• maand87

    min dotter äter vägrar äta kött.

    Min dotter 6 år gammal har sen hon var 2 år slutat äta kött. hon äter dock kött i nermald form som köttbullar köttfärssås och korv. 
    men sen e de stopp för kött som fläskfile lövbiff mm mm hon vägrar äta kött i fast form.
    vi har varit i kontakt med en dietist som sa att hon inte kunde hjälpa oss. en del säger de går över jue äldre hon blir laga separat mat till henne en 6 åring ska inte ha separat mat utan ska äta den maten som serveras. 
    men så fort de står kött på bordet och hon ser det så ser hon ut som hon ska kräkas . så fort hon smakar efter många om o men så spyr hon nästan eller hon framkallar kräkningar. .
    vad ska man göra ja kan jue inte ta med henne till folk o äta middag eller nåt.
    även med potatis gratäng så blir hon sådan.
    varenda en av våran måltider så slutar de med att hon störtgrinnar och vägrar smaka och jag går iväg med tallriken . detta måste få ett slut.
    hon förstör måltiden för både mig och min sambo . ja orkar inte mer nu vill jag ha som mina systrar ett barn som iaf kan smaka och inte grina vid matbordet.

    vi har prövat dessa metoder,
    Äta en liten liten bit kött = hon vägrar sen när hon smakar spottar hon ut den på tallriken.
    Indraget lördagsgodis om hon inte smakar = smakar inte samma där grinar dock efter godiset.
    får sitta kvar till hon ätit upp den pyttelilla köttbiten = sitter där o rör inte köttet utan grinar konstant vilket resulterar i att tallriken tas bort och hon får gå in på sitt rum.
    Äter hon inte eller smakar inte så får hon gå från bordet dock när de e kvällsmat så plockas den maten hon vägra smaka på fram igen . men de funkar inte heller.

    Ska vi föräldrar tvingas laga 2 olika middagar eller ska vi tvingas äta malt kött varenda dag?
    Behöver hjälp. 

     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-06 18:38
    hon äter malt kött.
    hon äter lite ris lite pasta lite potatis. hon äter gurka som tillbehör . sås äter hon inte. hon äter i skolan tex en knäckemacka o lite riven morot .

    Dem metoder som står där uppe är sådant vi testat som folk sagt ska fungera inget vi pysslar med nu.

    ägg ska ja ta tillvara på i ett av råden de har jag faktiskt inte tänkt på att ge till henne vid middagen.
    idag gjorde hon ett stort framsteg på lunchen utan att jag tjatade att hon skulle smaka så smakade hon på en liten köttbit och paprika och hon sa att hon gillade de . men ja kommer inte proxa på henne kött men nu vet ja att hon testat och gillat det köttet.

  • Svar på tråden min dotter äter vägrar äta kött.
  • IkeaKastrull

    Men snälla nån, hur tänker ni? Hon är en individ, en människa. Hon gillar inte kött, och ni tvingar i henne det än då. När hon spottar ut det så får hon inget lördagsgodis? Hur tänker ni?

  • IkeaKastrull

    Okej, det var till och med indraget för att hon inte smakade! Ännu värre, hur många gånger ska hon smaka på en grej innan det räcker? Ni har väl saker ni inte tycker om?

  • La Lola

    Jag hade aldrig nånsin gjort det till en kamp!
    Att erbjuda något annat till potatisen eller vad ni nu äter till köttet är inget problem anser jag.

    Jag är 38 år och hatar segt kött.
    Som barn undvek jag kött helt.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Lena

    Varför äter hon det inte? Jag äter inte kött av dålig kvalité pga dess konsistens

  • La Lola

    Dessutom; nog tusan kan ni väl gå o äta mat hos nån annan!
    Det är väl bara att tala om att hon inte äter kött? Är det vettiga människor ni ska äta hos så gör de ju något annat.


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • castillo
    maand87 skrev 2012-03-06 11:32:06 följande:
    Min dotter 6 år gammal har sen hon var 2 år slutat äta kött. hon äter dock kött i nermald form som köttbullar köttfärssås och korv. 
    men sen e de stopp för kött som fläskfile lövbiff mm mm hon vägrar äta kött i fast form.
    vi har varit i kontakt med en dietist som sa att hon inte kunde hjälpa oss. en del säger de går över jue äldre hon blir laga separat mat till henne en 6 åring ska inte ha separat mat utan ska äta den maten som serveras. 
    men så fort de står kött på bordet och hon ser det så ser hon ut som hon ska kräkas . så fort hon smakar efter många om o men så spyr hon nästan eller hon framkallar kräkningar. .
    vad ska man göra ja kan jue inte ta med henne till folk o äta middag eller nåt.
    även med potatis gratäng så blir hon sådan.
    varenda en av våran måltider så slutar de med att hon störtgrinnar och vägrar smaka och jag går iväg med tallriken . detta måste få ett slut.
    hon förstör måltiden för både mig och min sambo . ja orkar inte mer nu vill jag ha som mina systrar ett barn som iaf kan smaka och inte grina vid matbordet.

