• Fuerte­ventur­a72
    Äldre 7 Feb 21:20
    1838 visningar
    4 svar
    4
    1838

    Föräldraskap och homosexualitet samkönade pars upplevelser kring adoptionsprocessen

    ”Föräldraskap och homosexualitet-samkönade pars upplevelser kring adoptionsprocessen”


    Syftet med denna studie är att undersöka hur samkönade par upplever adoptionsprocessen och huruvida de upplever svårigheterna att bilda familj.


    Denna intervjustudie ingår i min utbildning till barnmorska på Mälardalens högskola i Västerås och ska resultera i en magisteruppsats om föräldraskap och homosexualitet.


    Intervjuer kommer att genomföras med 5-6 par som lever i en samkönad relation.  Förutsättning för att ingå i studien är att paren har ingått partnerskap och att de ansökt om adoption eller har planerat att göra det. Det ska gälla en nationell eller internationell adoption, även närståendeadoption. Planerna att adoptera får inte ligga längre tillbaka i tiden än 2003, då det blev lagligt för par i samkönade relationer att adoptera.    


    Om du väljer att medverka kommer jag inte att använda mig av namn eller personnummer, din medverkan är konfidentiell. Allt material som används kommer att kasseras när studien är färdig. 


    Har du frågor kring intervjun eller studien är du välkommen att kontakta mig eller min handledare på Mälardalens högskola. Om du önskar så skickar jag gärna ut en kopia på uppsatsen till dig när den är färdig, försommaren 2012.


    Örebro 8/11-2011                                                                          


    Frågor? Maila eller ring


    Anna-Maria Ågren Martin


    Leg sjuksköterska, barnmorskestuderande


    [email protected]


     


    0735260119


    Elisabeth Häggström-Nordin


    Lektor, Akademin för hälsa, vård och välfärd


    Mälardalens Högskola


    [email protected]


    021107020

  • Svar på tråden Föräldraskap och homosexualitet samkönade pars upplevelser kring adoptionsprocessen
  • Äldre 7 Feb 21:33
    #1

    Eftersom det är så många aktörer inblandade i en adoptionsprocess måste du nog precisera vad du efterfrågar? Är det handläggningen i Sverige eller i ursprunglandet. Om du menar handläggningen i Sverige kan det vara fråga om ansökan om medgivande, kontakten med organisationen och/eller domstolen ..... Eller menar du faktiskt hela processen inkluderande alla aktörer som blir inblandade?

  • Fuerte­ventur­a72
    Äldre 7 Feb 21:38
    #2

    Jag efterfrågar upplevelsen kring hela adoptionsprocessen. Om man upplever ngt motstånd eller bara positiva upplevelser.
     

  • Äldre 7 Feb 22:58
    #3
    Fuerteventura72 skrev 2012-02-07 21:38:20 följande:
    Jag efterfrågar upplevelsen kring hela adoptionsprocessen. Om man upplever ngt motstånd eller bara positiva upplevelser.
    Kan det vara annat än motstånd? Om man vill adoptera gemensamt? Det är i princip omöjligt för ett homosexuellt par att adoptera ett barn i Sverige eller utlandet. Men det känner ni säkert till.

    När det gäller den svenska utredningen tycker jag er studie verkar intressant. Berätta gärna här på FL om hur era informanter upplevt mötet med svensk socialtjänst.
  • Äldre 7 Feb 23:15
    #4
    Fuerteventura72 skrev 2012-02-07 21:38:20 följande:
    Jag efterfrågar upplevelsen kring hela adoptionsprocessen. Om man upplever ngt motstånd eller bara positiva upplevelser.
     

    Så då kan du stanna vid det som händer i Sverige. Inget ursprungland/kontakt som Sverige har accepterar samkönade par som adoptivföräldrar till sina barn ...
Svar på tråden Föräldraskap och homosexualitet samkönade pars upplevelser kring adoptionsprocessen