• Anonym (rädd)
    Äldre 27 Feb 23:59
    27773 visningar
    41 svar
    41
    27773

    Ont i ryggen på höger sida.. hjälp mig!

    Har så ont under revbenet på höger sida att jag bara sitter och gråter och vet inte vad jag ska ta mig till. För två veckor sen vaknade jag av att det gjorde så fruktansvärt ont på det stället att jag kräktes och satt och skakade.. det gick dock över efter en timme kanske.Ringde då till akuten men de tyckte att jag skulle avvakta. Nu igår natt kom detta tillbaka, ännu värre än sist. Och denna gången har det gjort ont i ett dygn nu. Jag låg och grät i sängen och hade svårt att andas pga smärtan.. i tolv timmar innan jag kunde ta mig till akuten.

    Är gravid i vecka 22 ska tilläggas. Där gjorde gynundersökning, ultraljudsundersökning av bebisen men allt såg bra ut där.. sen tog de urinprov och blodprover och kollade med det upp både gallan, levern, njurarna, lungorna.. ja allt, men hittade inget. Jag fortsatte ha ont. Det gör konstant ont, känns som att något trycker där precis under revbenet på höger sida av ryggen, får som "anfall" ibland då det gör hysteriskt ont, då strålar smärtan även mot magen. Fick lämna ett till urinprov sen i säkerhetsskull och då visade det på att jag KAN ha någon slags inflammation i kroppen, och fick antibiotika utskrivet som jag ska ta nu tre gånger om dagen... men fattar inte vad jag ska göra.

    Sitter bara här och gråter för det gör så ont. Har tagit två alvedon och legat på vänster sida med vetekudde men det hjälps inte.. är det någon mening att åka in till akuten igen? Jag har så fruktansvärt ont att det inte går att beskriva.. Snälla hjälp mig någon! :'(

  • Svar på tråden Ont i ryggen på höger sida.. hjälp mig!
  • Anonym (ingen expert­)
    Äldre 28 Feb 01:29
    #11

    Bästa TS!

    Tänker o känner med dig!

    Njursten tror jag att du kan koppla bort. Då har du väldigt ont på var sida av ryggraden ovanför höften! Däremot låter det för mig som en gallsten. Det hade min mamma för många år sen då hn väntade min bror. Hon hade en smärta som låter som din. Hon sa att det kändes som om hon ville klättra på väggen o man kan bara koncentrera sig på enbart det onda. Min syster hade njursten då hon väntade sin första tös och det har jag med haft det är ryggsmärtor och gör jätteont men gallsten är betydligt värre!  Ta kontakt med en gynekolog imorrn medetsamma (om du kan vänta) annars ring o rådgör inatt! Bättre att ringa en gång för mycket. Vill också säga att både min mammas graviditet gick bra så ock min systers men det är jobbigt att ha ont o inte veta vad det är. Tänker på dig lycka till o krya på dig.

    Kramisar från mig till dig!

  • Scream­2
    Äldre 2 Mar 11:22
    #12
    Anonym (insatt) skrev 2012-02-28 00:48:44 följande:
    Gallsten brukar inte ge högersidiga symtom. Däremot kan det vara njursten som ger anfalls-smärtor i ryggen.Det kan vara knepigt att diagnosticera akut buk på en gravid kvinna. Du är dock bara i v 22 så man borde kunna se dina inre organ Ok på t ex ultrajud. Har de gjort ultraljud av dina njurar? 

    var du på gyn-akuten eller vanliga akuten?

    Tycker det verkar lite konstigt att de bara tog blodprov och inte gjorde ultraljud på dig, alltså inte bara på bebisen utan på dina organ.

    Fick du ngn medicin med dig hem? 

    Och vad brukar gallsten ge för symtom då? Mig veterligen är smärtor under höger arcus det mest typiska symtomet på just gallsten, dessutom verkar ju TS ha haft intervallsmärtor! Att det går ut i ryggen är inte heller ovanligt...sen kan man ha massa diffusa symtom också.
    Konstigt TS att du inte fick UL på gallan... 
  • Äldre 2 Mar 15:39
    #13

    Googla hydronefros, jag tycker det låter som det! Finns t o m några gamla FL-trådar om det. Kallas även njurstas.

    Livmodern lutar oftast lite åt höger, och när den växer kan den ibland råka klämma av röret som går mellan njuren och urinblåsan. Njuren blir då överfull, och det gör ont som bara fan!

    På de flesta går det över efter ett tag (jag hade det i v 25-26), men för en del kan det leda till komplikationer. Nu vet jag ju inte om det är det som är fel på dig, men det låter onekligen likt. Kolla med mödravården vad de säger; jag fick lämna urinprover så de kunde hålla koll på om det skulle bli någon inflammation.

  • Äldre 2 Mar 20:06
    #14
    Anonym (insatt) skrev 2012-02-28 00:48:44 följande:
    Gallsten brukar inte ge högersidiga symtom. Däremot kan det vara njursten som ger anfalls-smärtor i ryggen.Det kan vara knepigt att diagnosticera akut buk på en gravid kvinna. Du är dock bara i v 22 så man borde kunna se dina inre organ Ok på t ex ultrajud. Har de gjort ultraljud av dina njurar? 

    var du på gyn-akuten eller vanliga akuten?

    Tycker det verkar lite konstigt att de bara tog blodprov och inte gjorde ultraljud på dig, alltså inte bara på bebisen utan på dina organ.

