• Äldre 6 Mar 13:36
    31789 visningar
    32 svar
    32
    31789

    Vad är det för fel på mig? Synproblem

    Hej,

    Jag vore så tacksam om någon orkar läsa om mina skumma symptom.

    Jag har hitills inte träffat en enda läkare som har hört talas om mina problem och nu börjar jag bli lite lätt panikslagen pga mina symptom.

    Det började för 1 år sen med väldigt mycket tryck i huvudet, ett högt brummande i vänster öra och mer eller mindre konstant lock för öronen.
    För ca 6mån fick jag även problem med synen. Mönster och saker med mycket struktur började vibrerar när jag tittade på dem. Om jag täcker för ena ögat så slutar det nästan viberar helt men om jag tittar med båda ögonen så rör det sig.
    Detta har  gjort att jag har svårt att gå i affärer då det är mycket färger överallt så allting hoppar.
    Jag fick även i samma veva ganska mycket visual snow. Dettaa ser jag bäst i mörkret eller mot mörka ytor.

    För ca 4 veckor sen eskalerade mina synproblem ytterligare. Ibland när jag tittar på något vibrerar det som när man tittar ovanför en eldlåga. Ofta vibrerar träd som är en bit bort när tittar på dem.
    I samma veva fick jag problemet att saker såg ut som att de rörde sig fram och tillbaka
    Det började när jag låg i sängen och skulle natta min son. Helt plötsligt ser jag klart och tydligt att min säng börjar röra sig fram och tillbaka, jag sätter mig upp men det fortsätter. Samma sak när jag tittade på fönstret, det gungade sakta fram och tillbaka. Det här problemet har jag fortfarande när jag är i ett rum som är ganska mörkt.

    För en vecka sen(dagen efter att jag varit hos ögonläkaren) började ett nytt fenomen som är värst hittills. När jag är ute har jag ett konstant flimmer runt om i synfältet. Det hundratals små ljusprickar som åker runt på sidorna i synfältet och framför synen ser jag svarta fläckar. ( inte floaters, det vet jag vad det är för jag har det också och har altid haft). Om jag tittar upp mot en blå himmel ser jag bara ett kraftigt grått brus och runt om i synfältet så far dessa ljusprickar runt.

    Jag trodde att detta kom som någon biverkan efter undersökningen då ögonläkaren förstorat pupillerna och lyst in i ögat med ett kraftigt sken. Men det har nu gått över en vecka sen detta uppkom och det blir inte bättre.
    Jag kan därför inte vara ute alls utan solglasön, vare sig solen är framme eller inte. Solglasögonen tar bort lite av flimmret.

    Jag har även märkt att min balans är dålig på kvällarna när det är mörkt. Ofta smågungar jag när jag sitter. Ibland känns det som att gungningarna är i takt med hjärtat.

    Det här tar verkligen knäcken på mig och tanken är att jag ska jobba heltid när min son börjar dagis om 2 veckor. Det kommer aldrig gå.

    De undersökningar jag gjort:
    Div blodprover
    öronläkare i höstas
    MR av hjärnan och en bit av nacken i slutet på Okt
    Ögonläkare för en vecka sen
    24h EKG

    Ingen har hittat något konstigt. Nu väntar jag på att få komma till en neurolog men det kan dröja enligt min husläkare.
    Jag äter levaxin sen 10 år tillbaka och mina prover låg senast på tsh 0,19 och normalt t3 och t4.
    Jag har gjort en sänkning av Levaxinet då tsh låg aningens för lågt. Men detta ska inte vara orsaken till mina besvär enligt min läkare.

    Jag äter också sertralin sen 2mån tillbaka då min läkare fick för sig att detta berodde på depression.

    Är det någon som har någon idé om vad detta kan vara och vad fan jag ska ta mig till?

    Jag en 29årig mamma men känner mig som en dödssjuk gamling.
  • Svar på tråden Vad är det för fel på mig? Synproblem
  • Anonym
    Äldre 6 Mar 18:19
    #1

    Stress?

  • Anonym (Halli­sar)
    Äldre 7 Mar 13:57
    #2

    Jag har liknande problem men skulle inte kalla det för synproblem utan snarare för hallucinationer...

