• Cissela

    Vad är rimligt att betala hemma?

    Min dotter på 20 år har efter att ha varit timanställd men har nu fått jobb med bra lön. Hon kommer att ha ut ca 10000 i månaden vilket är mer än jag har ut... Hon har inte betalt något hemma innan då hon inte hade fast inkomst samt att hon ofta fått extrapengar eller fritidsaktiviteter betalda av mej. Hon har egen häst som kostar ett par tusen i månaden men som jag betalar allt till. Hon bor i ett eget hus/rum på ca 25kvm men utan wc o kök. Det är vårt förredetta hobbyrum som ligger bredvid vårt hus i carporten. Helt nyrenoverat för två år sedan. Vi är totalt fyra personer i hushållet, (min sambo (som inte är hennes pappa) och min sexåring). Nu vill vi att hon ska börja betala en del hemma. 1700 kr tyckte vi kunde vara bra till att börja med och att hon ska betala sina egna fritidsaktiviteter förutom hästen hädanefter. Jag vill också att hon själv ska handla/betala om hon vill ha någon extra som inte ingår i det jag brukar handla. Jag ska även köra henne till jobbet innan jag kör till mitt, en omväg på 3 mil. Mitt jobb ligger på väg till hennes. Alltså istället för att jag kör fyra mil så blir det sju... Sa att hon får betala 40 kr om dagen. Min dotter tycker att det är helt orimligt, att vi är snåla osv Vad tycker ni är rimligt? Även om jag hade haft råd att inte låta henne betala hemma så tycker jag att man ska betala hemma om man är vuxen och har jobb... Är det konstigt?

  • Svar på tråden Vad är rimligt att betala hemma?
  • MajaVira

    Klart hon ska betala hemma! Jag tycker att det vore helt rimligt med 3000-4000 kr (inkluderat hyra, mat, förbrukningsvaror etc.).

    Om hon tycker att 40 kr per dag är för dyrt får hon väl börja åka buss?

  • Linnie74

    Tycker med att hon gott och väl kan börja betala hemma..å som föregående skrev så låter de tom mer rimligt med 3000-4000 i månaden där allt ingå..
    du får väl visa henne vad allt skulle kosta om hon bodde själv i en lgh å fick betala allt helt själv..då in hästen  samt resorna till jobbet.. då kommer hon å inte säga nåt..=) 

  • skiljsmässobarn
    Cissela skrev 2012-02-12 21:03:57 följande:
    Min dotter på 20 år har efter att ha varit timanställd men har nu fått jobb med bra lön. Hon kommer att ha ut ca 10000 i månaden vilket är mer än jag har ut... Hon har inte betalt något hemma innan då hon inte hade fast inkomst samt att hon ofta fått extrapengar eller fritidsaktiviteter betalda av mej. Hon har egen häst som kostar ett par tusen i månaden men som jag betalar allt till. Hon bor i ett eget hus/rum på ca 25kvm men utan wc o kök. Det är vårt förredetta hobbyrum som ligger bredvid vårt hus i carporten. Helt nyrenoverat för två år sedan. Vi är totalt fyra personer i hushållet, (min sambo (som inte är hennes pappa) och min sexåring). Nu vill vi att hon ska börja betala en del hemma. 1700 kr tyckte vi kunde vara bra till att börja med och att hon ska betala sina egna fritidsaktiviteter förutom hästen hädanefter. Jag vill också att hon själv ska handla/betala om hon vill ha någon extra som inte ingår i det jag brukar handla. Jag ska även köra henne till jobbet innan jag kör till mitt, en omväg på 3 mil. Mitt jobb ligger på väg till hennes. Alltså istället för att jag kör fyra mil så blir det sju... Sa att hon får betala 40 kr om dagen. Min dotter tycker att det är helt orimligt, att vi är snåla osv Vad tycker ni är rimligt? Även om jag hade haft råd att inte låta henne betala hemma så tycker jag att man ska betala hemma om man är vuxen och har jobb... Är det konstigt?

    Nej det är inte alls konstigt, Du har ju betalat mer än väl dem åren som varit och hon har en dyr hobby med häst och allt. Jag tror att när hon är med att betalar, inte fören då förstår hon vad saker och ting kostar. Om hon hade levt ensam med en hyra mat häst bil bensin så hade dem 10000 inte räckt långt. Jag tycker att en rimlig summa ligger på 3000-3500 kr i månaden iallafall utan att du ska känna någon skuld för det. Tror att soc räknar med 3500 i mån för barn som bor hos föreldrar. Jag betalade 3000 hemma hos min pappa när jag var 20 år och då hade jag inte ett heltids jobb och häller ingen häst som kostar

    Kanske käns det dumt att låta sitt barn betala men du hjälper bara henne på lång sikt att förstå vad saker och ting kostar i framtiden då hon flyttar hemmifrån
     
  • Vinxen

    Jag fick betala 3500:- när jag bodde hemma och då hade jag 7.000:- från CSN. Jag tyckte det va billigt då det hade vart betydligt dyrare att flytta till egen lägenhet. Tycker dina 1700:- låter lite väl lite....det hade hon aldrig kommit undan med i egen lägenhet!

