bajsblökorna ibland åkte vi på flera på samma dag :)

    När jag använde toaletten så brukade jag sitta bakåfram på toan och hålla ungefär som man håller ett barn som ska kissa ute i naturen.

    Vår dotter sa tydligt till med tecken att hon ville gå på pottan men när hon började på förskolan så slutade hon säga till... Inte så kul med ett sådant bakslag men nu är hon helt blöjfri (även nattetid) 2 och ett halvt år gammal :)

    Det finns massor med tips på www.ec-sweden.se och den amerikanska varianten http://www.diaperfreebaby.org/         

  • PolyPo­nd
    Äldre 24 Jul 23:09
    #12

    Kapar tråden för ett par funderingar:
    -börjar man med kisset eller bajset?
    Jag kan förstås tolka när mitt barn krystar, men kan inte se några kisstecken. Sedan har hen en förmåga att bajsa just under matningen. Hur löser man en sådan situation?

Svar på tråden Lite funderingar från en nybörjare