• Tainted

    Välja kön? Land?

    Jag är ensamstående med min goa dotter som är tillverkar på vanligt vis :) Men vill såklart utöka familjen tids nog.. var nyss inne och snurrade på adoptionscentrum.se och läste lite. det jag undrar rent spontant är om man får önska kön på barnet? och isf i vilka länder går de med på detta? läser även att man som ensamstående i enstaka länder kan signa upp sig på att ta emot ett barn med speciella behov? får man även lämna önskemål om man vill/inte vill detta, och är det isf olika från land till land? eller är det som när man själv får barn att man helt enkelt får vad man får? Nu lät det iofs kallt formulerat men.. ni förstår vad jag menar? tacksam för svar!

  • Svar på tråden Välja kön? Land?
  • Hjärtat längtar

    Hej!
    Man kan inte välja kön på barnet.
    När vi gjorde i ordning ansökan fick vi fylla i en SN-blankett där vi fick kryssa för vilka SN vi kunde tänka oss. Men jag vet inte hur det är med andra länder. Alltså man måste välja SN eller inte. Som ensamstående tror jag inte du har nån chans att få ett litet friskt barn, utan du får nog förbereda dig på ett barn med SN eller ett äldre barn. Och mycket lång väntetid.
    Hoppas du fick lite svar! 

  • Tainted

    tack för svar! men vad tråkigt att det är så mycket längre väntetid när man är ensamstående.. orättvist :/ med äldre barn, ungeför vilken ålder tänker du då?

  • ekke
    Tainted skrev 2012-02-08 19:44:42 följande:

    tack för svar! men vad tråkigt att det är så mycket längre väntetid när man är ensamstående.. orättvist :/ med äldre barn, ungeför vilken ålder tänker du då?


    Man "räddar" inte ett barn genom att adoptera, det finns fler som vill adoptera än vad det finns barn. De flesta länder tänker att det är bättre för barnet att få två föräldrar. Därför får ensamstående adoptera de som är äldre eller kanske har ett handikapp som gör att de är svårare att adoptera bort.

    Du får nog räkna med 5 år från det att du startar processen. 
  • Hej och Hopp

    Hej!

    Jag har adopterat som ensamstående - från Vietnam som det tyvärr inte går att adoptera från i nuläget. 
    Från Vietnams håll gjorde man inte skillnad på en eller två föräldrar men det är nog det enda landet som inte gjorde det.
    Det finns länder där du får barn från samma kö som par får men det är kvoterat hur många ensamstående som får skicka så det är låånga köer.

    Och tendensen är tydlig för alla som adopterar - man behöver vara öppen för äldre barn och för barn med något slags behov av särskilt stöd - det är ofta de barnen som är i behov av att få föräldrar genom internationell adoption.

    Det är speciellt att få barn via adoption - det är underbart men ställer också speciella krav på dig som förälder.

    Lycka till i dina tankar och funderingar!           

  • Seven Costanza

    Med tanke på de krav som ställs från de allra flesta länder på att de i första hand vill ha par samt hur många par som redan finns som vill adoptera det lilla antal (friska) barn som finns så tror jag att dina chanser att få ett friskt barn är små, även för ett äldre barn med speciella behov kan det ta flera år. Som flera svarat så får man inte välja kön på barnet. Ärligt talat så tror jag att om du inte har några fertilitetssvårigheter heller (du har ju ett barn men jag vet ju inte om du hade svårigheter att få det) så tror jag att det är MYCKET enklare för dig att bli gravid med spermadonation i Danmark än det är att få adoptera som ensamstående, just eftersom att barnlösa par med dokumenterade fertilitetsproblem har företräde i många länder. Så om du kan tänka dig att vara gravid en gång till så tror jag att det är din snabbaste och enklaste väg till ett barn .

  • villsågärna38

    Ett land man kan adoptera ifrån som ensamstående är Lesotho. Räkna med ett barn på ca 4 år isf men håller med de som tidigare rek insem i Danmark. Det är betydligt enklare och billigare än att adoptera. Lycka till!

Svar på tråden Välja kön? Land?