  • Stjärnfall76

    jag tycker också att ni ska vara lite mer verklighetsförankrade... för hennes skull, så att hon lär sig att saker kostar. Annars kan det ju faktiskt sluta illa.

    om du känner att du inte vill ta hennes pengar, så låt henne ändå betala hem 3-4000 som är mer vettigt, och så spara undan en del av detta i smyg, så kan hon ju få dessa pengar som gåva när hon flyttar hemifrån tex.

    Nu har inte vi så stora barn, men så planerar vi att göra. De ska betala skäligt för att lära sig detta. Och sedan kommer vi att lägga undan det vi inte behöver, och så får de det som bidrag när de ska köpa egen lägenhet tex.

    Tala om för henne vad 3 mil per dag kostar.

  • Mrs Firren

    I Koll på pengarna från Konsumentverket kan du läsa konkreta siffror om hur mycket en person i din dotters ålder kostar varje månad. Med dom siffrorna i ryggen tror jag det är lättare att ta en diskussion hemma.
     
    http://publikationer.konsumentverket.se/shop/22566/art85/10924285-0341b1-KOV_kpp_2012.pdf

    Hoppas länken funkar, annars kan du ladda ner infomaterialet här: http://publikationer.konsumentverket.se/sv/publikationer/kategorier/broschyrer/koll-pa-pengarna-2012.html  
     

  • K med lilla E

    Jag har också en 20-åring hemmaboende, en son. Äter som en häst och när han jobbar så skall han mat med sig till lunch, det är alltså ett himla lagande av mat och ett himla handlande av mat känner jag.

    När han jobbar heltid har han ut ca 12000 och av det får han betala 3000 kr hemma, då handlar jag mat så att det finns åt honom också. Allt annat får han betala själv.

    Tänk TS att om din dotter endast betalar 1700 kr hem till er, har hon alltså 8300 över VARJE månad att göra vad hon vill med. Det har inte jag i alla fall kan jag säga och jag får ut mer än 10000 per månad.

    Självklart skall hon betala sina resor till och från arbetet och sina fritidsintressen. Har hon sedan något över så är det väl bra om hon försöker spara undan lite så hon har när hon flyttar hemifrån.

  • zingoalla

    Det är så svårt det där. Men 1700 tycker jag är för lite,alldeles för lite. Min 20 åring har praktik o får ut ca 3000 och betalar 1000 hemma.


    Detta kommer vi att öka sen när han får jobb eller timanställning. Men vi har inte riktigt kommit fram till hur mycket än.


    Men kolla konsumentverkets sida och det tillsammans med din dotter så hon ser vad det verkligen kostar.


     

  • GustafM

    1700kr låter alldeles för lite för en 20åring som får ut 10000. Om hon fick betala det dubbla skulle det fortfarande vara billigt jämfört med att flytta hemmifrån. Dessutom finns det ett stort problem med detta, en fälla som jag själv gick i när jag var i den åldern och jobbade ett år, att man vänjer sig vid att ha massor med tusenlappar i fickpengar varje månad. Det blev en ganska stor och jobbigt omställning att börja plugga sen, när man plötsligt skall klara sig på mycket lite.

    Tycker 3000-4000kr för mat och boende är rimligt i detta fall, sen får hon betala alla sina övriga utgifter själv. Är man 20år är det dags att ta steget ut i verkligheten, ni som föräldrar gör henne ingen tjänst genom att låta henne leva i en låtsasvärld där allt är gratis eller väldigt billigt. Barn bor hemma gratis, din dotter är VUXEN.

    För mig var det en björntjänst när mina föräldrar lät mig komma undan alldeles för billigt, jag lärde mig ingenting om pengars värde och fick helt orimliga förväntningar på hur privatekonomi fungerar. Om du vill kan du ju (i hemlighet) spara en del av pengarna åt henne för att användas vid ev flytt hemmifrån eller liknande.

  • Tingeling69

    Jag tycker 1700 kr är för lite om ni fortsättningsvis ska stå för kostnaden för hästen. Jag tycker att en 20 åring som har jobb ska minst betala 2000-3000 kr/ mån för logi och kost (Bara maten kostar en del) + sina egna fritidsaktiviteter i detta fall hästen (2000 kr). Hon måste ju lära sig hur det fungerar att stå på egna ben och lära sig att prioritera. Om hon skulle haft eget boende skulle hyran vara kring 2000-4000 kr,+  mat 1500 kr, + el, tv, telefon, bredband etc ca 1000 kr, + övriga kostnader (nöjen, tvättmedel, husgeråd, möbler, kläder, fritid etc) X kr  Osv, ungdomarna förstår inte hur bra de har det och kanske inte heller kan uppskatta det och vi serverar allt på silver fat. Brottas med samma sak här, men min 20 åring går fortfarande i skolan, men när han är klar får han vara med och betala för sig. 

    Vi föräldrar måste nog börja kräva lite mer av våra ungdomar, vi vill ju deras allra bästa och det måste ju vara att ge dem verktygen att klara sig själva! 

Svar på tråden Vad är rimligt att betala hemma?