• Äldre 7 Mar 19:55
    6072 visningar
    20 svar
    20
    6072

    Utomhus, ensam med 1-2 åriga tvillingar (sele?)

    Hej, Jag har två nyfikna, fysiskt aktiva tvillingpojkar på 15månader här hemma. Vi har bra barnsäkrat hemma, men de klättrar i möbler, springer runt som galningar och stoppar allt i munnen. De gillar verkligen att vara utomhus, men har en tendens att snabbt vilja åt olika håll och absolut inte vilja gå in igen. Gå stillsamt och hålla handen intresserar dem inte alls. Hur har ni andra tvillingföräldrar hanterat problem ute i trafik, på butiker, eller bara när man har ett mål med sin utomhusvistelse? Har ni använt koppel/sele? Hur reagerade isåfall barnen på det? (Kämpar de och vill slita sig längre bort, eller inser de sin begränsning och håller sig lugna.) I vilken ålder har era tvillingars nyfikenhet varit svårast att hantera? Tacksam för alla tänkbara svar/tips inom området.

  • Svar på tråden Utomhus, ensam med 1-2 åriga tvillingar (sele?)
  • ässkli­ngen
    Äldre 7 Mar 21:43
    #1

    Hej! Nu har jag inte tvillingar, men barn med tätt emellan. 16 månader mellan storebror och lillasyster.
    Mitt tips är nog att ha en fast, och en lös! Dvs en i sele/sjal/vagn och en som får gå och utforska mer och hålla i handen. Perfekt att öva på inhängnade lekplatser och så.
    Sen ska jag ju erkänna att jag ofta kört med mutor... Har alltid haft frukt eller brödbit med till den som inte har ro att va still egentligen..

    Jag vet inte om detta ger dig nåt, men då har jag gjort iaf. Lycka till!

  • Äldre 8 Mar 14:14
    #2

    Jag hade samma problem, men hade även en store bror som är 16 mån äldre. Med 3 barn gick jag aldig ut själv i den åldern. Gjorde det typ 2x gånger och båda gånger var jag grätfärdig för att jag inte visste vem jag skulle springa efter först. Ska bifoga att vi bara gick ner till parken, inga bilar, ingen traffik, inga butiker.

    Nu när dem är 3 (tvillingarna) och 4 (brorsan) vågar jag faktist även gå handla själv med dem och gå till lekparken är inget problem. Dem springer till och med åt samma håll när dem springer bort :)

  • Äldre 8 Mar 23:21
    #3
    twinkies skrev 2012-03-08 14:14:38 följande:
    Jag hade samma problem, men hade även en store bror som är 16 mån äldre. Med 3 barn gick jag aldig ut själv i den åldern. Gjorde det typ 2x gånger och båda gånger var jag grätfärdig för att jag inte visste vem jag skulle springa efter först. Ska bifoga att vi bara gick ner till parken, inga bilar, ingen traffik, inga butiker.

    Nu när dem är 3 (tvillingarna) och 4 (brorsan) vågar jag faktist även gå handla själv med dem och gå till lekparken är inget problem. Dem springer till och med åt samma håll när dem springer bort :)

    Känner igen beskrivningen. Det var verkligen en pärs att ge sig iväg.
    I dagsläget har det börjat fungera ganska bra, men helst är vi fortfarande två vuxna med dem. Våra tvillingar är 2,5 år och en av dem sticker fortfarande iväg...
    Storasyster var 22 månader när de föddes.  
  • Äldre 9 Mar 08:06
    #4

    Idag är våra små 3 1/2 år och jag är för det mesta hemma med dom :) då min man jobbar att ge sig ut till Lekplatser mm är fortfarande läskigt då dom i bland tex blir arga och springer då är ju frågan om dom andra 3 är kvar när jag kommer åter :) men jag har börjat lita mer och mer på dom . Vi tränar mycket broms (stop) då vi är ute och går gör stannar man när jag säger broms får man fort sätta gå annars får Man åka i baby vagnen som är En brio race äldre Modell där kan jag ha en i och en bakom stående på bak axlenboch i värsta fall även en på fotstödet med . För oss har broms träning varit viktig då kan dom gå framför mig och oftast går dom 2 och två i tåg på så vis är det svårare för ett barn att Stickan då dom måste ha med sig även ett syskon. På större ofentliga ställen går vi oftast i tåg på en lång rad då går jag först och det funkar jätte bra just nu ;) Lycka till hoppas det kom något vettigt ur mitt svamell