    När det är ljust, framförallt om jag tittar upp mot himlen så ser jag liksom flimmer, eller snarare mängder med ljusprickar som åker runt. Ser ut som små ljusspermier som simmar runt.

    Tittar jag på våran tapet med stora växter på så rör sig mönstret. Det blir värre om det är ljust mönster på mörk bakgrund eller tvärtom.

    När jag är i ett mörkt rum så blir svarta saker större, ser ut som dom sväller eller åker fram och tillbaka, och vita saker blir mindre. Tex om jag sitter och tittar på tv och det är mörkt så blir ramen runt tvn större och de svarta elementen i högtalarna sväller och blir större.

    Har även märkt ibland att saker vrider och böjer sig när jag tittat en stund på dom. Ibland kan det se ut som att hela huset lutar, eller att fönster sitter snett.

    Det blir värre i perioder...

    Har ingen aning om vad detta kan vara... känns ibland som att jag håller på att bli galen. Har mått ganska dåligt och ätit lugnande och sömntabletter, men har nu slutat med allt. Tycker detta började efter jag slutade med sömntabletterna.......

  • Anonym (Halli­sar)
    Äldre 7 Mar 13:59
    #3
    Anonym (Hallisar) skrev 2012-03-07 13:57:24 följande:
    Jag har liknande problem men skulle inte kalla det för synproblem utan snarare för hallucinationer...

    När det är ljust, framförallt om jag tittar upp mot himlen så ser jag liksom flimmer, eller snarare mängder med ljusprickar som åker runt. Ser ut som små ljusspermier som simmar runt.

    Tittar jag på våran tapet med stora växter på så rör sig mönstret. Det blir värre om det är ljust mönster på mörk bakgrund eller tvärtom.

    När jag är i ett mörkt rum så blir svarta saker större, ser ut som dom sväller eller åker fram och tillbaka, och vita saker blir mindre. Tex om jag sitter och tittar på tv och det är mörkt så blir ramen runt tvn större och de svarta elementen i högtalarna sväller och blir större.

    Har även märkt ibland att saker vrider och böjer sig när jag tittat en stund på dom. Ibland kan det se ut som att hela huset lutar, eller att fönster sitter snett.

    Det blir värre i perioder...

    Har ingen aning om vad detta kan vara... känns ibland som att jag håller på att bli galen. Har mått ganska dåligt och ätit lugnande och sömntabletter, men har nu slutat med allt. Tycker detta började efter jag slutade med sömntabletterna.......
    Har också ofta pip i öronen som kommer i ena örat några sekunder och sen försvinner. Ett tag hade jag nästan konstant pip i öronen.
  • Äldre 7 Mar 23:03
    #4

    Tusen tack för ditt svar!

    Vad jobbigt att du har samma problem. Jag känner igen det där med att saker vrider och böjer sig när man tittat på dem ett tag. En gatulampa utanför vårt sovrum började svaja och böjas för några kvällar sen. Riktigt obehagligt. Fönstrena här hemma brukar gunga och luta de kvällar när det är som värst.

    Hur länge har dina problem hållt på? Har du sökt läkare?

    Jag är riktigt stressad över det här. Mina problem började efter att jag fått mitt första barn. Läkaren trodde att det var en reaktion på sömnbrist och den omställning som ett barn ger. Nu sover sonen hela nätter sen 2 mån tillbaka men mina besvär blir värre och värre.

  • Anonym (Halli­sar)
    Äldre 8 Mar 14:45
    #5
    Jisa skrev 2012-03-07 23:03:58 följande:
    Tusen tack för ditt svar!

    Vad jobbigt att du har samma problem. Jag känner igen det där med att saker vrider och böjer sig när man tittat på dem ett tag. En gatulampa utanför vårt sovrum började svaja och böjas för några kvällar sen. Riktigt obehagligt. Fönstrena här hemma brukar gunga och luta de kvällar när det är som värst.

    Hur länge har dina problem hållt på? Har du sökt läkare?

