• jplust

    Hur lång tid skall det ta att ta körkort??

    Jag har körlektion imorgon igen, rättare sagt 3 lektioner på rad...

    Jag fattar inte att det skall ta så lång tid att få det där kortet!

    Jag har kört över 20 lektioner nu och lagt ner över 10.000kr. 

    Det känns som jag kör och kör men jag får inte göra halkan och köra upp. Det jobbiga är att jag vet inte vad det är som gör att jag inte får köra upp. Det enda jag hör från körläraren är att jag är jätte duktig m.m och ibland är det småsaker jag gör fel som jag sedan gör rätt nästa gång. Övningskör med sambon och han fattar inte heller varför jag inte får köra upp. Och det börjar bli väldigt jobbigt att höra alla som pratar och frågar varför jag inte fått det än.

    Ibland känns det som körskolan bara vill ha in pengar, jag vet att dem vill ha bra statestik och allt det där.

    Jag har fått godkänt på alla tester på datorn...känner mig säker på teorin.

    Vad skall man göra, hur länge skall man fortsätta innan man kör upp privat??                

  • Svar på tråden Hur lång tid skall det ta att ta körkort??
  • Miss P71

    Jag hade byt körskola.. de bara tar pengar från dig.. sedan har jag aldrig hört talas om att man tar 3 körlektioner på rad. 2 st e väldigt vanligt...

  • seandra82

    räkna med 30 lektioner det sa läraren te mig o de skickar iväg dig på halkan när de ser att du klarar körningen , jag har försökt åsså o frågan med de e stenhårda på den punkten 

    har du frågat läraren annars vad denne tycker o vad som skall göras 

  • jesand

    Tror at de bara vill suga ut alla pengar de kan ;) Så var min frsta körlärare: jag fick öva 6 lektioner (!!) på att växla från 2an till 1an att läraren jag bytte till trodde att jag var totalt urdålig. Men jag körde ju ute på vägarna och han blev jätteförvånad och utbrast: Men du KAN ju köra! Jag trodde inte att du hade kommit ifrån växlingen ännu... (när jag körde med honom första gången) ;) Efter det fick jag 9 lektioner till där jag gjorde allt annat! Och sedan bokade han halka och uppkörning. Så... byt om du kan eller boka själv!

  • lollsanT

    låter som att de bara vill skinna dig på pengar. det tog mig 2 månader att ta körkortet. körde privat med min man, tog en körlektion innan jag åkte på halkbanan och sedan tog jag en till lektion innan jag skrev och körde upp.
    tycker du antingen ska byta körskola eller boka privat. 

  • Hultis

    Äh, boka halka och teoriprovet och gör det själv på en gång istället så får du det gjort!

  • violatricolor

    På min körskola tog de flesta 30-40 lektioner. Jag tog väl det dubbla... Några tog hälften... Så det är väldigt individuellt. Jag tycker att du ska byta körskola. Det låter inte alls seriöst att de inte kan tala om vad du gör fel och behöver öva på. Dessutom bör ni sätta upp en plan för din körutbildning med mål för varje lektion. Jag hade inte det men borde ha haft men i mitt fall dröjde det nog pga att jag behövde mängdträning.

  • jplust

    anledningen att jag tar 3 lektioner på raken är att jag bor i ett litet samhälle och måste åka till större stad (ulricehamn) vilket betyder att vägen jag kör dit och hem räknas som lektion. Vilket jag också tycker är dåligt då de inte tar det som lektion (säger typ inget under hela vägen).

    jag skall ju köra imorgon och måste prata ut med körläraren då. Har svårt att komma på vad jag skall säga.
    Varje gång jag frågat när jag får köra upp så säger de samma sak. Du är så duktig det tar inte lång tid till.

    Förra gången jag körde sa dem att jag skall köra denna lektionen imorgon och att vi sedan skall åka till Borås.

    Men saken är att jag vill inte lägga mer pengar på detta och varje gång jag kör är 1300kr. som arbetssökande är det mycket pengar.

  • Majuni

    men boka privat då??

    om du nu tycker att du kan så kan ingen trafiklärare i världen stoppa dig, vad väntar du på? 

  • violatricolor
    jplust skrev 2012-02-07 21:50:40 följande:

    anledningen att jag tar 3 lektioner på raken är att jag bor i ett litet samhälle och måste åka till större stad (ulricehamn) vilket betyder att vägen jag kör dit och hem räknas som lektion. Vilket jag också tycker är dåligt då de inte tar det som lektion (säger typ inget under hela vägen).

    jag skall ju köra imorgon och måste prata ut med körläraren då. Har svårt att komma på vad jag skall säga.
    Varje gång jag frågat när jag får köra upp så säger de samma sak. Du är så duktig det tar inte lång tid till.

