Inlägg från: shangri la |Visa alla inlägg
  • shangri la

    arbetslös, a-kassa, ersättning etc. HJÄLP! (långt)

    hej på er!
    nu behöver jag lite hjälp!

    jag har efter avslutade studier blivit arbetslös (har inte kunnat tagit ut min examen, fattas 3 ynka poäng som jag inte kan ta förrän ett år MORR!)
    hur som helst, imorgon skriver jag in mig på arbetsförmedlingen men hur funkar det med arbetslöshetsersättning?
    jag har aldrig tidigare varit med i någon a-kassa... har kollat runt lite, kanske bör jag kontakta alfa-kassan..eller akademikernas erkända a-kassa.. informationen känns så hopplös..så här står det hos alfa-kassan:
    " För att få ersättning enligt studerandevillkoret ska du:
    * ha fullföljt och avslutat en heltidsutbildning över grundskolenivå /.../
    * därefter ha varit anmäld hos Arbetsförmedlingen, eller ha arbetat i minst 90 kalenderdagar under en period av 10 månader i direkt anslutning till den avslutade utbildningen."

    menas det alltså att jag ska ha varit anmäld hos arbetsförmedlingen i minst 90 dagar också? eller syftar de bara på arbetet? fattar noll.

    jag vet alltså inte hur detta funkar, vet att jag kan fråga imorgon på arbetsförmedlingen men tänkte att ni kanske kunde förklara detta för mig redan idag...
    ..är lite orolig att jag kommer att vara totalt PANK några veckor..blir lite tajt att leva 2 på sambons lön..

    sorry att det blev lite långt.. snälla red ut detta för mig för jag fattar verkligen ingenting!

  • Svar på tråden arbetslös, a-kassa, ersättning etc. HJÄLP! (långt)
  • shangri la

    hmm struligt.. hoppas att jag räknas som avslutat mina studier trots att jag inte kunnat ta min examen pga. 3 poäng..suck.
    tack iallafall!

Svar på tråden arbetslös, a-kassa, ersättning etc. HJÄLP! (långt)