• miffy2

    Får man föda i USA med svensk försäkring?

    Jag och min familj ska ut på långresa och förhoppningsvis vara borta ett år. Vi har planerat detta länge, men nu har jag blivit gravid (med tredje barnet). Vi vill ändå åka och göra den här resan...

    Hur är det om man är i USA när det är dags, kan man föda där med stöd från en svensk försäkring, eller kräver de en amerikansk försäkring? 

  • Svar på tråden Får man föda i USA med svensk försäkring?
  • sweetbird

    Kanske en vild gissning. Men ring svenska ambassaden i USA . Dom gjorde väl kunna hjälpa dig på nått sätt? Om du föder i USA . Får barnet dubbelt medborgarskap då eller? Det hade ju vart sjysst. ;)

  • evaoregon

    Jag tror att du kommer att stöta på alla möjliga problem om du gör så.  Du får bara vara i USA i 90 dagar som turist, du lär få svårt att åka in i landet om du är höggravid och din hemförsäkring lär inte täcka förlossning och vård av barnet efteråt.  Även med sjukförsäkring får man själv oftast stå för en stor del av kostnaderna.

    Det blir också problem att få flyga i slutet av graviditeten.  För att kunna åka hem behöver du fixa pass åt bebisen och det är ju inte det lättaste. 

  • evaoregon

    Att fixa pass åt bebisen lär bli ett av de största problemen.  Om det är svenskt pass som gäller så kan man bara ansöka om det i Washington DC och först måste man ha personnummer och det tar tid för bebisen att registreras.  Om det gäller amerikanskt pass så måste man först ha ett födelsebevis och det tar tid att fixa ett sådant.  Man blir f ö amerikansk medborgare om man föds här, men det innebär enbart att bebisen kan bo här som vuxen och inte som barn om inte föräldrarna redan är permanentbosatta här.

  • Vaniljkex

    Amerikanska medborgare maste alltid betala skatt till USA, oavsett var de ar bosatta, sa det skulle jag akta mig for att bli.

  • Lady81

    Tror inte dom släpper in dig i landet över huvudtaget om du är höggravid. Dom tar nog inte risken att du förlöser där med tanke på att alla barn som föds i USA blir automatiskt amerikanske medborgare. Det är därför dom är så hårda med den mexikanska gränsen bl.a när så många försöker komma illegalt och föda i USA. 

  • Anna4ever

    Även om det är en gammal tråd vill jag rätta till några missförstånd.


     


    Det går som svensk att föda barn i USA. Du kan inte använda din svenska hemförsäkring, men du kan teckna en egen via exempelvis Lloyds i London. Det finns även ”agenter/försäkringsbolag” som för din räkning kan förhandla om priset till sjukhuset eller så kan du själv förhandla.


     


    Vad gäller medborgarskap så får barnet automatiskt amerikanskt medborgarskap i om det föds i USA. Eftersom barnet får amerikanskt medborgarskap vid födseln kan barnet sedan åka hem till Sverige med sitt amerikanska pass.


     


    Jag har själv fött barn i USA, pga. möjligheten för barnet att få dubbelt medborgarskap (i USA och i Sverige). Vi åkte efter födseln hem till Sverige, barnet använde sitt amerikanska pass. Kostnad, då 2010, ungefär 400 000. För barnets del kostnaden landade på ungefär 20 000 kronor (lite mindre faktiskt).


     


    Det var inga problem för mig att komma in i USA som höggravid svensk kvinna. Jag fick visserligen inte flyga två veckor innan beräknad födsel, men det var flygbolagets bestämmelse. Så jag åkte över 1,5 månad före.


     


    Det officiella födelsebeviset fick vi inom en vecka, men det kanske varierar från stat till stat. Men redan när vi åkte hem fick vi ett ”temporärt” som läkaren hade skrivit under. Vi anlitade också en advokat på plats som hjälpte oss med pappersarbetet, men det var inga större kostnader. Passet fick vi efter några dagar efter vår ansökan. Det som däremot var jobbigt var att få ett kort på bäbisen där ögonen var öppna.


     


    Min personliga erfarenhet – det går men du kanske måste planerar lite mer.

  • Wagram
    Anna4ever skrev 2013-02-25 19:35:25 följande:

    Även om det är en gammal tråd vill jag rätta till några missförstånd.


     


    Det går som svensk att föda barn i USA. Du kan inte använda din svenska hemförsäkring, men du kan teckna en egen via exempelvis Lloyds i London. Det finns även ”agenter/försäkringsbolag” som för din räkning kan förhandla om priset till sjukhuset eller så kan du själv förhandla.


     


    Vad gäller medborgarskap så får barnet automatiskt amerikanskt medborgarskap i om det föds i USA. Eftersom barnet får amerikanskt medborgarskap vid födseln kan barnet sedan åka hem till Sverige med sitt amerikanska pass.


     


    Jag har själv fött barn i USA, pga. möjligheten för barnet att få dubbelt medborgarskap (i USA och i Sverige). Vi åkte efter födseln hem till Sverige, barnet använde sitt amerikanska pass. Kostnad, då 2010, ungefär 400 000. För barnets del kostnaden landade på ungefär 20 000 kronor (lite mindre faktiskt).


     


    Det var inga problem för mig att komma in i USA som höggravid svensk kvinna. Jag fick visserligen inte flyga två veckor innan beräknad födsel, men det var flygbolagets bestämmelse. Så jag åkte över 1,5 månad före.


     


    Det officiella födelsebeviset fick vi inom en vecka, men det kanske varierar från stat till stat. Men redan när vi åkte hem fick vi ett ”temporärt” som läkaren hade skrivit under. Vi anlitade också en advokat på plats som hjälpte oss med pappersarbetet, men det var inga större kostnader. Passet fick vi efter några dagar efter vår ansökan. Det som däremot var jobbigt var att få ett kort på bäbisen där ögonen var öppna.


     


    Min personliga erfarenhet – det går men du kanske måste planerar lite mer.


    Gjorde du allt det där enbart för att barnet skulle få amerikanskt medborgarskap? Bara av ren nyfikenhet, varför var det så viktigt för er? Det måste ju ha kostat en hel del med advokat (till vilket pappersarbete, förresten? Jag har också fött barn i USA, men där var det inget pappersarbete som det skulle ha behövts en advokat till), två månaders vistelse i USA, försäkring osv.
  • TillFlorida

    Om man föder i USA får barnet dubbelt medborgarskap, det stämmer. Jag är ganska säker på att Svensk försäkring (reseförsäkring) endast täcker om du oplanerat råkar föda för tidigt. Svensk (statlig) sjukförsäkring täcker inga sjukhusbesök i USA. 
    Vi kommer att föda i USA (bor i USA) och med Amerikansk försäkring går det på ca 50000kr för oss (inräknat försäkringspremierna, självrisk, co-pay mm).

Svar på tråden Får man föda i USA med svensk försäkring?