• Midgård

    Funderat på att skaffa fiber för snabbare bredband? Isåfall, Varning för Svensk Infrastruktur AB!!!

    Funderat på att skaffa optisk fiber för ett snabbare bredband? Välj då inte Svensk Infrastruktur AB, ett rent skämt! Det mest oseriösa företag man kan tänka sig. Håller inget av vad de lovar, omöjliga att kontakta (än mer att få ett svar ifrån) och allt blir försenat. Jag har bekanta i Täby som blev lovade att få allt färdigt till oktober 2010. De har fortfarande inte fått allt klart. Samt att det står i kontraktet att vill köparen dra sig ur så får denne betala en straffavgift, det måste väl ändå gå emot konsumenttjäsntlagen? Samt rätten till reklamation, då inte säljaren uppfyllt sin del av avtalet. Själv undrar jag när de ska komma till mig och installera klart alltihopa och som sagt de går ej att få tag på. Andra runtomkring här kan vittna om hur det sker koppligsfel och ren inkompetens som gör att saker tar extra tid. Olovlig trädfällning och montage av elskåp på privat mark utan tillstånd sker också.


     


     Säljarna, som också var med på informationsmötet, är falska rakt igenom. Ärketypen av ”dörrknackare” som inte bryr sig ett dugg om kunden. Väldigt benägna att man ska teckna kontrakt med dem och så länge man är mottaglig så finns de tillgängliga för dig hela tiden, för att sedan, när man skrivit på, vara helt omöjliga att kontakta. T.e.x. så kan man stöta på dem när de är ute och kränger. Och om man då lyckas vinka till sig en av dem med en fråga så har man knappt hunnit avsluta den innan han på automatik hänvisar till att ringa kontoret som sen i sin tur inte svarar, lysande.

    En till märklig sak är att om man har plattor eller sten lagda på tomten där man måste dra kabeln, så har de ingen certifierad stensättare som kan lägga tillbaks dem på korrekt sätt. Men ändå tar de ut en extra avgift för besväret. De som grävde ner kabeln satt senare och försökte släta till underlagret med händerna (inga vattenpass, eller vibbar och ingen tanke på de olika lagren, jord-grus-sand) för att sen försöka stampa plattorna till rätta. Apropå grävarna så verkar de inte ha det så bra. De flesta var nyinflyttade invandrare och kunde ingen svenska, eller så var de gästarbetare från öststaterna, men också unga svenska killar med invandrarbakgrund. En dag när jag gick förbi de som grävt på min tomt så satt de ute längs vägkanten och lunchade. Då jag sett att de jobbade i ”mitt” område under en längre tid så undrade jag om de inte hade en sån där byggkoja. Dom sa att de blivit lovade en men inte fåt den, istället skulle de få en kompensation på lönen sades det, men den hade inte dykt upp heller. Inget kollektiavtal hade firman heller tydligen. Med andra ord det verkar inte så bra ställe att jobba på.


     


    Allt känns så frustrerande, som om man är Björn Skifs i ”Drömkåken”. Fattar inte att hela fyra kommuner har valt att anlita firman.


     


    Här kommer lite matnyttigt:


     


    http://www.dagensjuridik.se/2011/08/telia-fick-ratt-i-marknadsdomstolen


     


     


    http://www.fairshopping.se/opinions/view/9945


     


    http://www.byggahus.se/forum/teknik/164039-fiber-eller-cat6-i-nybygget.html


     

  • Svar på tråden Funderat på att skaffa fiber för snabbare bredband? Isåfall, Varning för Svensk Infrastruktur AB!!!
  • Svensk Infrastruktur

    Hej "Midgård",

    Anna heter jag och arbetar på Svensk Infrastruktur.  Det är tråkigt att du fått en sådan felaktig bild av oss. Vi försöker alltid hålla vad vi lovar och har en telefonkundtjänst (08 - 55 117 110) där vi tar emot alla typer av frågor och synpunkter. Det framgår inte i vilket område du bor i, men du pratar om bekanta i Täby.  Jag kan bekräfta att det blev förseningar i det området på grund av att våra under leverantör hade problem med sin produktion.

