• Lotus73

    Funderingar på äldre föräldrar och äldre barn

    Hej!

    Jag och min man funderar på adoption och har bokat det första samtalet hos socialtjänsten inför utredning. När jag läst lite på adoptionsbyråernas sidor och här på FL så verkar det som att det tar några år att slutligen få hem ett barn. Vi är 39 respektive 41 år nu. Min fundering är om vi är för gamla redan nu att börja en utredning, om det liksom är någon idé att dra igång en process som bara mynnar ut i besvikelse och en massa tidsenergi. 

    Vi skulle helst vilja ha ett barn som är 2-4 år då det kommer (för att passa in åldersmässigt med sina syskon), räknas denna ålderskategori som "små" barn eller "stora" barn? Jag har fått för mig att det är enklare att adoptera ett lite större barn, men det kanske är felaktigt?

    Vilken ålder är det som räknas? Är det vår ålder som vi har då vi väl ställer oss i kö eller åldern som vi har då vi fått barnbesked eller hämtar barnet?

    Och slutligen: Har ni tips på länder som kan vara aktuella då vi är äldre? Och har ni tips på länder där det går lite fortare då vi önskar adoptera relativt fort just pga vår ålder (vi vill inte vara 50 när vi får hem barnet)

    Tacksam för alla råd och tips! 

  • Svar på tråden Funderingar på äldre föräldrar och äldre barn
  • HOBBE49

    Hej!

    Jag uppfattar som att ni INTE står i kö hos någon organisation? Om inte så ställ er i kö omedelbums! Med tanke på er ålder är det ganska troligt att ni bara kommer att få ett medgivande som är giltigt i två år och innan det går ut måste ni ha kommit hem med ett barn så tiden är knapp! Att ni skulle vara 50 när ni får hem barnet är alltså ingen risk!

    Har ni gått föräldrautbildning inför adoption? Om inte så räkna med att det kommer att ta minst ett år innan ni får ett medgivande i handen och då har ni åtminstone lite kötid. Många länder har flera års väntetid i registret i Sverige innan det är aktuellt att skicka ansökan, sen tillkommer kötid i landet. Å andra sidan finns länder som inte har någon väntetid alls för att skicka ansökan men desto längre tid att vänta i landets register. Sen finns länder som kan gå fort också! Titta på Kina och 72-timmarslistan.

    Men som sagt ställ er i kö IDAG helst, gärna hos flera organisationer (förslag: BFA och AC tex).

    Hoppas att ni kan få tips i tråden om länder som passar er ålder, kötid och tidsbrist!

    Lycka till!

  • Lotus73

    Tack snälla!

    Ja jag har fått massa bra svar i tråden om när man ska ställa sig i kö. Det verkar som att vi måste skynda på och börja köa.

    Men. Vad menas med Kinas 72 timmarslista? Är det SN barn eller bara barn som behöver familj snabbt?

  • Emeli

    SN = special needs, alltså barn med särskilda behov.

    Hur länge har ni varit gifta? Kort äktenskap innebär att många länder går bort.

    Klarar ni lång vistelsetid i landet? Då kanske Kenya kan vara ett alternativ. Det går hyfsat fort.

    I övrigt instämmer jag med den som skrev om att ni snarast ska ställa er i kö hos åtminstone en men helst flera adoptionsorganisationer. Ni behöver samla kötid.

  • koalabjörn

    Börja med att ringa socialtjänsten i er kommun och begär att en medgivandeutredning startar. Den har man rätt att starta om man är under 42 år, dvs max 41 år och 364 dagar.

    Kolla upp var ni kan gå den obligatoriska föräldrautbildningen och anmäl er genast till den. Är det lång kö till utbildningen kan ni gå i en annan kommun för att skynda på det hela. Det är bråttom eftersom din man har åldern emot sig, men det kan absolut fungera.

    Ni ska vara gifta, friska, ha stabil ekonomi, bra bostad, goda värderingar, inga prickar hos kronofogden eller polisens belastningsregister med mera.

    Kötid till den vanliga Kina-kön växer för varje år. Nu är den uppe i nästan 7 år!

    Mycket snabbare går det med Special Needs eller Special Focus, hör med AC tex för att få mer info.

    Ställ er i aktivt medlemskap i minst en adoptionsorganisation, tex AC.

