• Anonym (Kaffedraken)

    De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version

    Efter att själv har träffat och läst många historier på internet så har jag förstått att det är MÅNGA som verkligen inte förstår varför varför deras barn blir omhändertagna av socialtjänsten. Socialtjänsten är "the bad guy" som "gör allt för att förstöra deras liv". Eftersom dessa mammor inte förstår själva vad som är fel och berättar historier för andra som är helt felvinklade får många en bild av att socialtjänsten är något hemskt, farligt, obehagligt och skadligt osv. Eftersom de inte förstår vad de gör fel gör detta också att de inte förändrar det som är problemet utan fortsätter med "problembeteendet".

    I den här tråden berättar vi de riktiga historierna kring omhändertaganden, sanningen om vad som gick snett och varför, och mammornas historier som är tvärtemot "det riktiga"

    Jag kan berätta om två kvinnor. Den första som jag kallar A är en kvinna som levt i en våldsrelation med en man som är mycket deprimerad och självmordsbenägen. De har haft mycket kontakt med socialtjänsten eftersom de båda går på bidrag och pga våldet (en dysfunktionell relation). En dag, vid ett socmöte, tar mannen barnet i sin famn och hotar med att döda han själv och barnet, polis måste inkallas och de lyckas ta barnet från mannen. Barnet blir omhändertagen och placerad hos en annan familj, socialtjänsten ställer krav om att kvinnan måste sluta ha kontakt med mannen om hon vill få tillbaks sitt barn och fixa sin tillvaro (flytta till egen lägenhet osv.). Det finns en hel del som jag inte orkar/vill skriva ut här men jag förstår verkligen varför hennes barn inte får vara med henne, då även hon är väldigt speciell och konstig mot barnet. Hon träffar mannen i smyg hon inte får ha kontakt med men socialtjänsten har sett detta, hon har anmält familjen som barnet bort hos för att hon en gång såg att mamman i familjen torkade barnets mun när h*n hade ätit fast h*n grät, A ansåg detta som barnmisshandel. A gör ALLT som hon inte borde göra för att få tillbaka barnet och hon förstår verkligen inte vad hon gör för fel. Hon skyller allt på socialtjänsten som är "dumma i huvudet".

    Den andra kvinnan, som jag kallar B, är helt obenägen att ta hand om sitt barn. Barnet kan leka flera timmar själv medan hon sover, har ingen struktur alls i vardagen och kan inte hålla i pengar, efter två veckor (får bidrag) är pengarna slut och de äter inte alls någon näringsrik mat eftersom hon inte har "råd" med det. Hon kan lämna barnet till någon hon känt några dagar och låter personen passa h*n medan hon gör annat. Barnet kan inte prata trots att h*n är nästan 3 år. Säger endast några få ord och pratar med bebisspråk eftersom mamman inte alls stimulerar barnet/pratar med barnet. Kvinnan flyttar ofta runt och barnet har ingen stabil tillvaro. Hon klarar inte av att lämna barnet på dagis (eftersom hon inte orkar gå upp) och h*n träffar aldrig andra barn. Ändå blir hon HELT chockad när barnet blir omhändertaget efter orosanmälan och förstår inte vad som är fel.

    Det är inte konstigt att kvinnorna får andra att tro att det är "hur lätt som helst" att bli av med sitt barn när de kommer med sina historier som är HELT andra än sanningen.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-08 15:34
    Uppdatering om kvinna B:
    Mamman kan knappt ge sitt barn ordentlig mat eftersom hon slösar bort alla pengar och de äter väldigt ensidig och näringsfattig kost. Hennes hem ser stökigt/sunkig ut. Hon har ingen ordentlig säng (varken till sig själv eller barnet, de sover i soffan), inget matbord, kläder kan ligga i stora högar över hela lägenheten (mer kläder än golv syns) och det diskas/städas sällan. Det hon har i "möbelväg" är: soffa, soffbord, 1 bokhylla, tv och tv-bänk). Hon lägger hellre pengar på kläder eller skönhetsprodukter till sig själv än att köpa leksaker eller kläder till barnet som endast har 2 BEBIS leksaker hemma. Barnet går omkring i alldeles för små kläder och det syns, byxor som ska vara långa är under knät tex för det är från när barnet var yngre. Hon älskar sitt barn, men hon kan verkligen inte ge barnet vad det behöver i resterande "kategorier". Man märker att mammans och barnets relation är väldigt skadad, barn kan absolut vara sociala små varelser, men barnet blir ofta fäst vid stabila personer som är mer som "riktiga mammor ska vara" och det är det barnet behöver.

    Kvinnan gör INGET för att förbättra sitt barns talförmåga och jag är övertygad om att barnet skulle kunna prata som andra barn i den åldern om mamman bara PRATADE med barnet, vilket hon väldigt sällan gör/är väldigt ointresserad av. Och pratar hon med barnet pratar hon ofta själv bebisspråk. Föreslog att hon skulle börja läsa böcker för barnet, men det orkade hon inte (som med allt annat). Jag har också reagerat på att barnet ser ut att få "panik" över att kolla mamman i ögonen, vilket jag tror kan ha och göra med anknytningen, har läst någonstans om det där och när jag såg barnet tänkte jag direkt på det. Tillägger även att jag INTE jobbar inom socialtjänsten.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-08 15:52
    Uppdatering om kvinna A:
    Kvinnan bodde på skyddat boende 1 år. Personalen där och socialtjänsten såg henne med sin "ex man" på stan flera gånger. Mamman har, vad jag anser, fått mycket god hjälp för att förändra sin situation... men man når liksom inte in till henne. Hennes "plan" är/var att fortsätta med mannen men att spela att hon har ett fixat liv inför soc och att hon har 0 kontakt med honom för att få tillbaka sitt barn, och sedan tänkte hon ta barnet med mannen utomlands så ingen kan blanda sig i.

  • Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version
  • Anonym (Kaffedraken)

    Sant,.. det finns alltid två sidor av historien, tror inte heller att omhändertagande sker hux flux som vissa utsatta vill utmåla det som.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag vill bumpa denna tråden, för jag tycker fler borde läsa.

    Det händer i och för sig säkert att soc gör misstag och barn tas ifrån föräldrarna på alltför lösa grunder, men allra oftast så är det ju faktiskt så att det finns goda skäl till det. Sedan är det förstås inte alltid så att föräldrarna vill se eller erkänna dessa skälen. Och så startar de trådar om att deras barn tagits ifrån dem helt utan anledning. Vilket i sin tur gör att andra blir rädda för att deras barn skall tas ifrån dem för minsta lilla vilket leder till att de inte vågar kontakta socialen ifall de behöver stöd i vardagen eller något sådant. För de tror att, tar de kontakt med soc så letar soc upp en anledning - vilken som helst - till att omhänderta deras barn för det är vad soc gör och soc är onda.

    När det i själva verket som sagt i de allra, allra flesta fall finns goda skäl till omhändertagande. Vare sig föräldrarna vill erkänna dem eller ej.

  • Anonym (Kaffedraken)

    De gånger jag har reagerat över soc så har det varit för att barnen inte har blivit omhändertagna, fylla slagsmål, allmän misär.
    De som jobbar på soc är människor, precis som du och jag. Men jag tror inte en sekund att de väljer sitt arbete för att utöva maktmissbruk, då har de valt fel yrke.
    Men visst har det begåtts misstag där barn har omhändertagits på fel grunder, men som sagt, de är inte mer än människor.


    Älskade döttrar Ophelia 20081025 Livia 20100516
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag svär, det där är inte sannningen i vårt fall. Inget våld, droger, alkohol, misskötsel finns med i bilden. Inga blåmärken, skråmor - bara tolkningar från socialen.

  • Anonym (Kaffedraken)
    maaammaaa skrev 2012-03-05 17:38:27 följande:
    Jag svär, det där är inte sannningen i vårt fall. Inget våld, droger, alkohol, misskötsel finns med i bilden. Inga blåmärken, skråmor - bara tolkningar från socialen.
    Men det måste ha förekommit en anmälan?
    Menar du att någon anmälde er på falska grunder, för att jävlas och att detta ledde till att barnet/barnen omhändertogs?
    Älskade döttrar Ophelia 20081025 Livia 20100516
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (soc) skrev 2012-03-05 17:45:07 följande:
    Jag hoppas att dessa fallen är fiktiva.
    Nej. Information har utelämnats eftersom jag inte vill gå in på detaljer, men är ej fiktiva. Jag jobbar inte inom denna sektor så jag har ingen tystnadsplikt eller liknande.
  • Anonym (Kaffedraken)
    maaammaaa skrev 2012-03-05 17:38:27 följande:
    Jag svär, det där är inte sannningen i vårt fall. Inget våld, droger, alkohol, misskötsel finns med i bilden. Inga blåmärken, skråmor - bara tolkningar från socialen.
    Men det är exakt så kvinna B resonerar, men jag utifrån kan verkligen se problemen. Hon tror att socialen tror att hon inte älskar sitt barn, inte vill ha hand om barnet osv. - så är inte fallet men hon kan inte se problemen. Hon säger att hon offrar sig för sitt son och gör allt som är bäst för detta barn... men hon förstår inte den stora problematiken hennes beteende ger barnet. Du har säkerligen inte samma problem som denna kvinna, men det kan vara något som du själv inte ser...
  • Anonym (Kaffedraken)
    KaIi skrev 2012-03-05 17:40:35 följande:
    Men det måste ha förekommit en anmälan?
    Menar du att någon anmälde er på falska grunder, för att jävlas och att detta ledde till att barnet/barnen omhändertogs?
    maaammaaa skrev 2012-03-05 17:38:27 följande:
    Jag svär, det där är inte sannningen i vårt fall. Inget våld, droger, alkohol, misskötsel finns med i bilden. Inga blåmärken, skråmor - bara tolkningar från socialen.
    Ja vad står det i anmälan? Det skulle vara intressant och veta vad det står och sedan hur du ser på saken. Vad tror du skulle kunna vara problemet socialen ser?
  • Anonym (Kaffedraken)

    -och jag kan berätta om att soc i min kommun inte ens placerar barnen hos sin väl fungerande pappa trots mammans oförmåga att ta hand om dem. Orosanmälan har gjorts från både skolan, barnens mormor och pappan. Hemmet är utrett i olika omgångar. Men socialen går inte in och hjälper pappan att få barnen hem till honom. De menar att mamman måste gå med på det frivilligt. Mamman har sagt att hon inte är intresserad av att samarbeta med socialtjänsten och soc menar att man inte kan tvinga henne. Så i den här kommunen tar soc inga barn. Inte ens när det är befogat.

Svar på tråden De RIKTIGA historierna bakom omhändertagande av barn (LVU), inte mammans version