    Jag beklagar att det blivit missförstånd gällande återställning av tomt. Det står i avtalet att vi inte återställer, utan endast gräver igen gropen som fiberkabeln ligger i. Att fälla träd utan lov är ingenting som vi gjort och jag gissar att den berörda fastighetsägaren i sådana fall skulle ha hört av sig. Vi har dock aldrig fått in något sådant klagomål. Vad gäller arbetarna som du skriver om, kan jag informera om att de är anställda av en av våra underleverantörer. 

    Jag önskar dig en trevlig sommar!

    Anna,  Svensk Infrastruktur


  • Rackabjasare

    Jäkligt praktiskt med underleverantörer.

    Det går ju att slingra sig ur alla kniper om man har tillräckligt många att skylla på.

    Underlev är dom som ni valt. Ta ansvar hela vägen.

    O.T.

    Jag har en vän som har ett bageri, om han ska sälja till Coop så måste alla anställda vara fackligt anslutna. Vill man slippa det bekymret så säljer man brödet till en annan firma utan anställda som i sin tur säljer till Konsum.

  • Wade

    Det här är en ganska gammal tråd det det som rankas högst av sökmotorn just nu. Svensk Infrastruktur har just installerat fiber hos oss i Tyresö och jag är mycket nöjd.

    Man höll nästan tidplanen, man kommunicerade arbeten och förseningar med all önskvärd tydlighet. Kundtjänsten har varit alerta och kvalitén på utförda arbeten motsvarar mina förväntningar. Såklart måste man förstå vad i avtalet heter "återföring av befintliga jordmassor".

    Vi hade ett alternativ att välja Telia i stället som också projekterar området. De har bara satt upp en skylt och inte utlovat några startdatum. Det lilla företaget har sina fördelar. Telias enda argument var att vi skulle läsa inläggen om SI i trådar som denna.

    Det fanns punkter i SI avtal vi i området tyckte var väl friskrivande för SI's del och vi förhandlade fram en bilaga i tillägg. SI var positiva till att föra den dialogen med oss.

    Nöjd kund

  • sverker11
    Wade skrev 2015-01-26 21:08:52 följande:

    Det här är en ganska gammal tråd det det som rankas högst av sökmotorn just nu. Svensk Infrastruktur har just installerat fiber hos oss i Tyresö och jag är mycket nöjd.


    Företaget Svensk Infrastruktur AB har fällts av marknadsdomstolen ( www.notisum.se/rnp/domar/md/MD011024.htm ) och har genomgående fått dålig kritik på Eniro (gulasidorna.eniro.se/f/svensk-infrastruktur:14456257 ). Det tycks som om den nyregistrerade signaturen Wade är en av de få som haft tur.
  • Wade

    Den nya signaturen Wade tänker inte ta någon debatt och föra SIs talan. Det är uppenbart att företaget väcker mycket känslor. Det fanns en flitig debatt oss grannar emellan. Jag vägde noga alternativen och såg såklart en stor risk i alla dessa dåliga omdömen och just därför vill jag mina positiva erfarenheter. Det kan vara så att SI har tagit tillbaka den kritik de fått. Att en konkurrent får dem fällda i marknadsdomstolen betyder bara att de går över lik för att få nya kunder och saknat relevans för kvalitén på deras tjänster.

  • laka
    Valde tyvärr infrastuktur för ett år sedan de var här och lovade guld och gröna skogar bla att TV och Bredband skulle vara gratis i tre år och att de skulle dra in fibern så fort tjälen gick ur marken. Inget av detta stämde ett år senare har jag fortfarande inte fåt någon fiber indragen och att det var gratis stämmer inte det var ett reducerat pris vi fick. Ringer man till dom vet dom inget och lovar att ta reda på det man frågade om och återkomma inte heller de gör dom, Så funderar ni på att anlita Svensk Infrastruktur GÖR INTE DET; NI KOMMER ATT ÅNGRA ER...
  • Valkyria75
    laka skrev 2015-12-09 18:47:35 följande:

    Valde tyvärr infrastuktur för ett år sedan de var här och lovade guld och gröna skogar bla att TV och Bredband skulle vara gratis i tre år och att de skulle dra in fibern så fort tjälen gick ur marken. Inget av detta stämde ett år senare har jag fortfarande inte fåt någon fiber indragen och att det var gratis stämmer inte det var ett reducerat pris vi fick. Ringer man till dom vet dom inget och lovar att ta reda på det man frågade om och återkomma inte heller de gör dom, Så funderar ni på att anlita Svensk Infrastruktur GÖR INTE DET; NI KOMMER ATT ÅNGRA ER...


