• Lillaskrutt

    Potatisallergi

    Hej! Har en 15 månaders här hemma som är allergisk mot potatis i alla former... Inget farligt, men han får prickar över hela kroppen och blir sårig och röd runt munnen och som en haklapp ner på bröstet. Utslagen kommer flera timmar efter intag, likaså utslagen efter pricktestet. Till min fråga- hur ofta ska jag testa att ge honom potatis? Jag råkade ge honom en maträtt med lite potatismjöl i, då fick han massa utslag, i övrigt har jag inte provat på flera månader. Mitt förnuft säger att jag inte bör provocera varje dag(vilket allergidoktorn tyckte från början) eftersom ju mer han får i sig, desto värre blir det... Vad tycker du?

  • Svar på tråden Potatisallergi
  • Allergiexperten

    Hej! När man får råd att provocera lite gånger flera så är tanken att man bygger man upp tolerans och så småningom kan man tåla det man tidigare varit känslig för.
    Men om utslag kommer i lika stor omfattning varje gång du provar med potatis tycker jag du ska ta bort allt som barnet reagerar på i minst ett par månader helt och hållet och därefter prova med liten mängd igen.
    Se bara till att barnet är friskt och inte har någon pågående infektion när du provocerar eftersom då kan barnet få hudreaktion på grund av att immunförsvaret samtidigt håller på att bekämpa infektionen.
    vänliga hälsningar Anitha 

Svar på tråden Potatisallergi