    Fick du ngn medicin med dig hem? 
    Ja du, "insatt"... Jag opererades för gallsten för några år sen och gallstensbesvär ger i allra högsta grad högersidiga symtom!

    TS, jag tror att du kan ha grus i gallan som inte syns på ultraljudet, men gör nog så ont. Låter precis som mina anfall. 
  • Äldre 2 Mar 20:18
    #15

    Min kompis bebis tryckte på hennes njure på nåhot sätt en viss period av graviditeten och det gjorde tydligen så helvetiskt ont att hon blev inlagd och fick morfin. Det var tydligen inte farligt för någon avdem, men alltså enormt smärtsamt.


    I reject your reality and substitute my own.
  • Anonym (rädd) Trådstartaren
    Äldre 2 Mar 21:10
    #16

    Har varit på akuten i förrgår efter ett ytterligare anfall, ännu värre än tidigare,  och den här gången kollade med ultraljud över njurarna och upptäckte något som troligen är njursten, helt säkert kunde de inte säga eftersom det inte går att se utan röntgen som inte får göras under graviditet. Men det är ju antagligen det. Så jag fick voltaren att ta vid anfallen och läkaren sade att vid 9 av 10 fall så kommer stenen ut av sig själv då dem såg att den var väldigt liten. De ska skicka en kallelse om att jag ska komma tillbaka och kolla om den har försvunnit om tre veckor. Som jag skrev så har jag haft ett njurstensanfall för ca två veckor sedan som då bara pågick i några minuter och sedan kände jag inte av det föränn nu då när jag skrev inlägget. Så stenen har alltså varit fast där i över två veckor nu, hur troligt är det då att den kommer att lossna av sig själv? Om den inte gör det, vad händer då? Får man operera bort njursten under graviditet? Och om inte, vad ska jag då göra? Kan ju inte ta voltaren ända fram till förlossningen precis.. 

  • Anonym (rädd) Trådstartaren
    Äldre 2 Mar 21:11
    #17

    Juste, jag frågade om det kunde vara njurstas, läkaren sade att jag inte är så långt gången att det kan ske ännu, så det var tydligen uteslutet.

  • Anonym (insat­t)
    Äldre 2 Mar 21:17
    #18

    jaha, då hade jag rätt....njursten. 

    Ngn som vill fråga ngt mer?  

  • Anonym (insat­t)
    Äldre 2 Mar 21:23
    #19
    Anonym (rädd) skrev 2012-03-02 21:10:02 följande:
    Har varit på akuten i förrgår efter ett ytterligare anfall, ännu värre än tidigare,  och den här gången kollade med ultraljud över njurarna och upptäckte något som troligen är njursten, helt säkert kunde de inte säga eftersom det inte går att se utan röntgen som inte får göras under graviditet. Men det är ju antagligen det. Så jag fick voltaren att ta vid anfallen och läkaren sade att vid 9 av 10 fall så kommer stenen ut av sig själv då dem såg att den var väldigt liten. De ska skicka en kallelse om att jag ska komma tillbaka och kolla om den har försvunnit om tre veckor. Som jag skrev så har jag haft ett njurstensanfall för ca två veckor sedan som då bara pågick i några minuter och sedan kände jag inte av det föränn nu då när jag skrev inlägget. Så stenen har alltså varit fast där i över två veckor nu, hur troligt är det då att den kommer att lossna av sig själv? Om den inte gör det, vad händer då? Får man operera bort njursten under graviditet? Och om inte, vad ska jag då göra? Kan ju inte ta voltaren ända fram till förlossningen precis.. 
    nej man operera helst inte njursten under en graviditet. Operation är inte heller förstahandsvalet av behandling utan det är stötvågsbehandling där man krossar stenen i småbitar genom en speciell metod = ESVL. Skulle njurstenen stänga av njuren helt kan man sätta in en nefrostomikateter som avlastar så länge. Men det mest troliga är att stenen vandrar iväg  av sig självt och du kissar ut den. Storleken på stenen avgör. Nu minns jag inte exakta mått men tror det är 6 mm som är gränsen för de stenar kroppen brukar göra sig av med själv.

    Den mest effektiva behandlingen om stenen inte är för stor är just voltaren. Ibland ordinerar man spasmofen som är spasmlösande. 
  • Anonym (rädd) Trådstartaren
    Äldre 2 Mar 22:31
    #20
    Anonym (insatt) skrev 2012-03-02 21:23:57 följande:
    nej man operera helst inte njursten under en graviditet. Operation är inte heller förstahandsvalet av behandling utan det är stötvågsbehandling där man krossar stenen i småbitar genom en speciell metod = ESVL. Skulle njurstenen stänga av njuren helt kan man sätta in en nefrostomikateter som avlastar så länge. Men det mest troliga är att stenen vandrar iväg  av sig självt och du kissar ut den. Storleken på stenen avgör. Nu minns jag inte exakta mått men tror det är 6 mm som är gränsen för de stenar kroppen brukar göra sig av med själv.

    Den mest effektiva behandlingen om stenen inte är för stor är just voltaren. Ibland ordinerar man spasmofen som är spasmlösande. 
    Okej, får man göra en sådan stötvågsbehandling under graviditet då? Ja läkaren sade att stenen är mindre än 5 mm och borde därför komma ut av sig själv. Men jag tänker att eftersom den måste ha suttit fast där i mer än två veckor hur länge till kan det ta innan den lossnar då tro? Kan jag verkligen ta voltaren i tre veckors tid? Är orolig för bebisen också. :/
Svar på tråden Ont i ryggen på höger sida.. hjälp mig!