• Äldre 27 Feb 21:26
    3503 visningar
    12 svar
    12
    3503

    Från spjälsäng till växasäng?

    När byter man säng?

    Som tidigast, och av vilken anledning? 

  • Svar på tråden Från spjälsäng till växasäng?
  • Äldre 27 Feb 22:09
    #1

    Vi bytte till vanlig säng när hon fyllde ett år. DÅ kunde hon nästan klättra ur själv. VI skippade växasäng. Köpte en Malm sängstomme men satte inte i skenorna. Madrassen hamnar då på golvet och får en bra kant så de inte rullar ur. Skönt när man måste ligga bredvid eller om vår säng blivit full så kan någon av oss smyga över till deras sängar och sova bra!

  • Mercur­ialis
    Äldre 5 Mar 19:40
    #2

    Första barnet fick flytta ur spjälsängen, när han fyllde två år. Svårt att förklara varför. Spjälsängen såg lite trång ut och vi tyckte att det var dags för en annan typ av säng.

    Andra barnet är 2 år och 2 månader och sover fortfarande i spjälsängen.


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Äldre 8 Mar 23:13
    #3

    Tack för svar!

    Så det går att byta så tidigt som vid 1 år. Vår är 13 månader och ibland känner jag att det
    kanske vore skönt med madrass på golvet, då kan man som du säger läggga sig bredvid när
    han vaknar på natten ist'llet för att stå dubbelvikt över spjälis.

    Men å andra sidanger det honom möjlighet att gå upp när helst och det känns dumt =S 

  • Äldre 8 Mar 23:31
    #4

    Vår ena hade spjälsäng till 3 års ålder ! Hon trivdes och fick plats i den gott och väl...

  • Äldre 8 Mar 23:31
    #5

    Äldsta bytte när hon var 14 månader och vi skulle ha bytt mycket tidigare om vi hade vågat för hon sov otroligt mycket bättre när vi väl bytte. Andra dottern sov aldrig i spjälsäng över huvudtaget utan hade en juniorsäng intill vår och sedan flyttade hon ut till storasysters rum strax innan hon blev 1 år har jag för mig.

  • Äldre 19 Mar 11:43
    #6

    Första barnet - 18 månader för vi väntade lillebror som skulle ta över spjälsängen och andra barnet vid 20 månader för han började plötsligt vägra lägga si i spjälsängen och blev jätteglad för en "riktig" säng.

  • Äldre 19 Mar 11:48
    #7

    Äldsta dottern sov som en dröm i sin spjälsäng. Hon gillade verkligen den. Så vi bytte inte förrän hon var 2 år och 11 månader - då fick hon en juniorsäng

    Mellandottern gillade INTE sin spjälsäng. Hon gillade inte egen säng överhuvudtaget
    Hon sov hos oss mkt och när hon var 2 fick hon juniorsäng.

    Yngsta dottern är 22 månader, sover i spjälsäng med ena sidan borttagen (det kunde vi inte på den vi hade till de stora)

     


    Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
  • Äldre 19 Mar 11:51
    #8

    Vilken bra tråd.. Min dotter är 16 månader den 23 Mars och vägrar spjälsäng. Vi har tagit bort ena kanten men hon är envis denna dam.. Kanske ska testa enbart en madrass på golvet då.. =)

    Somnar era små i sängarna eller i er famn?

  • Äldre 22 Apr 22:47
    #9

    Men hur får man ungen att somna i egen säng om det bara är att klättra ner och gå iväg?
    Vi söver nämligen genom att bara lägga honom i sängen o pussa godnatt, ibland somnar han direkt o ibland leker han för sig själv innan han somnar. Han skulle garanterat knalla iväg om han kunde...

  • Äldre 22 Apr 23:28
    #10
    Mille11 skrev 2012-04-22 22:47:18 följande:
    Men hur får man ungen att somna i egen säng om det bara är att klättra ner och gå iväg?
    Vi söver nämligen genom att bara lägga honom i sängen o pussa godnatt, ibland somnar han direkt o ibland leker han för sig själv innan han somnar. Han skulle garanterat knalla iväg om han kunde...
    Tänkte du fortsätta spärra in ditt barn då för all framtid eller..?
    Barn vänjer sig att hantera frihet, självständighet och ansvar vet du, det hör till utvecklingen... ju äldre barnet blir desto mer självständigt blir det ju. Varför tror du att han skulle gå iväg?
  • Äldre 23 Apr 07:35
    #11

    Skogskvitter: Nej jag ska inte spärra in honom. Det var just därför jag frågade hur ni andra gör.. Eftersom han sover i spjälsäng så vet jag ju inte hur man gör när när man går över till vanlig säng. Han står inte o skriker i sin säng men skulle inte spjälorna vara där skulle han gå iväg. Förlåt att man frågar...

  • Äldre 27 Oct 19:37
    #12

    Hej! Jag håller faktiskt med mille där.. Min dotter har börjat klättra upp ifrån sin spjälsäng och undrar nu hur man får dom att somna i sin "stora" säng, jag menar min dotter tar friheten och springer iväg så fort vi har lämnat rummet och vägrar att sova i den.. Visst dom lär sig efter hand men ska man hålla på hela natten lång så lär man ju inte ha något tålamod kvar till sist.. :( uppfatta mig nu inte fel!

Svar på tråden Från spjälsäng till växasäng?