• Sockerbit 1

    Plussar...

    Hej!
    Det finns en möjlighet att jag kommer bli medlem här inom kort.. Jag plussar på ganska ordentligt nu. Mensen har krånglat sen jul i princip..:-/ Jag har haft lite is i magen och tänkt att det är nog bara stress.. Den kom på julafton och stoppade två dagar senare...Sen kom den igen den 13/1 och stoppade tre dagar senare.. Sen har jag inte sett till den.. Så jag är lite förvirrad hur många dagar jag plussar.
    Sambon är lyrisk och ringer mig till och med på jobbet och kolla ifall "något kommit igång" och jublar då det inte har det. Han har inga egna barn men jag har tre sedan innan. (22,11 och 8) Jag är 41 år...
    Vi har pratat och "planerat" inför detta och ändå känner jag mig lite rädd!? Vi har varit sambor i två år snart och allt är toppen! Men ändå gnager det mig....Vad är jag rädd för? Sedan undrar jag om jag är "för gammal" ändå..? Det kommer upp hela tiden.. det var en enorm tröst att läsa härinne att vi är flera "gamlingar"... Men som sagt.. Jag plussar men har inte gjort test än. Vi har sagt att vi gör denna veckan... Måste ju ha gått minst 10 dagar över så det är nog dags!

    Ni andra över 40...Hur har era besked blivit mottagna av omgivningen? Syskon? Föräldrar? Vänner? Arbetsgivare? etc..

    Ha det gott 

  • Svar på tråden Plussar...
  • Jamtlandstaus

    Blir lite förvirrad över vad du menar med plussar, är det dagar med ingen mens efter det datum som du trodde att mens skulle komma (alltså BIM, beräknad icke mens)?
    Man brukar ju annars säga att man plussar när man fått positivt på gravtestet. Eller menar du att du plussar som i positivt på ägglossningstest??

    Hur som helst så känner jag igen dina tankar om ålder. Jag fyller 41 i år o är gravid med barn nr 2, beräknas komma i juli. Storebror är 15år.
    Jag trodde att jag skulle få en del negativa eller tveksamma kommentarer om att jag är gravid, men det kom inget från någon! Inte ens från tonåringen Tror att det sitter i ens eget huvud. Alla har däremot varit glatt överraskade o gratulerat!
    Å så länge kroppen blir gravid så är den ju inte för gammal för det...
    Håller tummarna för att ni har positivt resultat snart!!

  • sunta72

    Hej Sockerbiten!! Känns som det är väldigt likt min situation, har tre stora barn(18,16,12) Min kille har inga barn, jag fyller 40 i sept och ja plussade i morse!! Kul om vi kunde följas åt lite! Har som du många tankar på vad omgivningen el främst mina barn ska tycka o tänka!! Håller tummarna för dig!!

  • Sockerbit 1
    Jamtlandstaus skrev 2012-02-28 17:54:10 följande:
    Blir lite förvirrad över vad du menar med plussar, är det dagar med ingen mens efter det datum som du trodde att mens skulle komma (alltså BIM, beräknad icke mens)?
    Man brukar ju annars säga att man plussar när man fått positivt på gravtestet. Eller menar du att du plussar som i positivt på ägglossningstest??

    Hur som helst så känner jag igen dina tankar om ålder. Jag fyller 41 i år o är gravid med barn nr 2, beräknas komma i juli. Storebror är 15år.
    Jag trodde att jag skulle få en del negativa eller tveksamma kommentarer om att jag är gravid, men det kom inget från någon! Inte ens från tonåringen Tror att det sitter i ens eget huvud. Alla har däremot varit glatt överraskade o gratulerat!
    Å så länge kroppen blir gravid så är den ju inte för gammal för det...
    Håller tummarna för att ni har positivt resultat snart!!
    Hej!
    Ja..Jag är också förvirrad just nu så förlåt mig!
    Jag menar de dagar som jag skulle haft mens på men inte fått någon...
    Gjorde test i förrgår, och javisst är jag gravid!! Trodde sambon skulle svimma! Haha..Han blev sååå överraskad och glad. Har knappt kunnat prata utan att stamma fram något om: " Ska vi ha barn alltså??!!" Fniss...
    Ringde MVC idag och de vill göra ett UL för att fastställa vilken vecka jag är i för KUB-test och sådant...Gud det är så många saker som jag inte behövt tänka på förr!!! Tester hit och dit...Meeen...Kroppen är vis! Tror jag..Det bidde en liten bebbe, för att det skulle bli det och för att jag inte är för gammal...Precis som du säger...
    Nu bara hålla tummar för att det går bra med allt!
    Jag avvaktar att snacka med någon om det innan vi gjort det där KUB testet osv..
    Har du gjort något sådant? 
  • Sockerbit 1
    sunta72 skrev 2012-03-02 11:18:41 följande:
    Hej Sockerbiten!! Känns som det är väldigt likt min situation, har tre stora barn(18,16,12) Min kille har inga barn, jag fyller 40 i sept och ja plussade i morse!! Kul om vi kunde följas åt lite! Har som du många tankar på vad omgivningen el främst mina barn ska tycka o tänka!! Håller tummarna för dig!!
    Hej där!!
    Jomen visst var det ett streck testet!! Jag har ingen anin om i vilken vecka jag är i ännu..(Känns lite fjortis hahaha..Men jag hade ju lite som gett upp sånt här!!) Ska göra ett UL troligen i nästa vecka och se..
    ja vad skoj om vi kan följas lite!!!
    Min sambo har heller inga barn..Så han är helt stum just nu.. Han ska med på ALLT säger han..Jag är inte riktigt van det så vi får se . Jag menar, hur kul kan det va och följa med på ex sockerbelastningen??? Se mig dricka ett glas sockerlösning och kväljas i tio minuter efteråt... Men han är verkligen helt fascinerad av det faktum att han ska bli pappa!! 
  • sunta72

