• ELLEoClara

    Risk för allergi?

    Har en snart 3 årig dotter men förkylnings astma ( hyffsat lindrig). Har inga allergier men tanken har slagit oss ibland , - blev hon inte mer snorig nu efter hon lekt med farmors hund?  osv.


    Men det är inget som har hänt varje gång, utan oftast under / efter förkylningar.  Vi har MÅNGA vänner/ släktingar med djur.


    Hennes pappa är jätte allergisk mot pälsdjur och har astma.


     


    Kan hon vara "lätt" allergisk mot djur som bara visar sig när hon redan är nedsatt pga förkylning?


    Vad är risken att hon blir allergisk senare?


     


    Hennes pappa och jag ska flytta isär och jag är väldigt sugen på ett litet husdjur ex. marsvin men vet inte om jag vågar chansa.

  • Svar på tråden Risk för allergi?
  • Allergiexperten

    Hej! Innan man får allergi konstaterad så uppvisar man symtom. Eftersom pälsdjursallergi är en luftvägsallergi så blir man påverkad i luftrören och får ofta mer symtom om man redan har inflammation i luftrören som vid exempelvis förkylning.

    Symtom på känslighet för exempelvis pälsdjur kan komma långt innan man får en konstaterad allergi och det betyder att man har möjlighet att minska det som man vet att man reagerar på.
    Eftersom pappan har kraftig pälsdjursallergi och även astma så finns en ökad risk att dottern utvecklar allergi. Dessutom har hon redan förkylningsastma.

    Mitt råd är att hålla hennes dagliga miljö pälsdjursfri eftersom hon löper en ökad risk att bli allergisk.  
    Vänlig hälsning Anitha 

Svar på tråden Risk för allergi?