• MissGoodie

    Arbete 75%

    Jag har varit sjukskriven en längre tid, började sedan arbeta heltid, bara för att upptäcka att min yngsta mådde jättedåligt av att jag var borta så mycket... Jag gick då ner till 75% och har tänkt att göra det tills hon fyller 8 (eller det året, eller vad gränsen nu är). I vilket fall; jag läser fler och fler oroväckande artiklar om att min pension kommer att bli helt galet liten om jag fortsätter såhär. Stämmer det? Som det ser ut i dagsläget pensionssparar jag dessvärre inte och har nog rät svårt att göra det med den lön jag har idag :/

  • Svar på tråden Arbete 75%
  • Pensionsrådgivaren

    Hejsan!

    Att jobba deltid under lång tid gör skillnad för pensionen, så är det tyvärr.
    Men du har ju en plan för att börja jobba heltid när din dotter fyller 8 och
    då har du fortfarande gott om tid att jobba ihop en bra pension. För de första
    fyra åren får man också barnrätter i den allmänna pensionen som fyller på pensionen.
    Jag jobbade också deltid när mina barn var små, för att få vardagslivet att gå ihop.
    Kolla att du har en tjänstepension i de jobb du kommer att arbeta på i framtiden.

    Många hälsningar

    Carina 

  • MissGoodie

    Hej Carina!

    Tack för snabbt svar :)

    Ok, då vet jag. Jag läste nånstans att "har man inte råd att spara till pensionen (när man jobbar deltid) så har man heller inte råd att jobba deltid" och jag blev så ledsen. 
    Jag ska försöka börja pensionsspara så fort min sambo fått nytt jobb också.

    Ps; hur kollar jag om mitt företag tjänstepensionerar åt mig enklast? Kollar jag det på lönebeskedet eller frågar jag dem helt enkelt?    

  • Pensionsrådgivaren

    Hejsan!

    Jag tror det är lättast att du frågar er personalavdelning/ansvarig.

    Hälsningar Carina

Svar på tråden Arbete 75%