    Fundera över vilka Special Needs ni känner er rustade att bemöta. Läs på, och hör med organisationerna.

  • en glad
    koalabjörn skrev 2012-03-02 21:07:19 följande:
    Börja med att ringa socialtjänsten i er kommun och begär att en medgivandeutredning startar. Den har man rätt att starta om man är under 42 år, dvs max 41 år och 364 dagar.

    Kolla upp var ni kan gå den obligatoriska föräldrautbildningen och anmäl er genast till den. Är det lång kö till utbildningen kan ni gå i en annan kommun för att skynda på det hela. Det är bråttom eftersom din man har åldern emot sig, men det kan absolut fungera.

    Ni ska vara gifta, friska, ha stabil ekonomi, bra bostad, goda värderingar, inga prickar hos kronofogden eller polisens belastningsregister med mera.

    Kötid till den vanliga Kina-kön växer för varje år. Nu är den uppe i nästan 7 år!

    Mycket snabbare går det med Special Needs eller Special Focus, hör med AC tex för att få mer info.

    Ställ er i aktivt medlemskap i minst en adoptionsorganisation, tex AC.

    Fundera över vilka Special Needs ni känner er rustade att bemöta. Läs på, och hör med organisationerna.
    Observera att det är kommunen som skall anvisa er till den obligatoriska föräldrautbildningen dvs en föräldrautbildning som de godkänner (vilket de inte säkert gör med alla).
  • Lotus73
    Emeli skrev 2012-03-02 19:31:55 följande:
    SN = special needs, alltså barn med särskilda behov.

    Hur länge har ni varit gifta? Kort äktenskap innebär att många länder går bort.

    Klarar ni lång vistelsetid i landet? Då kanske Kenya kan vara ett alternativ. Det går hyfsat fort.

    I övrigt instämmer jag med den som skrev om att ni snarast ska ställa er i kö hos åtminstone en men helst flera adoptionsorganisationer. Ni behöver samla kötid.
    Vi har varit gifta i tre år. Kenya går tyvär bort eftersom vi inte har möjlighet att vistas där nästan ett år. Undrar vilka familjer det är som egentligen klarar det? Ett inkomstbortfall ett år för två personer, resor mm gör ju att adoptionskostnaden blir mer än en miljon kronor. Eller jobbar folk i landet samtidigt? Jag är verkligen nyfiken på hur det klarar av resan rent praktiskt och ekonomiskt! Men för oss går det tyvärr bort. Pga den långa vistelsetiden
    koalabjörn skrev 2012-03-02 21:07:19 följande:
    Börja med att ringa socialtjänsten i er kommun och begär att en medgivandeutredning startar. Den har man rätt att starta om man är under 42 år, dvs max 41 år och 364 dagar.

    Kolla upp var ni kan gå den obligatoriska föräldrautbildningen och anmäl er genast till den. Är det lång kö till utbildningen kan ni gå i en annan kommun för att skynda på det hela. Det är bråttom eftersom din man har åldern emot sig, men det kan absolut fungera.

    Ni ska vara gifta, friska, ha stabil ekonomi, bra bostad, goda värderingar, inga prickar hos kronofogden eller polisens belastningsregister med mera.

    Kötid till den vanliga Kina-kön växer för varje år. Nu är den uppe i nästan 7 år!

    Mycket snabbare går det med Special Needs eller Special Focus, hör med AC tex för att få mer info.

    Ställ er i aktivt medlemskap i minst en adoptionsorganisation, tex AC.

    Fundera över vilka Special Needs ni känner er rustade att bemöta. Läs på, och hör med organisationerna.
    Tack! Vi ska kolla upp organisationer över helgen och ställa oss i kö på måndag! Bra tips på det där med utbildning i annan kommun om det är bråttom! Gäller det att vara klar med utredningen innan min man är 43 år? 

    Vet du om det finns någon lista eller info om de olika SN på nätet? Skiljer dessa listor sig åt mellan de olika adoptionsbyråerna eller är det någon slags standard? Läste någonstans att man "får räkna med" någon typ av SN även på barn ur vanliga kön. Vet du om det stämmer?
    en glad skrev 2012-03-02 22:14:00 följande:
    Observera att det är kommunen som skall anvisa er till den obligatoriska föräldrautbildningen dvs en föräldrautbildning som de godkänner (vilket de inte säkert gör med alla).
    Bra tips! Vore ju hemskt om vi, och andra par, förlorade en massa dyrbar tid genom att gå på en icke-godkänd utbildning! Tack!
     