  • Äldre 9 Mar 08:14
    #5

    Har ju inte tvillingar heller med 3 barn inom 4 år.. I trafiken har vi haft vissa regler. Antingen går man lungt och fint och håller handen eller i vagnen eller så får man åka vagn eller sjal/sele. Annars går vi in/hem.. Har faktiskt fungerat väldigt bra. Men man måste ju låta dem få så mycket frihet som går för att de ska kunna förstå att det faktiskt finns en anledning till att man måste ta det försiktigt i trafiken.

    På gångvägar får de springa fritt.... Man kan göra dem uppmärksamma på ett mål längre fram som en vattenpöl och så siktar man på den. Sen nästa som kanske är en lampa, sen nästa..... Självklart vägras det ibland, men de har också alltid fått välja om de vill gå, åka vagn eller sele/sjal.

    Konsekvent måste man vara. Inte annars utan bara just i trafiken där det är farligt! Och det tar lite tid. Men med två barn har man ju två händer. En i varje liksom.. Ibland blir det krig, men de minskar och minskar eftersom barnen lär sig. Sen skulle jag försöka att undvika trafiken och inte vara där i onödan..

  • Äldre 11 Mar 10:10
    #6

    Vill bara tillägga att ha 3 barn tätt är jätte jätte stor skillnad . Man tror att det inte kan vara så stor skillnad men det är det . Barn som är födda tätt men inte samtidigt är i olika utvecklings faser vid olika tid oavsett hur täta dom än är så skiljer det alltid minst 9 mån och nio månader till och med på mina 4 3 1\ 2 åringar är det jätte skillnad för 9 månader sedan då dom nästan enbart åkte vag och Max en eller 2 fick gå själva till ni när vi nästan andrum åker i vagnen lika så är det enormt stort hopp till våran bekant som har en gosse som är 6'månader äldre än våra små . Så bara några månader mellan gör enorm skillnad mott att ha alla samtidigt . Hoppas du inte tar det som ett påhopp från mig för det är absolut inte meningen utan att du ser det som en info .

  • Äldre 11 Mar 10:34
    #7

    Såg en pappa mitt i nordstan med tvillingar som jag tippar var två eller något mer.
    Han hade sele på båda och remmarna fästa i sitt bälte sen höll han båda två i händerna så selarna var mest som extra säkerhet om någon av dom skulle ge sig av.
    Kändes som ett väldigt bra alternativ när man är ute på stan eller i trafiken.

    Sen undrar jag varför folk är så emot selar på gående barn? De sitter ju ofta fastspända i vagnen men en sele som lite extra säkerhet när man är ute och går är ett rött skynke för många.

  • Äldre 11 Mar 10:55
    #8

    Jag kan förstå att man vill ha sele i Nordstan. Så otroligt mycket folk som ångar igenom där varje dag. Har en kompis som hade sele på sin dotter och det var 15 år sedan, men för henne var det en trygghet. Jag skulle själv inte tveka att använda sele på min sladdis som är född 2010 om det skulle behövas. Som någon sa, man har sele i vagnen för att de inte ska trilla ur.  Man vill ju inte att det ska hända en olycka utan skydda de små liven =)

  • Äldre 11 Mar 11:49
    #9

    Alltså, jag har ju inte gett mig ut i trafiken/stan/affärer med min enda unge lös förrän rätt nyligen. Han är då 3. Och det är ändå knappt att man kan gå i en affär med honom om man har ett mål. Sen får man väl laga efter läge och personlighet. Vi har en rejält stor lekpark här i kommunen, och mitt barn har aldrig visat några tendenser att "springa mot horisonten" där.


