• Äldre 7 Mar 23:45
    3121 visningar
    17 svar
    17
    3121

    Får vi adoptera?

    Jag vet att det finns många, många bra trådar som gäller detta ämne, men jag är för tillfället för trött för att leta och läsa och allt sånt. Vill bara få skriva av mig lite.

    Jag och min man har varit gifta i 3 år, jag är 32 och han är 35. Vi har inga barn utan funderar på adoption. Eller ska jag vara helt ärlig, jag vet att det här är väldigt fel och att säkert många kommer att reagera starkt, men jag ska säga som det är. Min man vill inte ha biologiska barn, han adopterar för min skull eftersom han vet att ett liv utan barn för mig finns inte. Problemet är att han är troende muslim och jag icke troende kristen. Även det att han inte har permanent uppehållstillstånd än......................

    Jag vill verkligen ha barn, spelar ingen roll om det är adopterat, biologiskt m.m. Jag har idag fått hem info-papper och anmälan om adoption. Men vet inte om jag vågar skriva på pappren och betala in eftersom jag inte vet om vi blir godkända pga religionerna och uppehållstillståndet. Har skickat ett mail till den adoptionsbyrå vi i så fall är intresserade av, så förhoppningsvis får jag svar i morgon. Vad tror ni? Är det kört för våran del? Borde man inte kunna skicka in ansökning och betala eftersom det tar ganska lång tid med hela adoptionen?

  • Svar på tråden Får vi adoptera?
  • Äldre 7 Mar 23:47
    #1

    Hoppas det är kört för eran del. // Adopterad.

  • Äldre 7 Mar 23:49
    #2

    Tack för att du tog dig tid och var så förbannat otrevlig. Varför ens ta sig tid för att skriva en sån sak?

  • Äldre 7 Mar 23:52
    #3

    Förlåt, min adoption gick så jävla skit...och just idag har jag en sådan pissig dag och önskar att jag ALDRIG blev adopterad och önskar att min mamma gjort abort. Jag önskar av hela mitt hjärta att det aldrig funnits adoption. // Mot adoption för abortion.

     

  • Äldre 7 Mar 23:53
    #4

    Är han din man(är ni gifta)? I så fall är han väl svensk medborgare?

  • Äldre 7 Mar 23:54
    #5

    Det som låter besvärligast är om din man inte vill ha barn?

    Är det så du menar?

    För ni måste så klart vilja bli föräldrar båda två och finnas där för barnet båda två hela vägen. Allt annat är ju oacceptabelt!

    Jag antar att ni inte kommer att få medgivande så länge han inte har uppehållstillstånd men det kommer han att få alltså?

    Hur ser din man på adoption? Det finns ju en tradition inom islam som inte ser på adoptioner som att det blir ens egna barn - i så fall är det ju ett stort hinder, om inte - och jag vet att det finns många muslimer som inte tänker så - ja då skulle jag tro att hans religion kommer att stoppa er från en del kontakter eftersom det finns en del som kräver kristna föräldrar, men inte från alla.

    Om ni törs betala in och bli medlemmar?
    Ja det enda ni förlorar är pengarna om det inte blir något - och skulle det inte hålla mellan dig och mannen så kan du använda kötiden till en ensamadoption om du skulle vilja...            

  • Äldre 7 Mar 23:56
    #6
    JellyBean skrev 2012-03-07 23:52:20 följande:
    Förlåt, min adoption gick så jävla skit...och just idag har jag en sådan pissig dag och önskar att jag ALDRIG blev adopterad och önskar att min mamma gjort abort. Jag önskar av hela mitt hjärta att det aldrig funnits adoption. // Mot adoption för abortion.

     

    JellyBean - hoppas dagen imorgon är mindre jobbig och att du tar dig igenom allt jobbigt och uppskattar det liv som är ditt!
  • Äldre 8 Mar 00:03
    #7

    JellyBean jag hoppas att det blir bättre för dig, tack för att du skrev tillbaka

    Twin Dad, ja vi är gifta och nej han är inte svensk medborgare, han har ett tillfälligt uppehållstillstånd och nu väntar vi på att komma på intervju för det permanenta.

    Hej och Hopp, det är svårt att förklara men han vill inte ha biologiska barn. Jag vet att man absolut inte ska skaffa barn på nåt sätt, men han vill gärna ha barn också. Men inte biologiska.

