• SandraMariaH

    Hur checka in vagn & bilstol på flygplats

    I sommar ska vi ut och flyga allt som allt två resor då vi kommer att ha med både vagn & bilstol.
    Någon som flygit från arlanda med bilstol eller vagn, behöver man ha med eget emballage vid incheckningen?
    eller finns det att få på plats. Är det samma sak utomlands? (vi ska till spanien båda gånger)

    en vagn går ju ändå att skicka iväg utan, kan ju dock bli jobbigt när man lyfter den då den kan "falla isär" men en bilstol vill man ju verkligen inte få skador på, då är den ju så gott som förstörd. Vet att flygbolagen ersätter saker som gått sönder men synd om det ska gå så långt :)

    mvh Sandra.

  • Svar på tråden Hur checka in vagn & bilstol på flygplats
  • Jespis

    Man får köpa en gigantisk plastpåse på Arlanda. Den fungerar även på hemvägen. Kostar några tior om jag inte minns fel.

    Ett tips är att checka in ett paket blöjor med vagnen, så slipper man jaga sånt på plats!

  • Tow2Mater

    Vet inte hur det funkar i just Spanien, men härifran USA har jag aldrig fatt tag i nagra pasar pa flygplatserna. Kop extra pa Arlanda och ha en i reserv till hemresan ifall det inte finns att fa tag i dar kanske.

  • Tow2Mater

    En paraplyvagn brukade man fa ha med till gaten, men inte nu langre pa Arlanda. Reglerna andrades nan gang forra aret, nu ska den checkas in pa specialbagagebandet.

  • mlu0914

    Är man rädd om vagnen så är ett tips AIRSHELLS, Jag har inte provat själv ännu men det känns betydligt bättre än den dära plastpåsen som möjligen skyddar mot smuts.

  • leon06

    När man checkar in på någon av Kanarieöarna -- så får man köra vagnen fram till planet (paraplysulky men låter inte som ni ska ha en sådan)

    Tror plasten skyddar för mer än smuts. Vet inte om de ersätter när man inte haft plast över... Det viktiga är att rapportera ska direkt på flygplatsen!

    Vi har bara haft plast över 1 gång av många resor men dock - paraplysulky. 

  • SandraMariaH

    tack för alla svar :)  vi kommer att ha en paraplysulky men då hon kommer vara 1.5år och kunna gå så ser jag inget fel i att checka in den vid vanliga incheckningen (eller var det nu sker).
    ni som haft vagnen med till gaten, vart har ni gjort a den då? tar personalen den där & lastar in i planet för den går väl knappast som handbagage? :)

    min syster hade en vagn med sig då de flög till london för dryga 4.5år sedan med sas. vagnen som hon köpt på tradera blev totalförstörd av sas som skickade vagnen till en barnvagnsaffär där de konstaterade avv den var helt trasig & en ny vagn av samma modell kvitterades ut till min syster :) vi kommer åka med norwegian & sas tror jag det är.

    Det låter ju smart isf att köpa en extra "påse" på arlanda för hemvägen. Får kika runt på lite andra emballage och höra med min syster som även hon ska med vad hon tycker. Tråkigt om någonting ska gå sönder som sagt.

  • Mumu

    Vi har köpt påse på Arlanda och det har funkat bra, skulle aldrig checka in en vagn utan. Nån gång så har hela emballaget varit neroljat när vi fått tillbaka den, så plast behövs. En annan gång hade jag stoppat ner kudde, täcke och parasoll i vagnen och det var rena turen att vi fick tillbaka det, för plasten hade slitits sönder och grejerna kom åkande för sig själv på bagagebandet. Vagnarna hanteras inte direkt med varsamhet...

    Men vi har alltid fått en ny plastpåse på de utländska flygplatserna i alla fall, så vi har inte behövt spara nåt emballage från hemresan.

