• IkeaKa­strull
    Äldre 8 Feb 09:56
    21301 visningar
    164 svar
    164
    21301

    Ska man som förälder få tvinga sitt minderåriga barn till abort?

    www.familjeliv.se/Forum-4-288/m63415818.html

    Ovanstående tråd är bara ett exempel på trådar där vuxna anser att det är okej att tvinga tonåringar till abort, eftersom tonåringen inte är myndig. Vad tycker du?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska man som förälder få tvinga sitt minderåriga barn till abort?
  • eulali­an
    Äldre 8 Feb 10:03
    #1

    Nej

  • maamac­itaap
    Äldre 8 Feb 10:06
    #2

    Jag tror faktiskt att det är ett brott mot mänskliga rättigheter. 

  • Khalee­si
    Äldre 8 Feb 10:08
    #3

    Jag hade tänkt skapa samma omröstning! Men jag har skitsvårt att rösta. Ja, jag tycker nog att föräldrarna ska ha rätt till det, men att det inte ska kunna genomföras lättvindigt. Man måste ta hänsyn till hela situationen, och koppla in utomstående.


    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Äldre 8 Feb 10:09
    #4

    Självklart inte!!

  • IkeaKa­strull
    Äldre 8 Feb 10:14
    #5
    Khaleesi skrev 2012-02-08 10:08:07 följande:
    Jag hade tänkt skapa samma omröstning! Men jag har skitsvårt att rösta. Ja, jag tycker nog att föräldrarna ska ha rätt till det, men att det inte ska kunna genomföras lättvindigt. Man måste ta hänsyn till hela situationen, och koppla in utomstående.
    När tycker du att det ska vara okej då? Spelar tonåringens mående efteråt någon roll?
  • Khalee­si
    Äldre 8 Feb 10:17
    #6
    IkeaKastrull skrev 2012-02-08 10:14:00 följande:
    När tycker du att det ska vara okej då? Spelar tonåringens mående efteråt någon roll?
    Svårt att avgöra. Men när det är uppenbart att den gravida är ett barn med noll koll på tillvaron, som vill behålla barnet bara för att "bebisar är gulliga" och att abort "verkar obehagligt". Måendet efteråt kan inte få vara det som styr om det inte finns praktiska möjligheter att ta hand om barnet. Man kan ju tvinga barn att genomgå operationer av annat slag, som inte heller är så jäkla trevliga för barnet, men där förutsätts man som förälder stålsätta sig och sätta barnets långsiktiga välmående framför det kortsiktiga. Och jag tycker att samma föräldraansvar borde finnas med i bilden även när det gäller oönskade barnbarn.

    Vad tycker du själv? 
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • Äldre 8 Feb 10:20
    #7

    Det är kanske lite skillnad på operationer eller att få barn.

    Jag kan tänka mig att de flesta som vill behålla sitt barn men blir tvingad till en abort kommer ha ett mycket ansträngt förhållande till sina föräldrar i många år framöver.  

  • Khalee­si
    Äldre 8 Feb 10:23
    #8
    hymafr skrev 2012-02-08 10:20:22 följande:
    Det är kanske lite skillnad på operationer eller att få barn.

    Jag kan tänka mig att de flesta som vill behålla sitt barn men blir tvingad till en abort kommer ha ett mycket ansträngt förhållande till sina föräldrar i många år framöver.  
    Ja, visst är det skillnad, men kanske inte så stor som man vill ha det till.

    Det ansträngda förhållandet till föräldrarna kanske kan vara ett pris man får betala för att slippa sätta ett oönskat barn till världen? Barnet känner förmodligen annorlunda när det är över 20 och har hunnit mogna på sig lite, och börjar bli redo att skaffa barn på riktigt.
    Dagens språktips - DE kan bytas ut mot VI, och DEM kan bytas ut mot OSS. Lycka till!
  • geleha­llon
    Äldre 8 Feb 10:23
    #9

    Om barnet är under 15 kan jag tycka att det under särskilda omständigheter o under tydliga regelverk ska gå att tvinga sitt barn till abort.


    In the end of my life I hope to god that I can say, I made the best of everyday...
  • IkeaKa­strull
    Äldre 8 Feb 10:42
    #10
    Khaleesi skrev 2012-02-08 10:17:42 följande:
    Svårt att avgöra. Men när det är uppenbart att den gravida är ett barn med noll koll på tillvaron, som vill behålla barnet bara för att "bebisar är gulliga" och att abort "verkar obehagligt". Måendet efteråt kan inte få vara det som styr om det inte finns praktiska möjligheter att ta hand om barnet. Man kan ju tvinga barn att genomgå operationer av annat slag, som inte heller är så jäkla trevliga för barnet, men där förutsätts man som förälder stålsätta sig och sätta barnets långsiktiga välmående framför det kortsiktiga. Och jag tycker att samma föräldraansvar borde finnas med i bilden även när det gäller oönskade barnbarn.

    Vad tycker du själv? 
    Jag tycker inte att det går att ha en grå skala faktiskt. Det skulle betyda att i vissa fall är tvång okej, och beslutet kan vara olika hos olika "handläggare". Alltså att samma tonåring i samma sits skulle kunna få olika beslut beroende på vilken kommun/landsting personen bor i, eftersom det inte går att ha tydliga regler. För ska det finnas tydliga regler så måste det vara regler som att man får tvinga personen till abort om hon är under 15 t.ex., eller om hon är tillsammans med pappan etc - och det känns inte heller bra. Låter säkert virrigt, men hoppas du förstår.

    Jag tror denna fråga måste vara rätt svart-vitt, antingen är det okej eller inte. Jag tycker inte att det är okej att tvinga en person till abort.

    Tänker också på att man inte kan veta i förhand hur en person är som förälder. Jag själv var ung när jag fick barn, och det blev en väldig skillnad efter födseln. Hur vet vi om tonåringen är lämplig eller inte när hon inte ens har fått försöka?
Svar på tråden Ska man som förälder få tvinga sitt minderåriga barn till abort?