    Faan vad kul!! Jag o min kille är en så länge sarbos så han ska få den glada nyheten i em!! Har köpt nappar som är hans favoritlag i hockeyn!! Skojar du att man känner sig som en nybörjare, jag fick googla på alla dessa förkortning som alla använder... Jag kollade en grav.beräknare på nätet som sa att jag är i vecka 5, 4+2dar!! Vilken resa vi har framför oss, jag har nog inte tagit in detta ännu, kan inte koncentrera mig på nått!!! Ha en bra dag och helg så hoppas jag vi skrivs igen :)

  • Jamtlandstaus

    Vad kul för er båda, grattis!!
    Det finns en graviditetsuträknare här på Familjeliv uppe till höger men det kanske ni redan sett? Där kan man beräkna från senaste mens eller ÄL vilket man nu har koll på. Men om de så galant erbjuder UL så hade jag glatt tackat ja till det bara för att få se ett liv därinne
    Fråga om jag använder för mycket förkortningar som är obegripliga, jag har hängt här på FL en del o snappat upp en del genvägar.
    Ni kommer att märka att mödravård o fosterdiagnostik hanteras väldigt olika mellan de olika landstingen i landet. Här i Jämtland erbjuds KUB till alla över 35år men vi valde bort det då om man skulle få 1/200 eller högre i risk så får man inte göra FVP o bara min ålder riskerade att dra ner siffrorna så vi ville inte riskera att stå där med tveksamma siffror o oroa oss resten av graviditeten, vi ville veta. Å då man heller inte gör moderkaksprov (MKP) här, vilket kan ske tidigt, så fick vi gå å våndas till FVP som gjordes i vecka 16 o som vi fick svar på i v17. Det var en oerhörd press att vänta då vi var så säkra på att vi skulle avbryta om resultatet kom ut negativt. Nu gick det bra o det var sådan overklig lättnad! Det kändes som att det var då som vi blev gravida... Först då vågade vi berätta för omgivningen. Fördelen var att vi kunde välja om vi ville veta vilket kön bebisen har o det ville vi så nu behöver vi bara fundera över flicknamn
    Oj vad jag pladdrar på, ursäkta!
    Grattis återigen!!!

  • sunta72

    Tackð???Som sagt har lite svårt att hänga med på alla förkortningar o för all del de prover man erbjuds nu för tiden! Jag berättade för den blivande pappan i fredags o reaktionen var en skakig kille som endast kunde säga "å vad jag älskar dig" Härligt att få göra någon sååå glad!! Vi har ganska mycket planering framför oss då han i dagsläget bor 20 mil ifrån mig!! Svårt att inte skena iväg känner jag, nu när man är gravid i jättevuxen ålder så tänker jag nog lite mer... de tre innan körde man bara på å tänkte aldrig att nått kunde gå snett, o förstås så är det ju mer risker nu oxså!! Som sagt, mycket tankar blir re'!!

  • Sockerbit 1

    Hej på er!
    Tack Jamtlandstaus! Jo mycket förkortningar blire... Härligt att både ni och det lilla livet mår bra! En liten tös..Vad härligt! GRATTIS!
    sunta72: Vilken härlig reaktion! )) Jo jag har ju en sambo som går omkring hemma och mummlar : Mäh!? Ska JAG bli pappa?? Ska VI ha barn??, fortfarande!! Fniss..

    Jag var på UL idag för att bestämma hur långt gånget det är och de kom fram till att jag är 8+1. Betyder det att det är 8 fulla veckor och en dag..? Eller? Fostret var 17mm lång och paddlade runt! Haha!! Man såg tydligt huvud och rygg och kropp och så de små pytte stumparna till armar och ben! Fast BM såg såklart en massa annat som jag inte ens skymtade..Som navelsträng, hjärtat, början till ögon, moderkaka...Jag nöjde mig med att se att det rörde sig och verkade må bra. Så vid första kollen så ser allt bra ut. Nu ska vi göra KUB test antagligen till veckan och då får vi se närmre vad det visar...

    Sambon, som var helt tagen, efter UL (han har ju aldrig sett något sådant) kidnappade mig till stans finaste café och bjöd på fika! Så vi skolkade en halvtimme från jobbet för att bara sitta en stund själva och mysa.. (Scchhh...Säg inget!!)