    Får man fråga var du bor?
  • Linnis92

    Vi valde svensk infrastruktur i höstas och varit nöjda! Från det att vi skrev avtalet och hade fibrern i huset så var det åtta veckor, bra mycket kortare än vad vi förväntat oss.

    Tomten ser helt fantastisk ut trots att det grävde upp stora delar av gräsmattan och rabatten, men de har återställt allt till ursprungs form.

  • Robert Sollare

    Vänner.

    VARNING FÖR SVENSK INFRASTRUKTUR

    Det här brevet skickade jag och min sambo till SAMTLIGA kommuner i Sverige i februari 2015.                                                                                                                             


     


    Till ansvarig för grävtillstånd och markavtal i kommunen/ ansvarig för fiberbyggare i kommunen.


    Vi skriver detta brev eftersom vi har egna, mycket tvivelaktiga, erfarenheter av ett företag som gräver ner fiberkablar åt olika kommuner. Vi har i efterhand förstått att det finns mycket klagomål mot företaget. De är även dömda i Marknadsdomstolen, MD 2011:24, för vilseledande marknadsföring.


    Företaget heter Svensk Infrastruktur AB, 556732-1566. De har sitt säte i Stockholm, men de har pågående projekt i hela landet.


    Under hösten 2014 projekterade de för att gräva ner fiberkabel i vårt område i Vendelsö, Haninge kommun. Haninge kommun har gett dem grävtillstånd. Svensk Infrastruktur AB, SI, hade personliga representanter på plats och var mycket tillmötesgående. Detta tillmötesgående beteende och deras vilja att vara anträffningsbara försvann kort efter vi skrivit avtal med SI.


     


    Vi gör just nu gemensam sak med våra grannar då de förstört vår skaftväg. Det är tomtmark som man grävt sönder med maskiner och gjort den delvis obrukbar. De har inte svarat på mail från oss grannar i frågan och vi kommer driva ärendet vidare.


    Det som är än värre, och som gör att vi känner att vi vill varna kommuner som ser detta som ett alternativ i sin utbyggnad av fibernät,  är hur de hanterat enskilda kunder. I detta fallet, oss.


    Under den inledande kundvänliga perioden diskuterade vi olika upplägg för hur de skulle ansluta vår fastighet till fiberkabel. Det fanns enligt dem två alternativ att välja mellan.


    Första alternativet var inkl ROT-avdrag, då de skulle grävda ner kabeln på tomten.  Detta skulle kosta oss 18900: -


    Andra alternativet var exkl. ROT-avdrag. De skulle då istället dra kabeln i sedan tidigare befintliga rör. Det skulle då kosta oss 22700: -.


    För att minimera grävskador beslöt vi oss för det andra alternativet, utan ROT-avdrag. Strax därefter upptäckte vi att det var svårt att hitta de rör som var tänkta att dra kabeln i. Vi mailade SI och sa att vi istället ville att de skulle gräva även på vår tomt och först sista metern använda ett befintlig rör, för att inte behöva riva en trappa. Vi ville ändra oss till alternativ 1.


    Vi fick ett bekräftande mail på att de mottagit vårt önskemål och att vi skulle få det erbjudande alla våra grannar också bestämt sig för; Att de gräver och att även vi då skulle ha rätt till ROT-avdrag.


    Någon från SI kom och markerade med spray, på vår tomt, var i marken de skulle gräva.


    Den 17 oktober kom det en handfull grävarbetare med lettiskt ursprung och handgrävde på vår tomt. Vi hade till och med skrivit en lapp, hjälpligt översatt till lettiska, för att förklara ytterligare var vi ville att de skulle gräva. Detta gjordes helt i enlighet med vad vi önskade. De fick ta bort en buske i vår häck för att kunna gräva.


    En tid senare installeras dosan i vår källare av en installatör. Denne har med sig en dosa där vi förväntades betala med kort. Vi hade inte fått någon faktura, än mindre hade de specificerat vad de gjort och det var, vad vi ansåg, fel summa som skulle betalas: 22700: -. Installatören bad oss ta kontakt med SI för att lösa frågan. Vi kontaktade självklart SI omedelbart. Eftersom det inte går att nå dem per telefon har all konversation gått via mail.