    vi har prövat dessa metoder,
    Äta en liten liten bit kött = hon vägrar sen när hon smakar spottar hon ut den på tallriken.
    Indraget lördagsgodis om hon inte smakar = smakar inte samma där grinar dock efter godiset.
    får sitta kvar till hon ätit upp den pyttelilla köttbiten = sitter där o rör inte köttet utan grinar konstant vilket resulterar i att tallriken tas bort och hon får gå in på sitt rum.
    Äter hon inte eller smakar inte så får hon gå från bordet dock när de e kvällsmat så plockas den maten hon vägra smaka på fram igen . men de funkar inte heller.

    Ska vi föräldrar tvingas laga 2 olika middagar eller ska vi tvingas äta malt kött varenda dag?
    Behöver hjälp. 

     
    mitt tips till dig. varför tvinga henne att äta något hon inte vill ha. det är ju ingen fara om hon inte äter köttbitar. hon får juh i sig kött med köttbullar och annat.

    hon kanske bara inte gillar smaken.

    min son har också problem med maten . han gillar inte kolhydrater särskilt mycket. skulle han välja själv vill han inte ha bröd, pasta potatis eller ris. han äter endast grönsaker och kött. enda sättet att få i han kolisarna är genom att skära exemepl pastan i små små bittar och blanda i köttfärssåsen eller att man gör mos av potatisen och blandar med fiskbullarna. men annrs gillar han inte det.  våran bvc sa att det är inga problem han gillar inte det helt änkelt han får juh i sig kolhydrater iallafall. välling, pommefrites mjölk osv. så han får juh i sig kolhydrater iallfall. han har aldrig gillat kolisarna sedan han började smaka på mat.

    jag tycker inte du ska tvinga barnet eller så försöker du eemepel skära köttbitarna så små och blandar sedan i såsen eller pastan så kanske hon kan lära sig äta det. du behöver juh inte visa henne innan att du skärt upp det i mini bittar.

    lycka till         
  • maand87

    som sagt vad så e de så att de e inte bara kött de e kyckling file de e fisk inget passar förutom köttbullar korv o köttfärs. de e ett problem.
    o de e inte segt utan de e kokat flera flera timmar . de funkar inte ändå.
    hon behöver inte smaka flera gånger på samma sak. ja vill att maten ska fungera för oss alla, men ni kanske vill ha en unge som framkallar kräkningar som har en fix ide att kött går inte äta kyckling går inte inte fisk ens .  

  • Amy27

    Varför är det så viktigt att hon äter kött?!?
    Hon har smakat på det, tycker inte om det så låt det vara. Så jäkla svårt kan det väl inte vara att steka ett par köttbullar till henne när ni ska äta stek?!?

    Samma när ni är bortbjudna, ta med lite mat till henne om du vet att ni ska få kött.
    Gör det inte svårare än det är liksom.

  • Magdalena82
    La Lola skrev 2012-03-06 11:39:35 följande:
    Dessutom; nog tusan kan ni väl gå o äta mat hos nån annan!
    Det är väl bara att tala om att hon inte äter kött? Är det vettiga människor ni ska äta hos så gör de ju något annat.
    Exakt, så svårt är det inte. Tänk om hon vore allergisk?!
  • La Lola
    maand87 skrev 2012-03-06 11:41:17 följande:
    som sagt vad så e de så att de e inte bara kött de e kyckling file de e fisk inget passar förutom köttbullar korv o köttfärs. de e ett problem.
    o de e inte segt utan de e kokat flera flera timmar . de funkar inte ändå.
    hon behöver inte smaka flera gånger på samma sak. ja vill att maten ska fungera för oss alla, men ni kanske vill ha en unge som framkallar kräkningar som har en fix ide att kött går inte äta kyckling går inte inte fisk ens .  
    Men är detta verkligen ett riktigt problem?
    Hon äter ju andra saker, eller hur? Låt henne äta det och gör ingen stor grej av det för det är ju då ni verkligen ber om mattrubbel.

    Jag tror inte nån av oss vill ha ett barn som har det jobbigt med maten.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden min dotter äter vägrar äta kött.