• Den mysiga

    Gräns för att ha glasögon.

    Jag har just fått ett recept på glasögon för min son. Underligt då jag tycker han verkar se så bra.. men iaf till min fråga..
    Jag har hört att de ej ger glasögon till barn i hans ålder som har mindre än 3,0 i översynthet
    Min son låg precis på gränden fick jag höra..
    han såg 0,65 på skolan så vi blev skickade på Ögonmottagning för koll.
    han såg där 0,9 på tavlan men sen ville de kolla för säkerhetsskull md droppar i ögonen där ögat slappnar av och då skulle han enligt mätning bara se 0,6
    de bjuder på 0,1 och ersätter bara 0,3 eller (3,0 som man säjer om glasögonen)
    De överlade om han behöver och vill nu han ska ha glasögon..

    Jag tycker det är stor skillnad att diskutera om de ska ge honom 3,0 eller inte..
    de som har 3,0 i synfelet behöver ju inget..

    Om 3,0 är ok att se dåligt och att han kompenserar varför ersätter man så mycket synfel??
    jag tycker han får rätt starka glasögon och funderar på att de ej ska förstöra hans ögon med för starka glas.

  • Svar på tråden Gräns för att ha glasögon.
  • vännen

    Det är tvärtom. Att inte ha glasögon förstör hans ögon. Dessutom kan du inte jämföra gränsvärde för översynthet med gränsvärden för närsynthet. Det är helt olika. Om ögonläkaren anser att han behöver glasögon ska han givetvis få det. Varför är du så emot ?

  • Africa

    Jag har haft glasögon själv nästan hela livet, och det jag kan säga är att även om ögon/hjärnan kompenserar till en viss gräns, så är det väldigt ansträngande och man kan lätt få huvudvärk och bli trött i ögonen. Om ögonläkaren/optikern rekommenderar glasögon så är förstås för att han behöver det. 

  • Mornie Alantie

    Vad menar du med "att de ej ska förstöra hans ögon med för starka glas"? Glasögon är inte dåligt för ögonen!


    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Boost

    Var glad för att han får glasögon om han behöver det!
    Det är bättre att de sätts in i tid för att inte förvärra synen ännu mer.
    Tycker du kan lita på att de ger rätt styrka för vad han behöver.

  • Den mysiga

    tack.. jag blev väldigt fundersam då de som sagt inte ger ut glasögon åt barn som har 0,7 i syn och mindre.
    Gränsvärdet för översynthet är den jag säjer, Närsynhet och den gränsen vet jag inget om.

    Jag tänkte bara att 3,0 är stark ersättning från inget alls.
    de övervägde altså att inte alls ge ut glasögon pga att han låg nära gränsvärdet och såg så pass bra ändå vid tester med tavlan dvs typ 0,9
    hadde han sett 0,9 vid testet på skolan så hadde hon inte skickat remissen.

    Om inte någon svarar som vet mer så får jag väl ringa och frågasätta själv..
    jag skule hellre eg ha sett en mer mjuk gräns med mindre styrkor för det måste vara en orsak till att de ej sätter ut glasögon vid mindre synfel.

  • Den mysiga

    orsaken till att jag frågasätter är kanske oxo min egen syn som inte är den bästa och jag har varit noga med att använda det som de ordinerat men.. ibland upplever jag att glasögonen gjort min syn värre och har fått gå tillbaks för att reklamera då jag inte alls sett pga för starka glas.

  • Mornie Alantie

    Hur gammal är pojken? Du säger att de har styrkan 3.0, menar du +3.0 dioptrier?

    Jag har själv haft glasögon sen jag var väldigt liten. Jag är översynt, väldigt mycket på ena ögat och mindre på andra. Min erfarenhet är att när man byter glas (mina ögon förändrades mycket under uppväxten så jag fick byta styrka ofta) så känns det konstigt en dag eller kanske två, sen vänjer man sig och ser bättre än innan. Hjärnan lär sig kompensera för synfelet och när man får nya glasögon överkompenserar man. Man måste ge det lite tid.

    Jag förstår inte varför du är så mot glasögon. Kan ni inte testa i alla fall? Det är jättejobbigt att inte kunna se ordentligt. Som översynt är man kanske inte riktigt så handikappad som närsynta eftersom men det är ändå jobbigt att inte kunna se bra. Jag kan till exempel läsa utan glasögon men jag blir snabbt trött och tappar sammanhanget eftersom jag måste koncentrera mig så mycket på att se.


    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Den mysiga

    Vad jag är emot är det faktum att man sätter inte ut några glasögon vid upp till 3 dioptrier fel men som min pojk har 4 dioptrier fel så ska det hux flux sättas ut ersättning för 3 dioptrier.
    och sen det faktum att han bara såg 4 dioptrier fel då det droppades i ögonen..

    och sen Hur kommer det sig att jag då jag går till optikern där så lyssnar de faktiskt på vad man ser och förlitar sig inte på en apparat och några bedövningsdroppar. Min pojk såg ju 0,9????

  • Boost

    Jag läser dina inlägg om och om igen och förstår inte riktigt varför du ifrågasätter deras beslut? Litar du inte på dem?

    Oavsett om han ligger på gränsen så rekommenderar de glasögon, då är det väl bara att vara nöjd att de hjälper ditt barn på bästa möjliga sätt?
    Jag är säker på att de är kunniga på sin sak och ger absolut inte barnet starkare än vad han behöver.

Svar på tråden Gräns för att ha glasögon.