• Anonym (orolig)

    arg och ledsen 7åring

    hej. min sambo har 2 barn i ett tidigare förhållande. en av barnen en pojke på 7 år. har börjat bli väldigt arg och ledsen. inte när han är hos oss(varannan helg+ lov) men han vill inte åka hem till sin mamma, får utbrott och skriker och gråter. han har flera ggr sagt att han vill flytta till oss och han säger att han känner sig stressad hos mamma. ibland så ringer mamman till min sambo för att han ska prata med pojken och han lugnar då ner sig. är detta ett normalt beteende för en 7åring eller kan han må dåligt? han säger att han känner sig arg och ledsen men han vet inte varför. hur ska vi göra för att kunna hjälpa honom?

  • Svar på tråden arg och ledsen 7åring
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Nej, detta är inte ett normalt beteende för en 7-åring, utan förmodligen, som du också skriver ett sätt att visa att han inte mår bra. Om detta hör ihop med boendet, separationen eller andra saker är förstås omöjligt att veta. Men jag tycker att du ska ta dina observationer på allvar och i första hand prata med pojkens pappa om hur han kan hjälpa sin son.
    Rimligtvis är mamman också oroad eftersom hon måste ringa till sitt ex och be om hjälp. Förslagsvis kan din sambo ta en diskussion med pojkens mamma och se vad de kan förstå och hur de kan hjälpa honom. Om det lätt blir konflikter mellan föräldrarna kan naturligtvis det vara en orsak till att pojken mår dåligt, men kan de talas vid kan bara det säkert lösa mycket. Det är inte helt ovanligt att barn, omedvetet ,får symptom eller mår dåligt, för att få ihop föräldrarna igen.
    Som du förstår kan det ligga mycket bakom dina iakttagelser och det kan verkligen finnas anledning att gå till botten med detta och kanske föräldrarna och pojken kan gå till BUP för att gemensamt få stöd att skapa bättre förutsättningar för honom. 
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden arg och ledsen 7åring