  • en glad
    Lotus73 skrev 2012-03-03 08:19:21 följande:
    Bra tips på det där med utbildning i annan kommun om det är bråttom! Gäller det att vara klar med utredningen innan min man är 43 år? 

    Vet du om det finns någon lista eller info om de olika SN på nätet? Skiljer dessa listor sig åt mellan de olika adoptionsbyråerna eller är det någon slags standard? Läste någonstans att man "får räkna med" någon typ av SN även på barn ur vanliga kön. Vet du om det stämmer?
    Bra tips! Vore ju hemskt om vi, och andra par, förlorade en massa dyrbar tid genom att gå på en icke-godkänd utbildning! Tack!
     

    Ni kan inte på eget bevåg anmäla er till föräldrautbildning i en annan kommun. Det är er egen kommun som skall anvisa er till den utbildning som de godkänner ....

    Åldersgränsen i riktlinjerna är att man skall ha lämnat in ansökan om medgivande innan man fyllt 43. Uppfyller man det ålderskriteriet så spelar det ingen roll hur gammal man är då utredningen är klar/medgivandebeslutet föreligger ... 
  • Emeli
    en glad skrev 2012-03-03 13:48:03 följande:
    Ni kan inte på eget bevåg anmäla er till föräldrautbildning i en annan kommun. Det är er egen kommun som skall anvisa er till den utbildning som de godkänner ....

    Åldersgränsen i riktlinjerna är att man skall ha lämnat in ansökan om medgivande innan man fyllt 43. Uppfyller man det ålderskriteriet så spelar det ingen roll hur gammal man är då utredningen är klar/medgivandebeslutet föreligger ... 
    Bra att detta påpekades. Det har stått felaktiga uppgifter tidigare i tråden.
    Lotus73 skrev 2012-03-03 08:19:21 följande:
    Vi har varit gifta i tre år. /.../

    Vet du om det finns någon lista eller info om de olika SN på nätet? Skiljer dessa listor sig åt mellan de olika adoptionsbyråerna eller är det någon slags standard? Läste någonstans att man "får räkna med" någon typ av SN även på barn ur vanliga kön. Vet du om det stämmer?
    Bra att ni har tre års äktenskap. Det kvalificerar er till fler länder. Kina 72-timmarslistan kanske kan vara ett alternativ? Info om denna hittar du t.ex. här www.ffia.se/adoption/landoeversikt/kina-on-linesystemet.aspx eller här www.adoptionscentrum.se/sv/Adoption/Landerna/Kina/Container/Kina-specialneeds/.

    De flesta barn som adopteras från Kina idag har någon form av SN. Faktum är att många av de barn som adopteras över huvud taget har särskilda behov, vare sig de är kända på förhand eller inte. Det gäller alla länder.

    Det faktum att ni redan har tre barn gör att antalet länder som accepterar er är begränsat. Kina accepterar dock familjer som har max fem barn. Läs här www.adoptionscentrum.se/sv/Adoption/Landerna/Kina/Adoption/  Kina har inte så hårda ålderskrav uppåt som många andra länder.

    I senaste numret av Att adoptera (nr 1/12) finns ett reportage om en familj som har adopterat en liten pojke med SN från Kina (72-timmars). Enligt uppgift skulle pojken ha lindriga hjärtfel som lätt skulle kunna åtgärdas med operation. Dessa visade sig ha vuxit bort. Barnet är friskt och välmående Om  ni inte är medlemmar i AC kanske ni kan hitta tidningen på biblioteket.

    Lycka till!
  • Lotus73

    Emell: Tack för bra länkar! Känner mig osäker på Kinas SN lista. Och Kina på vanligtvis verkar vara låååång väntetid? Å andra sidan kanske SN är det enda alternativet för oss?  

    Någon som vet om det är vanligt att man adopterar 3-5 åringar? Jag menar om det anses som en "normal" ålder eller om det är en hög ålder på barn (och då kanske går lättare)? 

Svar på tråden Funderingar på äldre föräldrar och äldre barn