     

  • Jamtlandstaus

    Vad härligt bubblande glada ni verkar
    Vad skönt att du var så långt gången då är du en bra bit på väg!
    8+1 betyder just som du säger 8 fulla veckor o en dag å i folkmun säger man att du är i v.9

  • Sockerbit 1

    Hej Jamtlandstaus! Och alla andra..Jag är här..Har haft en del att kämpa mot ett tag. Dels ett fruktansvärt illamående och trötthet och sedan dåliga resultat på KUB testet..:-/ Men jag fick svar på dem nu på morgonen och det ser helt normalt och bra ut!!! jippiee!

    Så..Jag är här! Allt är bra och jag hoppas att illamåendet håller på att lägga sig lite med.. Är i V 14 nu ungefär...  

  • Jamtlandstaus

    Jobbigt för dig med illamående! Den förlamande tröttheten kommer jag ihåg, det är skönt när den började ge med sig.
    Gjorde ni moderkaksprov efter KUBresultatet eller hur fick ni lugnande besked?
    Hur som helst kan jag bara gratulera till goda besked!!
    Jag själv upplever oxå stor trötthet igen. Det tar på krafterna att vara tung o otymplig å dela på energin med någon annan Men lilltjejan verkar trivas o sparkar på som bara den!
    Då jag är själv i veckorna så börjar det ta ut sin rätt, tror jag ska se om jag kan bli sjukskriven 20-25% så jag orkar med mer än att jobba...

  • Sockerbit 1

    Ja jag gjorde MKP för att få svar. det var rätt obehagligt men gick fort så det funkade. Men jag kan ju säga det såhär i efterhand att hade vi inte haft en ordentligt bra anledning att gå igenom KUB och MKP så hade jag avstått!! Det skapar så mycket funderingar och oro.. Jag har nog aldrig gått in så mycket för att räkna på sannolikheter hit och dit någon gång som denna!! Men nu är det gjort. Vi fick lära oss något på vägen dessutom..Bland annat att ju mer man vet ju fler beslut måste man ta...Vilket inte är så skoj alla gånger!

    Nä trötthet är jobbigt..Huuu... Jag är också ensam mycket på veckorna och har två barn hemma. En av dem har dessutom speciella behov och det går åt en hel del kraft och energi att anpassa vardagen för hans del och sedan har jag lilltjejen som ju såklart ska ha sin beskärda del av min tid. Ibland blir det lite "tajt" ..Och jag har ingen bil heller så då det ska springas runt stan till kompisar och aktiviteter så blir  det lite mycket. Speciellt som jag inte riktigt kan lämna storebror själv hur länge som helst .. Jag har så svårt att klona mig... (Känner inte så många här i min nya stad så jag har ingen som kan sitta barnvakt än..)
    Jag tycker illamåendet har varit värst dock ...Det börjar med den där metalliska smaken i munnen och sedan är det kört..Usch! Hoppas det lägger sig snart i alla fall!

  • LillaLivetIMagen

    Grattis till graviditeten! 
    Tycker inte du skall tänka på åldern det minsta, klarar din kropp av detta så är det inga problem alls :) Självklart kanske det kan vara jobbigare i högre ålder med flera barn, men å andra sidan vet du ju vad du ger dig in på med 3 barn sedan tidigare. Som sagt, ålder är bara en siffra och man är inte äldre än vad man känner sig :)

    Har du fått något ungefärligt BF datum?

    Lycka till med allt! 


  • sunta72

    Hejsan! Jag är oxså kvar:) Mår som många andra väldigt illa! Känner mig så osocial o tråkig. Jag hoppas verkligen det ger sig snart. I morgon har jag gått 11 hela veckor! KUB test nästa vecka, är lite nervös. Lever än så länge 20 mil från den blivande pappan o känner att det känns lite tungt emellanåt! Vi jobbar på lösningar! Ha en bra em allesamman.

  • Jamtlandstaus

    Hej tjejer hur går det för er?? Hoppas att ni nu båda fått lugnande besked o att illamåendena lagt sig!
    Jag har nåt v35 nu å är rejält trött. Arbetar fem dagar till å ser sedan fram emot semester då allt som inte är fixat innan bebis kommer, ska fixas.
    Min sambo har fått klart med jobb på hemmaplan o det känns underbart! Hoppas även ni Sunta snart hittar en lösning!

    Det känns som att magen växt explosionsartat bara de sista dagarna o det börjar bli svårt att hitta en avslappnande sitt- och liggställning.
    Har ni varit iväg på era RUL (rutinultraljud) ännu? Vad har ni för BF (beräknad födseldag)?
    Hoppas värmen o sol gör er gott o inte ställer till med obehag!!

  • Erofila

    Hej tjejerna! Jag har också en 16åring och är gravid nu igen vid 40års ålder. Alla har varit jättepositiva och hjärtliga när de fått nyheten. BF 10 nov. Det är nära nu för dig Jämtlandsstatus! Men ta det lugnt! Mycket kan fixas efter bebis kommit också!  Roligt att du fått hem sambon!! 
    Hur är det med Sockerbit 1 och Sunta72? Hoppas ni kommit över den jobbiga perioden och att ni och bebisarna mår bra!

Svar på tråden Plussar...