• Anonym
    Äldre 16 Feb 19:02
    777 visningar
    1 svar
    1
    777

    Sambon jordnötsallergisk

    Hej

    Sambon är starkt jordnötsallergisk och lite mot hasselnötter. (Han har behövt både cortison och adrenalin vid allergisk chock då han fått i sig jordnötter.) Han blev allergisk i 20-års åldern. Vi väntar vårt första barn i april. Ser nu att det på flera ställen står att man redan före man är gravid ska ta kontakt med läkare för att se vad man kan göra för att undvika att barnet blir allergiskt. Det är ju lite sent nu... Är det något speciellt jag ska tänka på de sista veckorna av graviditeten? Är det hinder för mig att äta nötter?? Bör jag undvika det nu och när jag ammar? Eller är det rent av bra att introducera nötallergen under mitt antikroppsskydd?

    Själv hade jag atopsikt exem när jag var liten, men inga speciella allergier. Ökar risken ytterligare då för att vi för allergi vidare till vårt barn eller spelar det ingen roll?

    Ska vi boka tid till läkare och i så fall till vilken läkare? Allmänläkare? Barnläkare? Allgergiläkare?

    Tacksam för lite råd :)

  • Svar på tråden Sambon jordnötsallergisk
  • Äldre 19 Feb 18:17
    #1

    Hej! Om allergi finns hos mamma och/eller pappa så finns en ökad risk för att barnet får allergi. Det finns en liten teoretisk risk att ert barn får nöt och jordnötsallergi. Men immunförsvaret är komplicerat och det finns inga absoluta regler för hur allergiutveckling sker.
    Forskning visar att även om inte någon av föräldrarna har allergi så finns ändå en ca 10 % ökad risk att barnet ändå utvecklar allergi, omvänt kan alltså sägas att barnet har ca 90% chans att inte utveckla allergi alls. 
    Om du äter nötter i din normalkost så kan du fortsätta med det. I många länder äter de blivande mammorna jordnötter och ger även jordnötter till små barn och man ser en minskad risk för allergiutveckling i dessa länder. Dessa rekommendationer ger man dock inte i Sverige. Här rekommenderas inte intag av jordnöt innan barnet är ca 6-7 år, detta beror dels på att det finns en form av jordnötsallergi som kan vara livshotande, dels att jordnöt kan fasta i luftvägarna hos de små barnen och orsaka kvävning. Den vanliga formen av jordnötsallergi är dock oftast inte livshotande. Blodprov kan visa om man har den livshotande formen av jordnötsallergi.
    Det råd man ger till blivande föräldrar är att inte röka eftersom man vet att rökning är både hälsovådligt, kan göra att barnet lättare utvecklar allergier och kan orsaka skador på barns luftvägar. Mitt råd är alltså att fortsätta äta din normala kost och undvik att röka. Om ni känner er oroliga och vill diskutera mer så vänd er till er husläkare och boka in samtalstid. // Vänliga hälsningar Anitha

Svar på tråden Sambon jordnötsallergisk