    Förra gången jag körde sa dem att jag skall köra denna lektionen imorgon och att vi sedan skall åka till Borås.

    Men saken är att jag vill inte lägga mer pengar på detta och varje gång jag kör är 1300kr. som arbetssökande är det mycket pengar.


    Fråga vad det är du behöver öva mer på innan du kan köra upp, vad det är du ska kunna och lära dig och vad ni har för plan!
  • Snoddas83

    Har du kört igenom trafiksignaler, rondeller, landsväg (vänstersväng) och motorväg? Känner du att du behärskar dessa? Kan följa skyltar och har koll på speglar och dödavinkel? Planera din körning och tajma med andra bilar så du slipper stanna så lite som möjligt? I så fall boka allt själv. Eller ev ta en testlektion på en annan körskola! Jag jobbar som trafiklärare och skulle aldrig be/tvinga någon till fler lektioner än nödvändigt! Lycka till! Hoppas det går bra!

  • Stoltmamma11

    Min körskola sa att jag behövde MINST 10 lektioner till innan jag va redo för uppkörningen, halkan var redan avklarad, men en kväll blev jag sugen på att testa köra upp iallafall så jag gick in och bokade uppkörning via nätet och fick en tid redan morgonen därpå och klarade det galant. En vecka efter min 18 årsdag! Halkan klarade jag utan körletioner innan, hade kört nån månad med min mamma bara :) tror du klarar det!

  • tilde72

    Även jag skall försöka ta körkort. Men undrar bara hur ni får till all tid att plugga och köra? Har en liten och det känns som jag inte fattar hur i hela friden det här ska gå till och jag klara det... Hur gjorde ni?
    Intressant att höra! 

  • Ortega

    Hittade ingen mer uppdaterad tråd så jag kör denna istället.


    Jag är 30+ och startade på körkortet i Januari detta året och kört 20 lektioner+ men bytte körskola efter 20 lektioner för Pappa klickade när han var med på en körlektion. Han tyckte att läraren bara "lekte" med mig. Pappa och jag har kört en hundra mil ihop sedan jag började med körkortet och han fick handledarbeviset i februari 2019 och med honom kör jag felfritt nästan tycker Pappa men läraren tycker annat.


    Nu har jag bytt körskola och kört en 15 lektioner där och inget med Pappa då han har flyttat över hundra mil sedan en månad tillbaka och Mamma vill inte övningsköra för hon vill ha "kontroll".


    Jag måste vara mer noga med döda vinkeln tycker körskolan men jag ber dem dra åt helvete. En lektion var vi ute och körde. Vi körde en lång sträcka, eller lång och lång...ja iaf. Körde över ett väg gupp kom in på en sträcka med 30 km i tim pga skola. På min vänstra sida var en trottoar som säkert är en 100 meter. Längre ner ska jag svänga vänster. Innan jag ska svänga vänster blickar jag och ska svänga, vad gör läraren? Jo, hon tvärnitar bilen med sin fotbroms och säger till mig "döda vinkeln glömde du att kolla" och jag bara "men...jag har kört sträckan i hundra meter och ingen har dykt upp på min sida, vad ska dyka upp, ett UFO eller?" och läraren "men du ska ändå kolla, det KAN dyka upp något." och efter det lämnade jag bara bilen och drog hem mitt i lektionen. Jag blev helt enkelt förbannad.


    Så där fungerar inte min Pappa. Min Pappa har haft körkort i 40 år. Är det ingen på ena sidan på hundra meter och jag har fri sikt, varför ska jag titta i döda vinkeln då, över min vänstra axel när jag ska svänga vänster? Jag förstår inte den grejen riktigt. Visst, okej, jag förstår att man ska träna in döda vinkeln men på såna ställen, varför ska hon bromsa mig överhuvudtaget när hon själv inte ser någon människa? Skapa istället realistiska förhållanden istället för att låtsas.


    På onsdag nu ska jag köra min lektion nr 28 tror jag och den ska köras från 07.00-9.55. Nästan tre timmar lektion har jag. Det är första gången nu på körskolan på fem veckor. Min lärare och jag matchar inte varandra så bra heller, kemin och det där. Pappa säger när jag kör med honom att "du kan ju köra upp idag så som du kör" men körskolan tycker jag behöver jobba på mycket detaljer, uppmärksamheten runt om mig att det kan dyka upp ett UFO mitt i natten och du behöver kolla döda vinkeln. Trafikreglerna kan jag men det är mer detaljer så att säga, placering på vägen, parkering och döda vinkeln.

Svar på tråden Hur lång tid skall det ta att ta körkort??