• Petersvenström

    Laktosintolerans?

    Har fått brev från läkaren där han skriver att blodprovet visar att jag är laktosintolerant och därför bär jag undvika alla mjölkprodukter. Men så envis som jag är så har jag dessvärre inte följt läkarens råd utan har istället börjat att äta laktosfria mjölkprodukter. Frågan är om det är okej att göra så eller bär jag följa läkarens råd och sluta helt med mjölkprodukter. Kan nämna att jag mår mycket bättre med laktosfria mjölkprodukter.
    Men om tarmluddet nu är skadat som han har skrivit av laktosen. Kommer det att ta längre tid för den att läka  om man äter laktosfria mjölkprodukter?

  • Svar på tråden Laktosintolerans?
  • Allergiexperten

    Hej! Laktosintolerans är ingen sjukdom utan ett normaltillstånd för en stor del av jordens befolkning. När man har laktosintolerans så har man brist på ett enzym som heter laktas, som i sin tur behövs för att bryta ner mjölksocker (laktos).
    Vid laktosintolerans kan man istället för vanlig mjölk och mjölkprodukter använda laktosfria produkter. Man märker ganska omgående att man mår bättre när man inte får i sig laktos. En del tål små mängder laktos trots att de är intoleranta och använder därför låglaktosprodukter. Rådet är därför att man får prova sig fram hur mycket laktos man tål innan man får besvär.
    Men eftersom du fått rådet av läkaren att undvika alla mjölkprodukter så tycker jag du ska ta kontakt med läkaren för att få klarhet i vad som menades med beskedet du fått. 
    vänliga hälsningar Anitha      

Svar på tråden Laktosintolerans?