  • SandraMariaH
    Mumu skrev 2012-03-01 11:41:42 följande:
    Vi har köpt påse på Arlanda och det har funkat bra, skulle aldrig checka in en vagn utan. Nån gång så har hela emballaget varit neroljat när vi fått tillbaka den, så plast behövs. En annan gång hade jag stoppat ner kudde, täcke och parasoll i vagnen och det var rena turen att vi fick tillbaka det, för plasten hade slitits sönder och grejerna kom åkande för sig själv på bagagebandet. Vagnarna hanteras inte direkt med varsamhet...

    Men vi har alltid fått en ny plastpåse på de utländska flygplatserna i alla fall, så vi har inte behövt spara nåt emballage från hemresan.

    okej, ja det låter som man MINST ha den plast över. ska köpa en vagn idag den kommer säkert att användas lite innan men tanken är ju att köpa den för resans skull (då vi har en tautonia fun som vi använder nu) så den kommer ju vara nyskick när vi flyger. Synd att det hanteras så dåligt men så är det väl, bara hoppas att de gör rätt för sig om något går fel. Vi kommer att flyga till alcudia (turistort) ena gången så den flygplatsen borde ju vara stor & ha sådant tycker man, men man vill ju inte chansa heller. Andra gången flyger vi till alecante fastlandet så en liten flygplats kan jag tänka mig, mest den jag "oroar" mig för.

  • Skarpa

    Vi har bokat Airshells för både barnvagn och bilstol. Känns smidigare än att packa in i plast och hoppas på att det håller (speciellt med bilstolen, där man kanske inte märker att den blivit trasig förrän det är för sent Tyst ) Det kostar ca 140 kr för första veckan (per väska man hyr) och därefter 40 kr per vecka. Tycker inte det var så farligt dyrt


    Feed me cookies and I'm all yours ♥
  • SandraMariaH
    Skarpa skrev 2012-03-01 12:06:39 följande:
    Vi har bokat Airshells för både barnvagn och bilstol. Känns smidigare än att packa in i plast och hoppas på att det håller (speciellt med bilstolen, där man kanske inte märker att den blivit trasig förrän det är för sent Tyst ) Det kostar ca 140 kr för första veckan (per väska man hyr) och därefter 40 kr per vecka. Tycker inte det var så farligt dyrt
    med vilka hyr man de? det måste väl bokas innan resa eller kan man ta det direkt vid incheckningen?
    spelar det någon roll vart man åker eller med vilket bolag?
  • älskarlivet81
    SandraMariaH skrev 2012-03-01 11:35:03 följande:
    tack för alla svar :)  vi kommer att ha en paraplysulky men då hon kommer vara 1.5år och kunna gå så ser jag inget fel i att checka in den vid vanliga incheckningen (eller var det nu sker).
    ni som haft vagnen med till gaten, vart har ni gjort a den då? tar personalen den där & lastar in i planet för den går väl knappast som handbagage? :)

    min syster hade en vagn med sig då de flög till london för dryga 4.5år sedan med sas. vagnen som hon köpt på tradera blev totalförstörd av sas som skickade vagnen till en barnvagnsaffär där de konstaterade avv den var helt trasig & en ny vagn av samma modell kvitterades ut till min syster :) vi kommer åka med norwegian & sas tror jag det är.

    Det låter ju smart isf att köpa en extra "påse" på arlanda för hemvägen. Får kika runt på lite andra emballage och höra med min syster som även hon ska med vad hon tycker. Tråkigt om någonting ska gå sönder som sagt.
    När vi flög från Kastrup till USA (och även på vägen hem och inrikes i USA) så la vi den vid ingången till planet så tog lastpersonalen hand om den och la den i lastutrymmet. När vi steg av planet låg vagnen och väntade på oss utanför planet.

