• Äldre 1 Mar 09:51
    1595 visningar
    9 svar
    9
    1595

    Hur hanterar ni vägringsperioder?

    Hej!
    Har kört EC-light med min killle sedan födseln, är nu 11 mån. För en månad sedan började han vägra potta och bli hållen. Han har inte ro att vara stilla så länge (och det började i samband med magsjuka)... så jag har fått börja byta bajsblöjor för första gången

    Har ec-at de tidigare barnen och de har vägrat redan i 6 mån åldern, så då har vi gett upp.

    Hur gör ni? Tips!!! hur ihärdig ska man vara? Nu har det dock hänt vid 2-3 tillfällen att han bajsat på potta/i handfat. Men oftast vill han inte alls... Under några veckor har vi inte ens erbjudit möjligheten då det blivit skrik.

  • Svar på tråden Hur hanterar ni vägringsperioder?
  • Äldre 1 Mar 10:07
    #1
    skånegås skrev 2012-03-01 09:51:25 följande:
    Hej!
    Har kört EC-light med min killle sedan födseln, är nu 11 mån. För en månad sedan började han vägra potta och bli hållen. Han har inte ro att vara stilla så länge (och det började i samband med magsjuka)... så jag har fått börja byta bajsblöjor för första gången

    Har ec-at de tidigare barnen och de har vägrat redan i 6 mån åldern, så då har vi gett upp.

    Hur gör ni? Tips!!! hur ihärdig ska man vara? Nu har det dock hänt vid 2-3 tillfällen att han bajsat på potta/i handfat. Men oftast vill han inte alls... Under några veckor har vi inte ens erbjudit möjligheten då det blivit skrik.
    Kör själv inte EC men jag tänker att om han vägrar så låt bli det ett tag, det går säkert över! Det ska ju vara en bra grej, något positivt och om han blir ledsen så känns det så klart inte kul alls. Prova att byta de där bajsblöjorna i några dagar och låt det lägga sig lite, sen kan du ju prova igen!
  • Äldre 1 Mar 15:38
    #2

    prova toasits?
    mina har haft perioder där de vägrat, men jag har varit ihärdig och visat att "nu är det såhär, behöver du kissa så sitter du på toa" typ.


    A -03, F -05, V -10 - karinkristina.wordpress.com -
  • Äldre 1 Mar 18:35
    #3
    kixan skrev 2012-03-01 15:38:23 följande:
    prova toasits?
    mina har haft perioder där de vägrat, men jag har varit ihärdig och visat att "nu är det såhär, behöver du kissa så sitter du på toa" typ.
    Kan vara en bra idé.. Har ju faktiskt en sån redan fast frågan är var...
  • Äldre 2 Mar 10:10
    #4

    Min unge är också motsträvig just nu, sedan ett par dagar. Säger inte till när han behöver gå och vill nästan aldrig gå på toa utan blir en ostbåge när man försöker sätta honom. Normalt blir han ostbåge om han inte behöver gå, men nu kan han vägra gå på toa för att kissa på golvet tio sekunder senare. Det har hållit på ett par dagar och han är sexton månader. Idéer?

  • Loreen­a
    Äldre 4 Mar 21:04
    #5

    Vi varvar potta, att hålla barnet och toasitsen. Nu när han är lite större (1,5) så ställer jag honom i badkaret ibland och vrider på kranen litegrann så får han stå och kissa där. Ofta brukar det hjälpa att avleda med något på pottan. En rolig leksak, en bok, min telefon... Men vägrar han helt så accepterar jag bara. Låter honom lufta och i värsta fall kissa på golvet eller så tar jag på en kalsong eller en blöja. Vill han inte så vill han inte... då provar jag igen lite senare istället. :)

  • Krake
    Äldre 4 Mar 21:24
    #6

    Jag hade en sån period med sonen när han var ca 10 månader. Skrev en tråd om det då också. Jag fortsatte erbjuda toan, försökte ge underhållning samtidigt i form av böcker och leksaker, så gott det gick. Efter ett tag gav det med sig.

    Så fortsätt erbjud och försök med mild hand, det ger sig! 

  • Krake
    Äldre 4 Mar 21:25
    #7

    Alltså erbjuda men utan press.

  • Äldre 28 May 12:02
    #8

    Tänkte precis starta en sån här tråd

    Dottern var jätteduktig och höll sig tills vi kom till en toa. Hade väl ett genomsnitt på under en kissblöja om dagen i typ 5 dagar (på natten kissade hon i blöjan). Vi vet alltså att hon kan men sen slog det om totalt och hon tvärvägrar. Försöker klättra av toan och upp i famnen så fort hon satts ner.

    Vi har fortsatt erbjuda toan i samband med blöjbyten och direkt när hon vaknat men vill hon inte så slipper hon. Sitter hon på toan sitter vi bredvid och leker med henne precis som vanligt.

    Det här är inte första gången det kommer ett sånt här bakslag och tidigare har det gått över efter ett litet tag. Nån som har nått bra förslag på varför de kommer?

    Det är ju ingen stress, hon är bara 13 mån, men vi tänkte passa på att utnyttja sommarens lättare kläder till att låta henne ha trosor istället för blöja.

  • Äldre 29 May 13:15
    #9
    Mellanmjölkens land skrev 2012-05-28 12:02:11 följande:
    Tänkte precis starta en sån här tråd

    Dottern var jätteduktig och höll sig tills vi kom till en toa. Hade väl ett genomsnitt på under en kissblöja om dagen i typ 5 dagar (på natten kissade hon i blöjan). Vi vet alltså att hon kan men sen slog det om totalt och hon tvärvägrar. Försöker klättra av toan och upp i famnen så fort hon satts ner.

    Vi har fortsatt erbjuda toan i samband med blöjbyten och direkt när hon vaknat men vill hon inte så slipper hon. Sitter hon på toan sitter vi bredvid och leker med henne precis som vanligt.

    Det här är inte första gången det kommer ett sånt här bakslag och tidigare har det gått över efter ett litet tag. Nån som har nått bra förslag på varför de kommer?

    Det är ju ingen stress, hon är bara 13 mån, men vi tänkte passa på att utnyttja sommarens lättare kläder till att låta henne ha trosor istället för blöja.
    Upprepar mitt råd:
    kixan skrev 2012-03-01 15:38:23 följande:
    mina har haft perioder där de vägrat, men jag har varit ihärdig och visat att "nu är det såhär, behöver du kissa så sitter du på toa" typ.
    A -03, F -05, V -10 - karinkristina.wordpress.com -
Svar på tråden Hur hanterar ni vägringsperioder?