    Jag är riktigt stressad över det här. Mina problem började efter att jag fått mitt första barn. Läkaren trodde att det var en reaktion på sömnbrist och den omställning som ett barn ger. Nu sover sonen hela nätter sen 2 mån tillbaka men mina besvär blir värre och värre.
    Det har nog varit såhär i säkert 2 år... men det kommer och går. Har inte sökt läkare men nämnde det för en psykolog när jag var inne en sväng på akuten. Han kollade på mig som att jag hittade på... Jag tror att det blir värre när jag har mycket ångest, men sen så blir ångesten värre när det kommer så jag vet inte riktigt vad som är vad. Blir också stressad och rädd när det är som värst, man undrar ju vad det är som händer med en egentligen. Jag brukar försöka att ignorera det, även om det är svårt. För när jag blir rädd blir det värre.

    Sömnbrist kan ju vara en teori. Hade ju enormt svårt att sova i några år och åt efter det starka sömntabletter varje natt i minst ett år. Och detta kom ju efter jag slutat med sömntabletterna. Även om jag sov på tabletterna så ger dom ju ingen äkta sömn. Men nu har jag ju inte käkat dom på nästan 2 år och det blir ju inte bättre.

    Har även varit inne på typ elkänslighet/känslighet mot mobilstrålning/strålning från trådlöst bredband eller dyl. Tycker det är värst när jag är hemma. Men det kan ju vara att jag tänker mer på det här hemma då det inte är så många andra intryck som när man är iväg någonstans.

    Har även varit inne på att jag helt enkelt är känslig mot energier, haha, alltså nu snackar vi övernaturligt. Har ju även lite andra "symptom" som att jag tex kan se sånt som inte andra ser. Svårt att förklara men liksom genomskinliga "bollar" som svävar förbi ibland. Detta ser även min sambo så det är inte inbillning. Kan även se "ljusspår" i golvet där människor ofta går.   Detta låter ju helgalet, är det något du upplevt? =)

    Jag vill helst inte gå till läkaren då jag har dåliga erfarenheter av läkare som inte tar mig på allvar när det gäller vanliga problem. Hur ska dom då ta detta på allvar?

    Lite off topic men vill även avråda dig från Sertralin då det är en SSRI medicin om jag inte har fel. Såvida du inte är extremt deprimerad.  Har också blivit iproppad div. antidepp och det blir aldrig bättre av det. Dom botar ingen depression utan dom maskerar bara symptomen, dvs att du inte längre är ledsen/nedstämd. Men dom gör även så att du inte är glad heller. Man blir bara en känslokall zombie. Det är även vanligt att när en läkare inte hittar något kroppsligt fel så får du depression stämplat i pannan och tabletter i handen. Det är så fel som det bara kan bli. Är man deprimerad så finns det en anledning och då ska man ha terapi för att jobba med det, inte medicin för att döva symptomen!

    Mvh
  • Anonym (L)
    Äldre 8 Mar 15:02
    #6

    Min första tanke var stress (och man behöver faktiskt inte springa runt som en skållad råtta från morgon till kväll och sova max 20 min per natt för att få allvarliga problem med det).

    Synen förändras av stresshormoner. Pupillerna utvidgas och man blir ljuskänslig och kan uppleva olika ljusfenomen.

    Jag har migrän med aura och får stjärnor över ungefär halva synfältet (kommer ca 30 minuter innan huvudvärken debuterar och håller i sig ca 15 min). Då kan jag inte se något på den sidan. "Felet" sitter inte i ögat utan i hjärnan, där bilden tolkas.

    Hörsel kanske också förändras pga stress, och det kan dyka upp massa underliga ljudfenomen. T.ex. tinitus förvärras ofta av stress.

    Balansen, kan det också bära iväg med. Man kan ha spänningar i nacken som gör att hela marken gungar (det känns som om man går på en båt). Blir yr lätt osv.

    Även om jag tycker att många av dina symptom kan kopplas till stress, så tycker jag ändå att det är nödvändigt att utredas närmare. Främst eftersom många av dina symptom är väldigt påtagliga.