    I reject your reality and substitute my own.
  • Äldre 11 Mar 20:57
    #10

    Min vagn har varit min bästa vän i vått och torrt. Har haft tvillingarna fastspända, en i syskonsits och en gående. Eller båda storebröderna  sittandes bakom tvillingarna för att få plats med alla fyra i vagnen. Funkar fortfarande men jag har börjat släppa lite på reglerna. Nu går vi på promenader utan vagn, men det kan bli jobbigt när treåringen sticker. Jag har absolut inget emot selar men det har bara inte blivit av att jag använt. Går vi nånstans med mycket folk har alla fyra varselväst med telefonnummer till båda föräldrar på.


    ♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥
  • Äldre 17 Mar 13:40
    #11

    Följer tråden för att jag är i samma situation + en 2,5 åring. Undrar hur ni som även har äldre barn klarar av att ta hand om dem när de inte är på dagis? Det går ju bara inte att rasta tre barn själv utomhus och då måste man alltid vara inne, eller? Vi har fått dispans så storebror går 8.30-15.30 alla dagar, men jag vet ju att många inte får dispans och jag fattar inte hur ni gör?! Vi måste ut flera gånger om dagen annars klättrar barnen på väggarna!

  • 72Lisa
    Äldre 17 Mar 13:48
    #12

    Hej har 14 månader mellan våra tjejer. Jag rekommenderar sele! Våra har inte haft ngt emot det och en del säger att man kopplar dem och stryper deras frihet men jag ser det precis tvärtom! Om de inte hade haft selen hade de inte alls kunnat röra sig. Detta var främst aktuellt när det större barnet var i era barns ålder och det lilla låg i vagn men det var ändå inte möjligt att hålla reda på ETT barn och en bebis i barnvagn i den ålder i ex trafik eller köpcentrum utan att utsätta ngt av barnen för fara. Endera det man var tvungen att lämna för att jaga det som sprang i väg eller låte det stora barnet rusa ivaäg utan att kunna följe efter. Hade inte selen funnits då hade det blirvit mkt att bara sitta i vagnen vilket inte är vad barn i den åldern behöver.

  • Äldre 17 Mar 13:54
    #13

    Vagn i trafik och lösa i säkra områden. Ev kan ju en gå och en åka vagn. Sele kanske fungerar också men jag har aldrig testat. Mina tvillingar är 4 år nu. Skäms över att jag fortfarande har dem i vagnen ibland. Men i vissa situationer så är det en nödvändighet. Ena tjejen var sekunder från att bli påbackad en gång, samtidigt som den andra var på väg ut i vägen där flera bilar var på gång. De är ganska "lydiga" i trafiken, men den gången hade jag handlat och bar tre kassar i händerna och kunde inte hålla i dem ordentligt. När ena tjejen gick upp framför en backande bil (hon var lite framför mig), så skrek jag åt henne att gå bakåt, vilket såklart gjorde att även den andra tjejen (som var lite bakom mig) började springa bakåt och rätt ut i en korsning:-S Usch vad rädd jag var. Så om jag ska handla mycket så har jag alltid vagnen med. Endera för att ha kassarna i eller för att ha ett eller båda barnen i.

    I övrigt så har vi tränat väldigt mycket på att de ska lyssna ordentligt och gå nära mig när vi är ute. Trots att jag ser att det inte är några bilar i närheten så låter jag aldrig dem gå ut i en väg eller av trottoaren utan att ha koll med mig först. Fast de går ju aldrig att lita på i den åldern i alla fall.. och i den åldern som dina är i så kan man ju inte resonera med dem på samma sätt heller.

  • 72Lisa
    Äldre 17 Mar 13:55
    #14
    skånegås skrev 2012-03-09 08:14:45 följande:
    Har ju inte tvillingar heller med 3 barn inom 4 år.. I trafiken har vi haft vissa regler. Antingen går man lungt och fint och håller handen eller i vagnen eller så får man åka vagn eller sjal/sele. Annars går vi in/hem.. Har faktiskt fungerat väldigt bra. Men man måste ju låta dem få så mycket frihet som går för att de ska kunna förstå att det faktiskt finns en anledning till att man måste ta det försiktigt i trafiken.