    Jag vet att hans religion lite går emot adoptioner, men det spelar ingen roll för honom. Samma sak som att det var hans förslag att vi skulle gifta oss i kyrkan.

    Han vill ha barn, han tycker om barn, han är bra med barn.

  • Äldre 8 Mar 00:15
    #8

    Varför vill han inte ha biologiska barn?
     

  • Äldre 8 Mar 07:08
    #9

    Att ni har olika religioner tror jag inte spelar någon roll, ni får fokusera på de länder som inte ställer krav på religion så ska det nog gå bra. Men jag har svårt att se att ni kommer få adoptera om han inte är svensk medborgare.

    Samtidigt, det tar många år att adoptera. Ställ er i kö (prio ett), gå på ett infomöte med socialen i er kommun - det är bara att ringa dem.  Ställ er i kö för den obligatoriska föräldrautbildningen och gå den. 

    Sedan när han har medborgarskap kan ni påbörja medgivandeutredningen.

    Fast ni måste så klart kunna förklara er hur man kan tänka sig att adoptera om man inte vill ha biologiska barn. Om det ligger någon sjukdom till grund kan även denna ställa till det i många länder.


  • Äldre 8 Mar 07:56
    #10

    Tror inte att man måste vara svensk medborgare för att få adoptera, i alla fall var det inte så när vi fick medgivandet 2008. Vet inte om reglerna har ändrats efter det. Däremot förmodar jag att man måste ha uppehållstillstånd, hur kan man annars garantera att man kan ge barnet den trygghet det behöver? Det här med olika religioner tror jag inte heller är ett problem, vet flera par som adopterade samtidigt som oss där man hade olika religioner, bla islam. Frågan om din mans ovilja till biologiska barn känns viktig för er att kunna förklara för utredarna och kanske även för landet, i ett senare skede, med tanke på att man ju i olika sammanhang i den här långa processen får motivera anledningarna till att man vill adoptera.

  • Äldre 8 Mar 10:27
    #11

    Förlåt, det är jag som har dålig koll på uppehållstillstånd/medborgarskap :)

  • Äldre 8 Mar 13:53
    #12

    Nej, jag vet faktiskt inte vad som gäller idag men när vi adopterade för några år sedan funkade det ju i alla fall för mig som inte är svensk medborgare men har bott i Sverige i många år.

  • JRS
    Äldre 8 Mar 17:55
    #13

    hej. jag vet inget om hur de ställer sig till olika religioner. Men ni får kanske fokusera på länder som inte har krav om kristna familjer. Däremot kan jag med säkerhet säga att det inte spelar nån roll för medgivandet att han inte är svensk medborgare så länge han får permanent uppehållstillstånd. Vi fick vårt medgivande i februari i år och det va inga problem trotts att min man inte är svensk medborgare. Däremot finns det några länder som kräver det. Men som sagt kolla in vilka länder vars krav skulle acceptera er och kolla vad ni får för svar från organisationen.


  • Äldre 8 Mar 18:59
    #14

    Det jag ser som kan ställa till hinder för er är din mans motiv till adoption.
    Även om han får svenskt medborgarskap, uppehållstillstånd o.s.v.

  • Äldre 9 Mar 19:26
    #15

    I går skickade jag mail till kommunen för att ställa alla frågor jag har ang. vår situation. Hon svarade tillbaka idag att hon haft mycket att göra, men skulle ta tag i det och reda ut alla mina frågor efter helgen.

    Så än så länge känns det ok, nervöst men ok. Jag är helt övertygad om att han måste ha uppehållstillstånd eftersom det är en självklarhet när man adopterar.

    Men jag har inte pratat mer med honom om hans motiv än, tar det när jag fått slutbesked från kommunen.

  • Äldre 9 Mar 19:33
    #16

    Du och din man får nog tänka en gång till, vad är hans motiv.
    Icke troende kristen kan man nog inte vara, men jag förstår nog vad du menar.

  • Äldre 9 Mar 19:42
    #17

    Nu har nog större chans att få barn biologisk väg än genom adoption om din man kan tänka sig barn bara för din skull. 
    Utredarna är väldigt noga med att försäkra sig om att det är ett väl förankrat beslut som båda vill lika mycket.  

Svar på tråden Får vi adoptera?