• Äldre 9 Feb 13:07
    32651 visningar
    22 svar
    22
    32651

    Jag ska sluta amma tvärt.. hjälp med tips råd om hur man håller sig från mjölkstockning osv!

    Min tjej är 1 år och några dagar, nu är det dags att sluta amma. Jag har kännt det länge men ändå fortsatt då det är så "bra" för henne.
    hon har ätit ca 24 gånger ibland mer på ett dygn. Har ammat henne fritt och samsovit. Dock vaknar hon varje timme hela nätterna och ammar så mycket sömn får jag aldrig..
    Hon tar inte välling, flaska, napp pipmugg eller dylikt.

    igår var vi på bvc och skulle mäta och väga lillan då hon inte gått upp så mycket i vikt.. Utan står still och följer inte längre sin kurva så bvc sa jag måste sluta amma, för hon väljer amning före mat och därav inte går upp i vikt. Hon rekomenderade sluta tvärt så barnet glömmer bröstet fortare och inte påminns om det då det blir svårare och tar längre tid.
    Så nu känner jag verkligen nu måste jag sluta, först och främst för jag velat det länge och sen nu för lillans vikt ska bli bra igen.

    så är nu inne på 2 dagen har bara ammat två gånger inatt och det var för jag hade så ont så jag kunde inte sova brösten var så spända. Efter ca 1 timme är dom tvärfulla igen... Jag försöker pumpa ur med vakumpump men får inte ur mer än 20ml.. Och jag får knölar hela tiden.. Försöker handmjölka men det funkar inte heller.. Och eftersom lillan sover på mig på nätterna kan jag inte pumpa.. Och gör sjukt ont när hon sover på mig. Jag försöker vara stark och hålla ut och sen pumpa när jag får chans men det är långa hopp och det gör ont.. Vad kan jag göra och vad kan hjälpa? Övriga tips?
    Kan tillägga att på natten verkar hon inte hungrig alls utan vill mest snutta.. Hon vägrar vatten, välling allt vi erbjuder på natten. Så fort hon fick tutten sov hon 3 timmar i sträck vilket är rekord. Men som sagt tror hon skulle klara sig utan att amma, men mina bröst klarar inte det..

    pappan har försökt tagit henne, men hon somnar fortare och håller sig lugnare hos mig trots att jag inte ammar. Hos honom skriker hon tills hon får somna på mig.

    hjälp någon? Eller bara stöd? Något.. Känner mig uppgiven..


  • Svar på tråden Jag ska sluta amma tvärt.. hjälp med tips råd om hur man håller sig från mjölkstockning osv!
  • Äldre 9 Feb 14:01
    #6
    skånegås skrev 2012-02-09 13:48:14 följande:
    Barn slutar inte gå upp i vikt pga amning... Troligen finns det något annat underliggande problem. Mina har varit allergiska vilket gjort dem väldigt snuttiga och stört nattsömnen oerhört. Det kan även bidra till dålig viktuppgång. Hade hon kolik som liten? Eksem? Kräktes mycket?

    Tänk om hon inte börjar äta mer vanlig mat för att du slutar amma?? Vad gör ni då?

    Och det är inte bra med en så plötslig kostomläggning för någon. Det har magar svårt att klara...

    Skulle heller aldrig sluta amma så tvärt om du ammat så mycket innan. Det är inte värt en mjölkstockning.  Försök att glesa ut på det och kanske blockamma för att minska mjölkmängden...

    Vill du sluta amma? Annars rekomenderas delamning tills barnet är minst 2 år... Och dålig vikt beror inte på det utan på något annat...



    Hon på bvc sa att antagligen får hon i sig mycket vitaminer av mjölken men inget fett. Hon går inte upp i vikt och har i princip stått still sen hon var 8 månader, och hon följer inte sin kurva utan sjunkt vilket hon sa var vanligt när barn behöver mer än amning, och jag behöver mer sömn.. Har varit svimfärdig i dagar och orkar inte mycket, är super trött hängig och är i behov att hon sover mer och lillan behöver mer vanlig mat och gå upp i vikt och följa sin kurva.. Så antar det var därför hon rekomenderade sluta tvärt då jag inte sovit mer än 1 och halv timme i sträck på ett år.. Så jag är trött och slut..

    hon äter ju bättre på dgarna nu när jag inte ammar. Inte mängder.. Men bättre,

    brukar man må så här dåligt av att sluta amma och pumpa?

    varje gång efter jag pumpat så är jag helt slut och svimfärdig.. Är det vanligt? Är det omstållningen hormoner eller dylikt?
  • Äldre 9 Feb 14:44
    #8
    Sofia2 skrev 2012-02-09 14:18:38 följande:
    Håller med om att stegvis nedtrappning nog skulle vara att föredra både för dig och ditt barn. När du sedan kommit ner till kanske två/tre ggr per dag kan du aktivt korta ner amningstillfällena för att sedan efter ett par dagar helt sluta. Då är bra att ha en pump att hjälpa till att lätta på trycket, men också bara det. Aldrig pumpa ur helt - då produceras bara mer mjölk. Ha brösten varma, ta värktabletter, duscha varmt och handmjölka lite, massera försiktigt de körtlar som ömmar och tryck lite på dem när du pumpar ur så hjälper du den att tömmas något. Men töm aldrig helt. Det kan vara några dagar även när du trappat ner bra, som kan vara smärtsamma men så småningom blir det bättre och så länge brösten inte blir röda eller att du får feber är det ok.  Du kan sedan behöva handmjölka ur några "sprut" ett par gånger i veckan i handfatet under en tid, men sedan är det över. =) Men i praktiken kan du sätta igång amningen igen även månader efteråt om du skulle önska. =)

    Lycka till!