  • Äldre 8 Mar 15:16
    #7

    Jag har problem med styv nacke (blockerade nackkotor), och när det blir riktigt tufft så blir jag väldigt yr och har svårt att fokusera blicken. Tinnitus har jag också och är väldigt ljuskänslig. Har jag huvudvärk blir ju tinnitusen och ljuskänsligheten dessutom flera gånger värre.
    Eftersom du redan kontrollerat ögonen, öronen och skannat hjärnan så låter det ju som det kan va stressrelaterat. Försök att inte tänka på det så mcyket, man stressar ju även upp sej själv när man känner av alla symptom. Lätt att säga, men svårare att göra.

  • Äldre 8 Mar 18:03
    #8
    Anonym (Hallisar) skrev 2012-03-08 14:45:44 följande:
    Det har nog varit såhär i säkert 2 år... men det kommer och går. Har inte sökt läkare men nämnde det för en psykolog när jag var inne en sväng på akuten. Han kollade på mig som att jag hittade på... Jag tror att det blir värre när jag har mycket ångest, men sen så blir ångesten värre när det kommer så jag vet inte riktigt vad som är vad. Blir också stressad och rädd när det är som värst, man undrar ju vad det är som händer med en egentligen. Jag brukar försöka att ignorera det, även om det är svårt. För när jag blir rädd blir det värre.

    Sömnbrist kan ju vara en teori. Hade ju enormt svårt att sova i några år och åt efter det starka sömntabletter varje natt i minst ett år. Och detta kom ju efter jag slutat med sömntabletterna. Även om jag sov på tabletterna så ger dom ju ingen äkta sömn. Men nu har jag ju inte käkat dom på nästan 2 år och det blir ju inte bättre.

    Har även varit inne på typ elkänslighet/känslighet mot mobilstrålning/strålning från trådlöst bredband eller dyl. Tycker det är värst när jag är hemma. Men det kan ju vara att jag tänker mer på det här hemma då det inte är så många andra intryck som när man är iväg någonstans.

    Har även varit inne på att jag helt enkelt är känslig mot energier, haha, alltså nu snackar vi övernaturligt. Har ju även lite andra "symptom" som att jag tex kan se sånt som inte andra ser. Svårt att förklara men liksom genomskinliga "bollar" som svävar förbi ibland. Detta ser även min sambo så det är inte inbillning. Kan även se "ljusspår" i golvet där människor ofta går.   Detta låter ju helgalet, är det något du upplevt? =)

    Jag vill helst inte gå till läkaren då jag har dåliga erfarenheter av läkare som inte tar mig på allvar när det gäller vanliga problem. Hur ska dom då ta detta på allvar?

    Lite off topic men vill även avråda dig från Sertralin då det är en SSRI medicin om jag inte har fel. Såvida du inte är extremt deprimerad.  Har också blivit iproppad div. antidepp och det blir aldrig bättre av det. Dom botar ingen depression utan dom maskerar bara symptomen, dvs att du inte längre är ledsen/nedstämd. Men dom gör även så att du inte är glad heller. Man blir bara en känslokall zombie. Det är även vanligt att när en läkare inte hittar något kroppsligt fel så får du depression stämplat i pannan och tabletter i handen. Det är så fel som det bara kan bli. Är man deprimerad så finns det en anledning och då ska man ha terapi för att jobba med det, inte medicin för att döva symptomen!

    Mvh
    Jag tror faktiskt att det är dina sömntabletter som gett dig dina problem. Googla på Hppd och se om det stämmer in på dig. Jag kom av en slump in på en tråd som handlade om just hppd när jag googlade på mina problem. Människor som har tagit droger eller starka sömnatabletter har fått just såna problem som du har.

    När det kommer till sertralin så bestämde jag mig faktiskt igår morse för att börja trappa ner. Jag tror inte att jag behöver tabletterna. Det är nog mer som du skriver att läkaren har ingen aning om vad som är fel på mig så då drog hon till med depression. Det enda tabletterna har gjort är att ge mig ännu mer skumma kroppslig grejer.

    Ljusspår ser jag inte ( inte än iaf men om du frågar mig om en månad så gör jag säkert det :) )

    Visst tror jag att man kan vara överkänslig mot el och alla trådlösa apparater som finns idag. Kanske kan det ge såna här symptom. Tror dock inte att det är så i mitt fall.
    Jag har mina synstörningar vart jag än är :  i skogen, i affären, hemma och hos andra.

