• Anonym (mamma­)
    Äldre 8 Mar 11:29
    7405 visningar
    22 svar
    22
    7405

    Min son mår så dåligt över sin längd! Hur kan jag hjälpa honom?

    Hej!

    Min son är 12 år och kortast i klassen. Han hade vid senaste mätningen i skolan dippat i längd och avvikt från sin kurva. Samtidigt har hans vikt fortsatt att öka och han har blivit lite rundare än innan.

    Jag är inte så orolig för detta själv (tror jag), men han har jätteångest över det här och i perioder beter han sig som en riktigt deprimerad. Håglös och tycker allt känns hopplöst. Ibland är det jättesvårt att få iväg honom till skolan. 
    Han tycker också att han är ful och ser konstig ut. Det är så hemskt, för han är verkligen söt! 

    Han har jättemycket kompisar och nyligen var han även tillsammans med en tjej i klassen. Så han har inga sociala problem, men det här tynger honom något vansinnigt och han säger att han vill få tillväxtsprutor.

    Jag vet inte vad jag ska göra faktiskt... ska jag ta honom till en läkare för att utreda och han kanske kan få höra lite lugnande ord? Eller så kanske det bara kommer kännas ännu värre- tänk om läkaren t.ex kommenterar hans vikt eller så (han är alltså inte överviktig- utan lite lite rund bara). Eller frågar intima frågor om pubertet och så- jag menar, det kanske bara blir värre att utsättas för en sådan situation?
    Eller ska jag ta honom till en psykolog?
    Eller ska jag bara låta det vara och hoppas på att det går över?

    Det är väldigt tungt att se sitt barn dippa sådär totalt i humöret och inte känna någon lust till livet! Det gör mig väldigt ledsen och orolig och jag vet verkligen inte hur jag bäst ska hjälpa honom!

    Någon som har några tips!?

  • Svar på tråden Min son mår så dåligt över sin längd! Hur kan jag hjälpa honom?
  • Äldre 8 Mar 11:41
    #1

    Är ni föräldrar långa resp korta??
    Är han i övrigt frisk?? Inga sjukdomar och sånt??

    Jag skulle aldrig gå med på att låta han pumpas med tillväxthormoner...han har inte ens kommit in i puberteten. Antagligen att han har gått upp vikt något kilo...men jag tror inte att han har avstannat i växten. Min make var också kortast i klassen...spinkig som bara den....men plötsligt vid 15-16 års åldern...började han växa något onormalt och idag är 189cm.

    Försök att prata med din son och förklara...att det är inte fel att vara kort. T o m Messi (om pojken gillar fotboll så vet han vem det är) är bara 1.67cm lång, men han är världens bästa fotbollsspelare.

  • Äldre 8 Mar 11:43
    #2

    Sen tror jag att han börjar känna av det här med tonårsproblem...tjock/smal...kort/lång...man ska ha rätta kläder på sig annars är hela livet förstörtt

  • Äldre 8 Mar 11:43
    #3

    Jag hoppas att läkaren kommenterar både längd och vikt innan det hela går för långt!

  • zygoma girl
    Äldre 8 Mar 11:50
    #4

    Eftersom det är ett problem - kontaka barnkliniken som kan göra en bedömning. Eventuellt får han göra en handröntgen för att kontrollera skelettala mognaden och så man kan göra en bedömning av hans slutlängd.

  • Äldre 8 Mar 11:57
    #5

    Min bror är 190cm lång. Han var typ 160 fram tills typ nionde klass, sen sköt han i höjden. Så hoppet är ju inte ute än liksom. Dock måste man inte vara lång, det är bättre att vara medel/lite kortare, slippa nackspärr när man ska pussas med brudarna :)

    Det han mår dåligt över kan ju vara "vanlig" tonårsångest, försök prata med honom om hur han mår och hur han känner, varför han tror han känner si och så. 

  • Anonym
    Äldre 8 Mar 12:07
    #6

    Eftersom han mår dåligt av det borde du kontakta läkare för en ev. utredning. hur lång är han och hur mycket väger han?

  • Anonym (/////­//////­/////)
    Äldre 8 Mar 13:38
    #7

    Hur lång är grabben?

    Reagerade inte skolsköterskan på hans längd? För omd et är nå konstigt så borde hon/han skicka remiss till barnläkare för kontroll av tillväxthormoner 

  • sextio­talist
    Äldre 8 Mar 13:44
    #8

    Det du kan förklara är att (om längden är inom normalspannet vill säga) att pojkar börjar växa än tjejer och han kommer växa på längden många år till. har du ett gammalt klasskort så kan du även visa hur det ser ut, hur den kortaste killen helt plötsligt har skjutit i höjden. Sedan får du väl förklara också att tillväxthormoner är så dyra att det är bara dom som verkligen är korta, som saknar detta i kroppen som får denna medicin.

  • MissSu­mmer
    Äldre 8 Mar 13:48
    #9

    Killen som var kortast i vår klass i 6:an började växa som ogräs och blev runt 190 lång till slut, så jag tror det har lite betydelse hur lång man är i den åldern.


    Sen är det helt normalt att bli lite rund just i 12-års åldern, de blir de  flesta barn och det är för att kroppen förbereder sig för att skjuta i längden.


    (Kollar man på ett klassfoto från 5-6an så är alla lite runda om kinderna)

    Jag vet inte riktigt vad du ska säga, men du kan ju tala om för honom att han ska växa i typ 8 år till, så mycket kan hända på den tiden, och hans kropp laddar för att växa på längden.

  • Anonym (mamma­) Trådstartaren
    Äldre 8 Mar 14:14
    #10

    Tack för alla svar! Ska försöka svara på lite frågor.. Själv är jag 1.62 och hans pappa 1.82 tror jag. Inga sjukdomar vad jag vet! Jag menade inte att vi ska trycka i honom tillväxthormoner, jag tror inte han behöver det. Utan jag menade att det kanske vore skönt att få höra det från en läkare. Få konstaterat att det ser normalt ut. Det jag tänkte på med om läkaren skulle "kommentera vikten", så menar jag förstås om det skulle bli på ett negativt sätt. Eller om läkaren skulle börja ställa intima frågor om pubertetsutveckling. Vill inte t.ex att han ska behöva sitta inför mig och en okänd läkare och förklara om han har fått behåring någonstans osv... Känns som det kanske skulle kunna bli mer jobbigt än bra. Hoppas och antar förstås att skolsyster skulle säga till ifall hon tyckte detta skulle utredas. Men man vet ju aldrig! Fick alltså ett brev hem av henne där det stod att han dippat i längd bara. Slutligen: han är ca 1.47 lång och jag vet inte riktigt vad han väger nu.. ca 40 tror jag.

Svar på tråden Min son mår så dåligt över sin längd! Hur kan jag hjälpa honom?