    Jag fick själv tvärt sluta amma min son på 14månader pga av en olycka och jag fick starka mediciner - men som tur var hade jag trappat ner så mycket som till 2-3 ggr per dag när det skedde. Det hade nog varit mer jobbigt om jag helammat. 



    Ja.. Problemet är bara att jag inte ammat alls på 2 dagar och bara ammat 2 gånger på natten båda dom dagarna. Så skulle bli omställning igen att börja amma.. Och sen börja om och försöka trappa ner.. Och skulle nog bli förrvirrande för lillan som accepterar det bra på dagen men blir sur på natten.. Känner mig kluven. Brösten gör ju vrål ont hela dagar och nätter men lillan känns mer glad och lugn och äter bättre.. Sover lite längre osv.. Bara jag som lider känns det som. . O jag vill ju egentligen inte amma längre men känns som ett helvete nu när man väl startat att sluta..
  • Äldre 9 Feb 14:54
    #10
    LottaLi skrev 2012-02-09 14:45:59 följande:
    Till alla: Bvc ger råd men du har magkänslan. Här känns det spontant vansinnigt att råda en mamma att sluta amma tvärt utan att hjälpa till med hur man ska bära sig åt.  

    Mjölkstockning är fruktansvärt och kan bli förödande för hela familjen om du blir jättesjuk. Ska din dotter BÅDE sluta ammas OCH ha en sjuk plågad mamma? Trauma deluxe...

    Bestäm tillsammans vad som blir bäst för hela familjen såvida inte dottern riskerar skador om hon inte är 100% amningsfri just idag.

    Kontakta www.amningshjalpen.se/ och prata med dom, kanske finns någon hjälp på sjukhus eller liknande också beroende på var du bor?

    Har själv tvingats slutat amma tvärt (av medicinska skäl) och för att hålla knölarna och frossan i schack satt jag vid pumpen eller stod i duschen och grinade allt som oftast i säkert en vecka, tog två månader innan brösten lugnat sig. Det är olika hur stor produktion man har också, men jag är kossatypen... så pysa ut lite i några dagar funkar inte för alla hur praktiskt det än vore.

    Lycka till nu TS!



    Tack för råd! Får kanske pumpa oftare fast mindre skurar? Men 20ml är väll inte mycket? Känns lite iallfall. Ja jag är samma jag över producerar mjölk som bara den, men kan ju inte sitta vid pumpen hela tiden.. Men värme och dusha kan jag försöka med! Kanske värme flaska och sånt?
  • Äldre 9 Feb 19:08
    #13
    skogstjärna skrev 2012-02-09 18:01:20 följande:
    Knäppt råd! Utöver de råd du redan fått så rekomenderar jag att linda in brösten i en yllesjal eller liknande. Har haft liknande problem och ylle fungerar på mig!



    Hur hjälper det då? Mot smärtan eller mot mjölkstockning eller något annat?
  • Äldre 9 Feb 20:08
    #16
    skogstjärna skrev 2012-02-09 19:26:39 följande:
    Mot smärtan och stockningen. Det var min BM som gav mig tipset och det fungerar



    Tack för det tipset det ska jag genast pröva! Har så ont på nätterna och dagarna nu att jag behöver all hjälp jag kan få.
  • Äldre 10 Feb 18:01
    #17

    Igår somna lillan 20 efter lite trassel, men sov ända fram tills 23 då jag amma henne. Sen sov hon ända fram tills 03:30, det är rekord på hur länge hon sovit i sträck!!! Sen var hon vaken i en timme sen sov hon fram till 07!

    idag har jag myst med henne massor kramats gosat och inget ammande har inte ens behövt pumpa

    och nu på kvällen somna hon redan i famnen efter badet, inget skrik inge krångel. Klockan 17:45 sov hon redan.

    jag är i chock! Hon är som ett nytt barn?! Sover länge är glad, har inte ens varit ledsen idag. Som hon annars varit när jag jämt ammade. Hon har varit så lugn, o harmonisk och faktiskt jag har mått bättre, känt mer kärlek till henne och faktiskt orkat lekt idag och haft roligt.

    Känns som jag drömmer lite... Snart kommer hon börja krångla och vakna varje timme igen och att jag slutade amma gjorde ingen skillnad. Känns som det är för bra för att vara sant...

    Kan det verkligen bli sån här skillnad för man slutar amma? Att hon helt plötsligt sover? Helt plötsligt är glad? Jag är gladare? Är det möjligt?

  • Äldre 12 Feb 12:50
    #20

    Inatt somna lillan 17:45 och vaknade första gången vid 22 då fick jag vagga 10 min sen sov hon fram tills 04:45 då var det dags att gå upp. Men hon sov ju 6 timmar i sträck! Det är rekord!

Svar på tråden Jag ska sluta amma tvärt.. hjälp med tips råd om hur man håller sig från mjölkstockning osv!