    På gångvägar får de springa fritt.... Man kan göra dem uppmärksamma på ett mål längre fram som en vattenpöl och så siktar man på den. Sen nästa som kanske är en lampa, sen nästa..... Självklart vägras det ibland, men de har också alltid fått välja om de vill gå, åka vagn eller sele/sjal.

    Konsekvent måste man vara. Inte annars utan bara just i trafiken där det är farligt! Och det tar lite tid. Men med två barn har man ju två händer. En i varje liksom.. Ibland blir det krig, men de minskar och minskar eftersom barnen lär sig. Sen skulle jag försöka att undvika trafiken och inte vara där i onödan..
    Fast det räcker ju inte med två händer till två barn. Det är sällan man ger sig ut utan väska, vagn etc. Då har man inte en hand till varje barn. Är man på trafikerade platser eller platser med mkt folk etc är det inte läga att träna konsekvenser för man vill inte att det skall ske en olycka. Jag tycker det är toppen med sele då får de i säkerhet upptäcka världen utan att riskera att hamna framför en buss tex.
  • Äldre 19 Mar 17:24
    #15
    Franka skrev 2012-03-17 13:40:49 följande:
    Följer tråden för att jag är i samma situation + en 2,5 åring. Undrar hur ni som även har äldre barn klarar av att ta hand om dem när de inte är på dagis? Det går ju bara inte att rasta tre barn själv utomhus och då måste man alltid vara inne, eller? Vi har fått dispans så storebror går 8.30-15.30 alla dagar, men jag vet ju att många inte får dispans och jag fattar inte hur ni gör?! Vi måste ut flera gånger om dagen annars klättrar barnen på väggarna!
    Varför kan du inte vara ute med tre barn? Finns det inga parker eller lekplatser eller nåt där barnen kan leka? Skog eller skogsdunge?
    ♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥
  • Äldre 19 Mar 21:48
    #16

    Tilj75 - jo, visst finns det parker, lekplatser mm men de två yngsta går inte ännu och nu på vintern trivs de inte med att bara sitta på kalla marken, och i vagnen blir de fort uttråkade. Storebror vill springa av sig och gå på upptäcksfärder där det inte går att ta sig fram med vagnen. De har helt enkelt så olika behov. Tycker det är en riktig utmaning de få gånger jag har hand om alla ensam en hel dag! På helgerna delar vi alltid upp oss så att att en är med storebror och en med smågrisarna. Lite synd. Men det blir säkert bättre när de börjar gå. Flåt att jag kapade tråden...

  • Äldre 20 Mar 19:26
    #17

    Franka: Ja då förstår jag att det blir svårare. Du får trösta dig med att snart är det sommar igen och de kan krypa som de vill och snart springa. Och till hösten så är de ju ett halvår äldre. =)


    ♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥
  • Äldre 13 May 20:47
    #18

    Oj oj, jag blir ju nästan rädd när jag läser detta! Jag är ensamstående till mina tvillingpojkar som nu har hunnit bli 13 månader, de kan inte gå än, men det dröjer ju inte länge till. Jag har dem på heltid. Hur skall detta gå? ;)

  • Äldre 13 May 21:36
    #19
    Olmis skrev 2012-05-13 20:47:59 följande:
    Oj oj, jag blir ju nästan rädd när jag läser detta! Jag är ensamstående till mina tvillingpojkar som nu har hunnit bli 13 månader, de kan inte gå än, men det dröjer ju inte länge till. Jag har dem på heltid. Hur skall detta gå? ;)
    Det kommer säkert att gå alldeles utmärkt! Du kommer att växa in i situationen och lösa det mesta på bästa sätt! Fördelen med tvillingar är ju också att de har sällskap och glädje av varandra. =)
    ♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥
  • Äldre 1 Jul 19:56
    #20

    Går jag ensam med Killarna på ställen där jag känner att det finns för mycket faror (typ vid hårttrafikerade vägar eller liknande) har jag alltid sele som en extra säkerhet samtidigt som jag håller dem i handen.
    I affärer gäller alltid vagn om de är med båda 2, är de ensamma med mig brukar de få köra vagn istället :)


    (: Melwin och Edwin :) sansad.webblogg.se
Svar på tråden Utomhus, ensam med 1-2 åriga tvillingar (sele?)