• Äldre 23 Feb 19:23
    16609 visningar
    16 svar
    16
    16609

    2.5 åring som inte pratar

    Hej, jag har en underbar son som är 2 ½ år- 

    Vi har dock ett problem, han pratar inte, knappt alls. Han säger endast mamma, wawwa(pappa), nej och hom(kom)...

    Han hade fler ord när han fyllde ett, sa typ mamma, pappa, titta, där, tack

    men han har stannat upp med detta och gått tilllbaka till ett evigt öhhhande... Han pekar och gestikulerar och förstår exakt allt vad vi menar eller ber om. Men han kan inte säga det själv.

    VI har nu börjat så smått med TSS (tecken som stöd).

    Är det någon som har erfarenheter gällande detta? eller har något tips? 

    Borde man oroa sig ? 


    Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • Svar på tråden 2.5 åring som inte pratar
  • grynin­g2
    Äldre 23 Feb 19:26
    #1

    Har ni varit hos någon logoped eller annan form av utredning alltså? Är han normalt utvecklad förutom med talet?


    Mamma till H född 071017 och E född 110708
  • Äldre 23 Feb 19:30
    #2

    Vad säger Bvc?

  • Äldre 23 Feb 19:34
    #3

    väntar på utredning från logoped och barnpsykolog.. han är normalt begåvad, och utveklingsmässigt är han normal utan talet då. Han är väldigt intelligent och visar mycket empati och förstålese för andra barn och vuxna, lite mer än andra barn. HAn har dessvärre också lite tvångsmässiga proböem, han kan inte äta utan att alla kökslådorna är stängda och han städar konstant.. mycket en sak skall stå exakt på likadant ställe-sätt för sig ..

    Tacksam för att ni läser och kommenterar. 
     


    Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • Äldre 23 Feb 19:39
    #4

     Jag har en pojke med autism som det var likadant för med talet, han sa vissa ord som sen försvann. Han går i vanlig skola och är normalbegåvad, svårigheterna ligger i samspel med andra även om han är en jättego kille som gärna vill ta kontakt och vara nära. Han förstår inte sociala koder, och språket är fortfarande inte så bra. Var mer udda än vad du beskriver att din kille är, där verkar det ju vara mest språket som inte kommit!
     Man borde aldrig oroa sig, men det är ju bra att det blir utrett, och sen får man hoppas att det rättar till sig!
     I vårt fall fick vi hjälp med mycket träning, han har hjälp av assistent i skolan, men det går bra - han är en glad och lycklig kille för det mesta, och det är huvudsaken!!

  • vänlig
    Äldre 23 Feb 19:44
    #5

    Jag törs nästan säga att jag VET vad som är felet. Min dotter nu 2.5 år kunde vid 1.5 år säga mamma, pappa, tack vovve, bil. Nu idag kan hon i princip inte säga ngt mer än mamma och pappa. Hon säger dääää och wawawaw typ. Vi besökte då öronmottagningen, hon har vatten bakom trumhinnan, väldigt vanligt. Men hon hör i princip så som man gör om man är under vattenytan. Därför formar hon talet så.

  • vänlig
    Äldre 23 Feb 19:46
    #6

    Jag råkade sända innan jag var klar... Jon sk operera in rör i öronen, dagen efter kommer hon höra galant. Så TS ring öronmottagningen bums:)

  • Äldre 23 Feb 19:50
    #7

    Hej tack för era svar. Jag har funderat lite gällande autism eller Aspergers men tycker att det enda som avviker han från barn utan Autisliknande sjukdomar är just talet och endast det. Tack för tipset med öronen men vi har redan kollat det. Skall göra en dubbelkoll också tror jag.


    Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • Äldre 23 Feb 19:53
    #8

    Gällande öronen så var jag med om samma grej. Jag talade väldigt sent, när jag var fem så hitta de vatten bakom trumhinnan. Fick på op in rör i öronen och kommer ihåg att jag hörde bilar för första gången när jag fick ut från sjukhuset. Häftig känsla!! ;)


    Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • Äldre 23 Feb 21:02
    #9

    Sonen var lika. Han hade (har) problem med munmotoriken. Just det du beskriver "wawwa", att han formar m och p med övertänderna mot underläppen. Han dreglade också.
    Vår logoped var helt suverän på att snabbt se vad som var avvikande - hoppas ni också får lika proffsig hjälp. 

  • Äldre 23 Feb 21:08
    #10

    Min treåring är lite så åxå. Sen i talet som bara den. Men faktiskt har det blivit mycket bättre sedan jul. Först då började han tex härma ljud o djur. Han hade lixom inte intresset innan. Förstår allt o kommunicerar förvånansvärt bra. Han brukar få titta på dokumentärerna ned den stumme (eller är han döv) Elias på svtplay.se (barnkanalen) och jag har märkt att han dör lärt sig gestikulera o göra tecken själv. Nu visar han mycket tecken (när han pratar om cykeln gör han tramprörelser med händerna) samtidigt som han babblar. Han babblar massor men det är få ord.

    Han gjorde hörselkoll vid 2,5 år och den var utmärkt. Ordförståelsen är utmärkt. Mer så att man underskattar allt han förstår eftersom han talar dåligt.

    Mitt råd, fortsätt prata mycket med honom om saker han är intresserad av. Det är inte överraskande att min sons "första ord" var "bil", "båt", "weeeeoweeeo" (polisbilssiren), "banbil" (brandbil) osv. Träna ljud, min son älskar att härma oss när vi säger bokstäver i alfabetet. Gör det kul o tjata inte om han säger fel.