    I somras flög vi med sas och då blev vår vagn lite förstörd också och sas ersatte alltihopa! 
  • SandraMariaH
    älskarlivet81 skrev 2012-03-01 20:18:34 följande:
    När vi flög från Kastrup till USA (och även på vägen hem och inrikes i USA) så la vi den vid ingången till planet så tog lastpersonalen hand om den och la den i lastutrymmet. När vi steg av planet låg vagnen och väntade på oss utanför planet.

    I somras flög vi med sas och då blev vår vagn lite förstörd också och sas ersatte alltihopa! 
    jaha där ser man :) tyckte ni det var skönt att ha vagnen med den lilla extra tid man får innan påstigning?
    vi kommer ju åka tre barn med flyget 5.5år, 3år & min på 1,5år så tvivlar att hon vill sitta i vagnen medans de andra springer lösa :) vi åker bra tid ocksåm lyfter kl15 så sovning sker förhoppningsvis när vi är i luften.
    sas verkar vara jättebra att göra med.
  • älskarlivet81
    SandraMariaH skrev 2012-03-01 20:21:57 följande:
    jaha där ser man :) tyckte ni det var skönt att ha vagnen med den lilla extra tid man får innan påstigning?
    vi kommer ju åka tre barn med flyget 5.5år, 3år & min på 1,5år så tvivlar att hon vill sitta i vagnen medans de andra springer lösa :) vi åker bra tid ocksåm lyfter kl15 så sovning sker förhoppningsvis när vi är i luften.
    sas verkar vara jättebra att göra med.
    Vi hade en sulky med till dottern då när vi tog med den fram. Vagnen som gick sönder i somras var vår "stora" vagn som vi checkade in.

    Vår dotter var 10-11 månader när vi flög och vi tyckte det var himla smidigt att ha vår vagn hela tiden eftersom vi flög Kastrup-New York-San Francisco dit och San Francisco-Toronto-London-Köpenhamn på vägen hem så hade vi inte haft vår vagn hade vi fått bära henne stora delar av transfertiden..

     
  • SandraMariaH
    älskarlivet81 skrev 2012-03-01 20:27:34 följande:
    Vi hade en sulky med till dottern då när vi tog med den fram. Vagnen som gick sönder i somras var vår "stora" vagn som vi checkade in.

    Vår dotter var 10-11 månader när vi flög och vi tyckte det var himla smidigt att ha vår vagn hela tiden eftersom vi flög Kastrup-New York-San Francisco dit och San Francisco-Toronto-London-Köpenhamn på vägen hem så hade vi inte haft vår vagn hade vi fått bära henne stora delar av transfertiden..

     
    ja om den nu ska gå sönder kan man ju hoppas att det är på hemvägen. Har en (stor)vagn som kostade 9000:- då vi köpte den ny för dryga ett år sedan men köpte en resesulky idag för 595:- ord 1195:- vi skulle den gå sönder så är det ju inte hela världen, men tråkigt ändå. inte meningen att saker ska gå sönder eller försvinna under en resa. För er låter det som att det verkligen var smidigast med vagn ändå till planet. vi har dock inga mellanlandningar & restiden är dryga 3h. men vi får se vad de säger vid incheckning kanske att man får ta med den fram till planet, man ska ju ändå vara där 2h innan, minst! :)
  • jimlar

    Hej i en gammal tråd.

    Vi skall ta med bilbarnstol till Spanien snart och jag tänkte ta en Airshell till den men bilstolen som är en Britax Hi-Way II har storleken 60 hög x 49 djup x 46 bred har jag för mig. Väskan för bilbarnstol har uppgivna mått 70x41x41 och skulle alltså vara för liten.
    Jag frågade Airshell om detta, skickade mått och måttsatt bild men fick ett fullständigt korkat svar som egentligen inte hade något att göra med vad jag frågade.

    Är det någon här som har erfarenhet av Airshell till bilbarnstol? Jag hittar massor om vagnar men ingenting om bilbarnstol.

Svar på tråden Hur checka in vagn & bilstol på flygplats