    Döm om vår förvåning när SI ekonomichef, Johan Lännholm, påstår att de INTE grävt på vår tomt utan att de ?skjutit all fiber i befintliga rör.? Han sade att vi inte hade rätt till ROT-avdrag eftersom de inte grävt på vår tomt. Vi trodde självklart detta skulle lösa sig när vi berättade hur det gått till.


    Nu uppstår en hart när Kafka-liknande situation. Vi står på oss att de har grävt på vår tomt. Det finns f ö fotodokumenterat. Johan Lännholm hotar med inkasso och avstängning av vår fiber om vi inte omedelbart betalar 22700: - Vi bestrider det kravet och hävdar att vi skall betala 18900: - inkl ROT-avdrag.


    Johan Lännholm skickade därefter en länk till Payson, med fakturanumret som hänvisning och på summan 22700:- . Vi ansåg fortfarande att vi hade rätt till ROT-avdrag och ville se en specificerad faktura. De har ännu inte presenterat en sådan faktura. Vi betalde inte via denna länk, då vi inte visste vad vi förväntades betala för.


    Johan Lännholm svarar mycket otrevligt och ensidigt att vi ska betala annars stänger han av vår fiberanslutning och går till inkasso. Vi får tag på den gruppchef som ansvarade för grävningarna. Han återkommer dock inte till oss.


    Frågan går vidare till Kundtjänstchefen, Michael Laurell.Äntligen möts vi av en vänligare ton i våra mail, fortfarande är ingen telefonkontakt möjlig. Han ska utreda huruvida de grävt på vår tomt eller inte. Vi är nu i november och han lovar återkomma kommande måndag., vilket han inte gör. Vi fortsätter skicka mail och fråga hur det går med vår betalning. Vi vill självklart göra rätt för oss. Han svarar att han måste utreda frågan ytterligare. Därefter är det tyst.


    I januari 2015 skickar vi åter ett mail till Michael Laurell han ber oss kort kontakta ekonomiavdelningen för betalning. Vi mailar ett par gånger till och försöker få svar på de frågor han tidigare sagt att han skulle utreda. Vi får inga svar.


    Den 5 januari landar det istället ett brev från Datainkasso med ett krav på 23064: -Då är det pålagt ytterligare avgifter. Samma dag mailar Johan Lännholm för första gången en faktura, dock ej specificerad. Tills den 5 januari 2015 hade vi inte ens fått möjlighet att betala då vi inte haft ett kontonummer. Vi har hela tiden efterfrågat en specificerad faktura och ett konto att betala till. Inget av detta har presenterats till oss.


    Efter att den 6 januari fått ännu ett otrevligt mail från Johan Lännholm där han avvisar vårt bestridande av fakturan via Datainkasso/SI. Vi väljer att betala för att inte få någon betalningsanmärkning trots att vi inte gjort något fel.


    Johan Lännholm har behandlat oss som enskilda kunder otroligt nonchalant och otrevligare än någon annan gjort i någon av alla kontakter vi under åren haft med olika företag, myndigheter och annat. Don Quijotes kamp mot en mycket vederstygglig väderkvarn har det varit.


    Vi kommer drivan frågan vidare kring vår rätt att få ROT-avdrag som övriga grannar med exakt samma typ av grävning på sina tomter. Vi vill med detta brev uppmärksamma er på att det kommer bli problem för de av era kommuninvånare som eventuellt skulle behöva ha att göra med SI, och där man inte är överens med dem.


    Vi avråder er att ge något som helst tillstånd till detta företag och önskar ingen att behöva ta den strid vi har känt oss tvungna att ta. Den lilla människan är inget värd efter det att man skrivit på ett avtal med dem.


    Vi är båda i våra yrken vana att ha kontakter med både andra myndigheter och enskilda människor. Genom detta vet vi också att det finns många som inte kan, vill eller orkar ta en kamp mot ett företag som SI. Vi hoppas de i möjligaste mån ska slippa det och har därför skrivit detta brev till er.


     


    Vänliga hälsningar


    Robert Sollare / Vendelsö


     


     


     


     

Svar på tråden Funderat på att skaffa fiber för snabbare bredband? Isåfall, Varning för Svensk Infrastruktur AB!!!