    Nu blir väl jag också jätteflummig, men du började så skyll dig själv :)
    Eftersom du bara mår dåligt hemma, kan det inte vara något i energierna hemma hos dig som ställer till det?
    Vi flyttade för inte så längesen och jag känner enorm skillnad i energin i det här huset. På förra stället gick jag hela tiden och kikade  bakom axeln, kände mig iakttagen och hade en allmänt olustig känsla.
    Här i nya lägenheten är energin helt annorlunda, den är varm och trygg. Jag känner mig helt annorlunda här, mycket tryggare och piggare.
    Tyvärr är synproblem kvar så det var inget spöke som gav mig dem iaf :)

    Jag skulle dock sätta mina pengar på att det är sömntabletterna som har ställt till det för dig.
  • Äldre 8 Mar 18:08
    #9
    Anonym (L) skrev 2012-03-08 15:02:35 följande:
    Min första tanke var stress (och man behöver faktiskt inte springa runt som en skållad råtta från morgon till kväll och sova max 20 min per natt för att få allvarliga problem med det).

    Synen förändras av stresshormoner. Pupillerna utvidgas och man blir ljuskänslig och kan uppleva olika ljusfenomen.

    Jag har migrän med aura och får stjärnor över ungefär halva synfältet (kommer ca 30 minuter innan huvudvärken debuterar och håller i sig ca 15 min). Då kan jag inte se något på den sidan. "Felet" sitter inte i ögat utan i hjärnan, där bilden tolkas.

    Hörsel kanske också förändras pga stress, och det kan dyka upp massa underliga ljudfenomen. T.ex. tinitus förvärras ofta av stress.

    Balansen, kan det också bära iväg med. Man kan ha spänningar i nacken som gör att hela marken gungar (det känns som om man går på en båt). Blir yr lätt osv.

    Även om jag tycker att många av dina symptom kan kopplas till stress, så tycker jag ändå att det är nödvändigt att utredas närmare. Främst eftersom många av dina symptom är väldigt påtagliga.
    Tack för ditt svar.

    Jag har haft lite svårt att tro att det är stress, just av den anledningen att i mitt huvud så är stress något som drabbar de som jobbar dygnet runt. Jag har ju "bara" varit mammaledig. Men min sambo har också pratat om att stress inte bara drabbar arbetsnarkomaner, så du har helt rätt.

    Jag hoppas att det bara är en reaktion på att jag fick mitt första barn och han  dessutom sovit extremt dåligt hela sitt första år.

    Om inte neurologen hittar något konstigt så får jag väl acceptera att jag är lite vekare än alla andra. Jag kraschade av att få barn :)
  • Äldre 8 Mar 18:12
    #10
    Fia 28 skrev 2012-03-08 15:16:39 följande:

    Jag har problem med styv nacke (blockerade nackkotor), och när det blir riktigt tufft så blir jag väldigt yr och har svårt att fokusera blicken. Tinnitus har jag också och är väldigt ljuskänslig. Har jag huvudvärk blir ju tinnitusen och ljuskänsligheten dessutom flera gånger värre.
    Eftersom du redan kontrollerat ögonen, öronen och skannat hjärnan så låter det ju som det kan va stressrelaterat. Försök att inte tänka på det så mcyket, man stressar ju även upp sej själv när man känner av alla symptom. Lätt att säga, men svårare att göra.


    Tack för att du tog dig tid att svara.

    Jag håller med om att man inte ska fokusera på sina symptom, det gör inget bättre. Och tro mig, jag har försökt att ignorera dem. Men det är liksom svårt när all frukt i affären ligger och skakar och när hela himlen fylls av tusentals ljusprickar och gråa fläckar när jag är ute och går. Det är så svårt att tänka bort synproblem, de är liksom där vart jag än tittar.

    Men det blir ju verkligen inte bättre av att jag hetsar upp mig. Jag har ju märkt att tex min balans blir mycket sämre på kvällen när jag har oroat mig för synen jättemycket under dagen.
    Om inte neurologen hittar något kanske jag kan lägga det åt sidan lite bättre.
Svar på tråden Vad är det för fel på mig? Synproblem