    Gällande TS pedant. Tror det är rätt vanligt med lite såna där fixideer när de är små. min son ska parkera bobbycar, trehjuling och cykel (alla är inne på vintern) innan han ska sova, på rad i sovrummet. Har hört andra barn som ställer upp alla leksaksbilar i exakta långa raka rader osv. Det handlar ju om att känna igen rätt/fel och att ordna o sortera. En färdighet som kommer i den åldern. Inget att bry sig i, varken späda på med kommentarer eller förbjuda tycker jag.

    Kan även tillägga att min son är fysiskt tidig. Han är jätteduktig på allt vad heter fysik, även dagis häpnar. Är det måntro lika för din son ts? De satsar lixom på olika färdigheter. Lugna barn pratar i regel bättre o tidigare än vilda fysiska barn.

  • Äldre 7 Mar 19:50
    #11

    Hej. Såg den här gamla tråden och kan meddela att han nu är 3.5 år och står helt stilla i språkutvcklingen. Kam ca 7 ord men tecknar desto bättre. Han skall utredas med EEG, och mer grundlig läkarundersökningar, banpsykologer har vart inblandade och det finns inga tecken på autism/Aspergers. Alla hans tvång försvann när han började behärska teckenspråket. Vi hoppas på att hitta en eventuell orsak till hans språkstörning. Tack alla som svarat.


    Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • Äldre 8 Mar 15:19
    #12

    Har han ordförstelsen? De brukar säga att det är huvudsaken, det tyder på att han har språksinne. Min son är nu exakt 4 och har under höstterminen gått i logopedbarngrupp ihop med 5 andra språkförsenade barn. Vissa pratade knappt alls, andra som min son babblade massor (trots att han inte kunde många ord o uttalade fel). Gruppen var superbra. 1 gång/v träffades de ihop med 2 logopeder o lekte med ord. Varje vecka fick de en rolig läxa med hem, tex att träna på språkljud, träna några min varje dag:
    Hur låter ormen? sssssss
    Hur låter man när man äter glass? mmmmm
    Hur låter laman när han spottar? ttttttt
    Osv

    Vi föräldrar befann oss i rummet bredvid o tittade på direktkamera på vad de gjorde (någon blyg flicka hade förälder med inne i lekrummet). Första gångerna var alla barn rätt försiktiga, men oj vad alla blommade ut. Vid sista tillfällena märkte man verkligen att de lärt sig. Nu, ett år senare pratar min son massor. Hans ordförråd är nästan ikapp vanliga jämnårigas, ja inte riktigt, men snart. Orden sprutar ur munnen o han vågar numer testa ljud o ord, intresset har väcks. Och under detta år har han som en följd av detta förvandlats från ett Adhd-varningsbarn till ett rätt normalt busfrö.

    Så jag hoppas du kan komma in på nån sån här grupp. Att väcka intresset o se att även andra barn har svårt att prata är jätteeffektivt. Sonen var jättestolt över att gå till sin "skola" på sjukhuset. Nästa höst får han förhoppningsvis gå i barngrupp igen o fila på uttal, om han nu behöver vill säga.

    Vår barnlogopedgrupp kom man till på Akademiska sjukhuset. Mycket effektivare än att bara traggla med i barnens tycke tråkig vuxen logoped. Lycka till!

  • Äldre 1 Jan 20:06
    #13

    Nu är han 4,4 år och nu står vi still på 10 ord. Autism utredning är pågång men allt tar så lång tid. Har träffat logoped och går föräldrargrupp. Till våren skall han få en prat apparat. Vi håller på med tecken men han har för mycket att säga i sitt huvud som inte kommer ut via tecken. Vi hoppas nu på att den skall hjälpa till eller alternativt att han skall lära så att skriva så han kan uttrycka sig.... Usch, det är så förbannat ledsamt att se sin son ha så mycket att säga men att inte kunna säga det. Han är liksom inlåst i sin egen kropp.


    Inom mig lever en mager kvinna som desperat vill komma ut. Jag brukar tysta ner henne med kakor.
  • Äldre 10 Jul 02:03
    #14

    Hej!

    Hur går det för er?

  • Äldre 10 Jul 07:26
    #15
    crazy hannah skrev 2012-02-23 19:50:07 följande:

    Hej tack för era svar. Jag har funderat lite gällande autism eller Aspergers men tycker att det enda som avviker han från barn utan Autisliknande sjukdomar är just talet och endast det. Tack för tipset med öronen men vi har redan kollat det. Skall göra en dubbelkoll också tror jag.


    Min 3 åring gick också tillbaka i talet, han fick rör inopererat i öronen eftersom han hade vatten i trumhinnan. Så jag tycker du ska komma i kontakt med öron så fort som möjligt för att utesluta nedsatt hörsel. Förhoppningsvis ägde bara de felet.

    Våran son diagnostiserades med autism(Aspbergers sätterdom inte längre)

    Men vi blev ganska förvånade. Det är talet som spökar jämfört mot andra barn och utbrott, förövrigt är han som vilken annan 3 åring som helst.
  • Äldre 14 Jun 16:40
    #16

    Undrar hur det går för TS, några uppdateringar?

Svar på tråden 2.5 åring som inte pratar